کد مطلب: ۷۵۰۳۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بیشترین بودجه ۱۴۰۲به کدام وزارتخانه‌ها می‌رسد؟ + اینفوگرافیک

بیشترین بودجه 1402به کدام وزارتخانه‌ها می‌رسد؟ + اینفوگرافیک

بررسی ارقام بودجه 1402 نشان می‌دهد، سه وزارتخانه کار، دفاع و آموزش‌وپرورش بیشترین افزایش بودجه را نسبت به سال گذشته در لایحه پیشنهادی دولت دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لایحه بودجه 1402 با همه حواشی و اما و اگرهایش، هفته گذشته به مجلس رفت. بررسی ارقام این لایحه، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

لایحه بودجه سال آینده حدود ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شد که نسبت به امسال حدود 46 درصد افزایش دارد. این دومین لایحه‌ای است که دولت رئیسی به مجلس برده است؛ هر چند با تاخیر.

کدام وزارتخانه‌ها بیشترین افزایش بودجه را دارند؟

این گزارش برای مقایسه، لایحه 1402 را با لایحه سال 1401 مقایسه کرده تا تغییرات بودجه پیشنهادی دولت و برنامه‌هایش را بهتر نشان دهد.

بودجه وزارتخانه ها در لایحه بودجه 1402

سهم وزارتخانه‌ها از لایحه بودجه 1402.

بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه در لایحه سال آینده، 242 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته حدود 67 درصد افزایش داشته است. بر این اساس وزارت کار بیشترین تغییر بودجه را دارد.

پس از وزارت کار، بودجه وزارت دفاع بیشترین درصد تغییر را دارد. بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت دفاع حدود 151 هزار میلیارد تومان است در حالی‌که لایحه 1401 حدود 95 هزار میلیارد تومان بود.

به عبارتی بودجه وزارت دفاع برای سال آینده نسبت به لایحه 1401 حدود 59 درصد افزایش داشته است.

سومین وزارتخانه که بیشترین درصد تغییر را دارد، آموزش‌وپرورش است. بودجه این وزارتخانه برای سال آینده 206 هزار 600 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته حدود 57.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اگر فقط بر مبنای لایحه 1402 مقایسه کنیم، سه وزارتخانه بهداشت، کار و آموزش‌وپرورش به ترتیب بیشترین بودجه پیشنهادی را دارند.

دولت برای وزارت بهداشت، حدود 273 هزار میلیارد تومان و برای وزارت کار حدود 242 هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهاد داده است. ضمن این‌که برای آموزش‌وپرورش نیز حدود 206 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه پیشنهاد داد. گفتنی است سال گذشته نیز بیشترین بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت بود.

کدام وزارتخانه کمترین بودجه را می‌گیرد؟

نگاهی به لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد، وزارت ورزش، امور خارجه و صنعت و معدن به ترتیب کمترین درصد تغییر را نسبت به سال گذشته دارند.

بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش در سال آینده، حدود 2500 میلیارد تومان است. در حالی‌که لایحه سال 1401 حدود 3100 میلیارد تومان بود. به عبارتی بودجه پیشنهادی برای این وزارتخانه حدود 19.4 درصد کاهش دارد.

همچنین بودجه وزارت امور خارجه برای سال آینده حدود 4800 میلیارد تومان است در حالی‌که سال گذشته 3100 میلیارد تومان بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.