کد مطلب: ۵۴۱۵۰۷

برگ سبز خودرو سند رسمی نیست

برگ سبز خودرو سند رسمی نیست

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی خودرو، باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرایم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، ولی برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است در حالی که دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ذبیح‌الله خداییان در برنامه تلویزیونی «عیار» شبکه افق با موضوع زمین‌خواری، گفت: یک مشکل مهمی که در کشور وجود دارد رواج اسناد عادی است، اغلب معاملات با این اسناد صورت می‌گیرد و زمینه جرائمی از جمله پولشویی، فرار مالیاتی، فروش مال غیر و تغییر کاربری را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تدوین طرح اعتبار اسناد رسمی، گفت: برای مبارزه با انجام معامله با سند عادی، طرح اعتبار اسناد رسمی را که در سند تحول قضایی بر آن تاکید شده، به مجلس ارائه داده‌ایم و تصویب شده، ولی شورای نگهبان ایراداتی را بر آن وارد کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: در این طرح پیش‌بینی شده که از یک تاریخی تمام معاملات در مورد املاکی که دارای سابقه ثبتی هستند باید با سند رسمی انجام شود و سند عادی اعتبار ندارد، ولی شورای نگهبان ایراد گرفته و عنوان کرده این موضوع خلاف شرع است.

وی تصریح کرد: استدلال ما این است که نظم جامعه ایجاب می‌کند که باید یک جایی به این معضل پایان داده شود و امنیت روانی مردم نسبت به اسنادی که دارند افزایش یابد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: چنانچه در شورای نگهبان این مصوبه خلاف شرع تشخیص داده شود و مجلس اصرار داشته باشد از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام امکان تصویب آن وجود دارد.

خرید و فروش رسمی خودرو

معاون رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری در مورد خرید و فروش خودرو و ثبت رسمی آن، با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و مردم باید تابع قانون باشند، یادآور شد: به موجب ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرایم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، ولی برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است در حالی که دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برگ سبزی که در نیروی انتظامی صادر می‌شود سند عادی است نه رسمی، گفت: در سال گذشته، نزدیک به ۷۹ هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو تشکیل شده است که طرفین به موجب انجام معامله عادی برای نقل و انتقال خودرو با مشکلاتی مواجه و ناچار به طرح دعوی در محاکم شده بودند.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    معلومه مافیا دفاتر اسناد رسمی به راحتی از این درامد چشم پوشی نمیکند.

  • داریوش

    اینا هم دکون درامدشون رفته ناراحت هستند. برای خرید و فروش خونه کار همه به دفاتر می افته ولی برای ماشین فقط کار به پلیس می افته که اونم با برگه سبز انجام میشه. پس نیازی به دفاتر ثبت اسناد نیست.

  • ناشناس

    مگه مردم مسخره شما هستن که چند ساله با این دعواها ما رو سرکار گذاشتید؟؟؟؟؟؟

  • سعید

    هیچ اشکالی نداره شما هزینه دفتر رسمی رو حداقل نصف این مبالغ سنگینی که الان هست بکن ما از خدامونه مالی که خرید وفروش میکنیم محکم کاری بشه و بدون اشکال اصل داستان اون هزینه سنگین و بی دلیلیه که میگیرین

  • علی

    کاملا معلومه دفاتر اسناد رسمی با نفوذ در مراجع قضایی قصد کلاشی و خالی کردن جیب مردم را دارند این دفاتر باعث گرانی بیشتر خودرو می شوند آقای رئیسی بعنوان بالاترین مرجع قضایی و یا نمایندگان مجلس باید با یک مصوبه ضمن ارجاع کامل نقل و انتقال سند خودروها و بدون قید و شرط به مراکز راهنمایی و رانندگی و ممنوعیت دفاتر اسناد برای هرگونه انتقال سند آب پاکی بر روی دست این شیادان بریزد در دنیا همه جا اینچنین است فقط راهنمایی و رانندگی انجام متولی خودرو ها است