کد مطلب: ۵۷۷۶۶۵

آیا برگ سبز خودرو، سند مالکیت است؟

آیا برگ سبز خودرو، سند مالکیت است؟

پس از کش و قوس‌های فراوان، دادستان کل کشور تاکید کرد که برگ سبز خودرو، «سند مالکیت» است و مراجعه اشخاص به دفتر اسناد برای دریافت یک سند دیگر، ضرورتی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدجعفر منتظری در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور نوشت:

«حسب گزارش‌های واصله و استعلامات برخی از دادستان‌ها در خصوص مناقشه‌ی بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص الزامی یا غیرالزامی بودن معاملات ثبت خودرو در اسناد رسمی، به اطلاع می‌رساند:

بندهای ۲ و ۳ بخشنامه شماره ۱۳۷۲۰۴/۹۴ مورخ ۱۳۹۴/۸/۲۷ صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضموناً حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بود، با صدور دادنامه شماره ۱۸۶۳ مورخه ۱۳۹۹/۱۲/۲ هیات محترم دیوان عدالت مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۰ به شماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است.

از آنجایی که برابر مواد مختلف قانون مذکور از جمله تبصره ماده ۱۴ و مواد ۳۴، ۳۵ و ۳۷ و خصوصا مواد ۴۳ و ۴۵ آرای شعب دیوان عدالت اداری و به ویژه هیات عمومی در موارد مشابه برای تمامی دستگاه‌های اداری لازم‌الاجرا بوده و برای مستکفین مجازات در نظر گرفته شده است، لذا مستفاد قطعی از دادنامه مذکور و قوانین مربوط تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفتر اسناد نمی‌باشد، مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.»

منبع: ایسنا

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    واقعا که اگر یه کار درست کرده باشن دراین چند سال همینه که بعید می دانم کانون سر دفتران اجازه بدن همچین اتفاقی بیفته.

    • ناشناس

      کانون غلط بکنه

  • ناشناس

    من هفته گذشته بابت خودرویی که خریدم و خودرویی که فروختم ۳ میلیون هزینه سند دادم .چه کسی پاسخگوی آن است.چرا سر دفتر داران مطالبه به ناحق داشتند واین مسئله این قدر کش وقوس دادند بخاطر دریافت پول.از دادستانی تقاضای طرح دعوی علیه آنها را دارم و محاکمه بشوند.

  • ناشناس

    نزدیک ۱۰ سال هست که این موضوع در حال بررسی هست و به نتیجه قطعی نمی‌رسد

  • مهدی

    سوال .
    پس با این شرایط تفاوت قیمت بین ماشین های صفری که سندشون در رهن کارخانه ست با ماشین صفر سند آزاد طبیعتا باید از بین برود .
    ممنون میشم در این مورد دوستان نظرشون رو اعلام کنن

    • ناشناس

      ربطی به موضوع رهن بودن خودرو نداره چون مسئله رهن در سند سبز هم درج میشه و تا زمان فک رهن امکان انتقال مالکیت به دیگری نخواهد بود. و دلیل تفاوت قیمت هم به خاطر این عدم اطمینان حاکم بر اینگونه معاملات است نه نیاز یا عدم نیاز مراجعه به دفترخانه.

  • م

    برای یک خودرو دو سند لازم نیست وقتی نیروی راهنمایی وظیفه بررسی بدنه و موتور وصدور پلاک را دارد و برگ سبز را صادر می کند چه نیاز به دفتر خانه است ولی عده ای که نمی خواستند دستشان از جیب مروم در بیایید را ناراحت کردید ولی در عوض خیال مردم را راحت که حداقل یک دست اضافی از جیب و سفره زندگی شان کم شد

  • پویا

    خدارو شکر شر دفتر اسناد از سر مردم کوتاه کردن..خدا میدونه تو این مدت بخاطر دوتا سند کپی دفتر چه پولایی از مردم گرفتن
    با اینکه میدونستن صدور سند اموال غیر منقول در تعهدات اونا نیست…

  • محسن

    با سلام
    اگر کسی خودرویی را خریده باشد که چند بار پشت سر هم برگ سبز آن منتقل شده باشد ولی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نشده باشد ، و برگ سبز نیز به نام آخرین خریدار باشد ، چنانچه ایشان بخواهد آن را بفروشد و خریدار بخواهد که انتقال سند در دفترخانه انجام شود تکلیف چیست ؟
    دفترخانه ، می گوید به تعداد خرید و فروش هایی که انجام شده ، باید سند زده شود و باید تک تک متعاملین ، برای امضای اسناد حضور یابند .
    آیا الزامی برای دفترخانه ها وجود دارد که آخرین برگ سبز را به عنوان سند بپذیرند و آخرین شخص را به عنوان مالک قبول کنند و سند را به نام نفر بعدی منتقل نمایند ؟

  • محمد

    خیلی خوشحال نباشیدکه کم کم شماره گذاری بانرخهای بالایی شروع به تعویض پلاک می کنند.
    بیخودی طرح نمی ریزند این دولتیهای ما…
    مردم ساده نباشید…

  • ناشناس

    اصلا سند برای کل وسایل مصرفی معنی نداره اگه اینطورباشه خب برا وسایل منزل هم سند بزنن ..خودرو یک وسیله مصرفی وازبین رفتنیه ..بنابراین کارخانه سند رو باید بردارن وفقط برگه سبز را لازم الاجرا بگذارن