کد مطلب: ۳۱۴۰۲۶

رئیس اتاق بازرگانی تهران خبر داد:

رتبه آزادی اقتصادی ایران ۱۹ پله بهبود یافت

رتبه آزادی اقتصادی ایران 19 پله بهبود یافت

رئیس اتاق بازرگانی تهران از صعود ۱۹ پله‌ای رتبه ایران در شاخص آزادی‌های اقتصادی خبر داد و گفت: اطمینان داریم که با اجرای برخی اصلاحات می‌توانیم بار دیگر شاهد ارتقای رتبه کشور در آزادی‌های اقتصادی باشیم.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، رئیس اتاق بازرگانی تهران در گردهمایی با خبرنگاران از صعود ۱۹ پله‌ای رتبه ایران در شاخص آزادی‌های اقتصادی خبر داد و گفت: بعد از برجام تصور فعالان بخش خصوصی این بود که توپ اقتصاد را در زمین خود دارد و حجم تجارت با دنیا را افزایش خواهد داد، بنابراین در اولین قدم، تصور این بود که باید سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یابد و زمینه برای حضور هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران فراهم شود؛ این در حالی است که اتاق بازرگانی تهران با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، مطالعاتی را برای ارتقای شاخص‌های مختلف آغاز کرد. حاصل این اقدامات جمعی این بود که رتبه شاخص آزادی ایران از 149 به ۱۳۰ برسید که این موفقیت بزرگی است.

مسعود خوانساری اظهار کرد: معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد درباره هزینه‌های واردات و صادرات کار مفصلی را انجام داد، در این میان، درباره پنج شاخص اساسی با اتاق ایران همکاری انجام گرفت و در عین حال نیز، مرکز سرمایه‌گذاری اتاق تهران نیز همکاری خود با موسسه فریزر را آغاز کرد.

او تصریح کرد: عدم انتشار آمار درست باعث شده بود تا تصویر نادرستی از ایران وجود داشته باشد؛ در حالی‌که به‌طور قطع، مشاوره‌ها و راهکارهای بخش‌خصوصی برای مسائل اقتصادی به گوش دولت رسیده است.

خوانساری ادامه داد: امسال هم به دلیل تحریم و هم مباحث ارزی، اختلال‌هایی در اقتصاد کشور داشته‌ایم؛ ما هم به دنبال آزادی تجارت خارجی هستیم و در اتاق مشکلات را بررسی و راهکار ارائه می‌کنیم؛ اما اجرای این مسائل با دولت است.

رئیس اتاق تهران گفت: نظر من این است که با ملحق نشدن به FATF حتی کشورهایی مانند چین و روسیه و هند با بانک‌های ما کار نمی‌کنند. همچنین پیوستن ما به سایر کنوانسیون‌ها نیز لازم و ضروری است.

دستاورد برجامی

از سوی دیگر رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران به اهمیت شاخص آزادی اقتصادی و نتایج تلاش موثر بخش‌خصوصی برای ارتقای این شاخص اشاره‌کرد و گفت: در دوران برجام برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی تلاش کردیم تا رتبه شاخص آزادی اقتصادی را ارتقا دهیم؛ چرا که در این دوران(برجام) فرصت مناسبی بود که دست‌اندرکاران با جذب سرمایه‌های خارجی به رشد اقتصاد کشور کمک کنند. اما در آن سال‌ها سرمایه‌گذاران برای عدم مشارکت و حضور در ایران بهانه‌هایی همچون نبود رتبه مناسب در شاخصه‌های اقتصادی را ذکر می‌کردند. این درحالی است که ایران در شاخص‌ آزادی‌های اقتصادی 19 پله رشد کرده است.

فریال مستوفی افزود: این برای اولین بار است که موسسه تحقیقاتی فریزر و هریتیج از رشد شاخص آزادی اقتصادی گزارش داده‌اند. دلیل این رشد هم به دستاوردهای برجام که طی چهار سال گذشته رسانه‌ای شد، باز می‌گردد.

او در ادامه اضافه ‌کرد: در زمان تحریم‌ها به دلیل عدم دسترسی رسانه‌های غربی به اطلاعات صحیح و ارایه آمارهای اشتباه باعث شد که رتبه ما در شاخص آزادی‌های اقتصادی روند نزولی به خود بگیرد. اما بخش‌خصوصی کشور با دعوت از آنها به تهران آمارهای صحیحی را در اختیار نمایندگان این دو موسسه قرار داد که با بررسی این اطلاعات آنها نیز دریافتند که نسبت به وضعیت اقتصادی ایران برآوردهای اشتباهی داشتند. در نهایت با اخذ آمار و اطلاعات صحیح آنها نیز کارنامه این بخش را مورد بررسی قرار دادند.

مستوفی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به رتبه ریسک‌پذیری ایران اظهار کرد: با تلاش‌هایی که در دوران برجام انجام شد رتبه ریسک پذیری ایران از 6 به 5 رسید. اما به دلیل خبرسازی تشدید تحریم‌ها دوباره شاهد بازگشت این شاخص و رسیدن آن به رتبه 6 هستیم.

این فعال بخش اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا با شروع تحریم‌ها می‌توان به بهبود رتبه آزادی اقتصادی امیدار بود؟ گفت: در دوره برجام مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با همکاری که با وزارت امور اقتصادی و دارایی، گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و … انجام داده توانسته داده‌های آماری بی‌شماری را به شکل صحیح گردآوری و در اختیار دو موسسه معتبر قرار دهد. با وجود همکاری که میان سازمان‌ها برای گردآوری آمارها انجام شده مطمئن هستیم که در دوران تشدید تحریم‌ها نیز می‌توانیم رتبه کشور را بهبود دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.