کد مطلب: ۴۷۷۵۷۵

بورس تا زمستان بیمه شد!

بورس تا زمستان بیمه شد!

بازار سهام برای صعود روی دو بال حساب کرده است. برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند بورس امروز نیز می‌تواند روز صعودی را تجربه کند اما این صعود ممکن است به قدرت دیروز نباشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ظاهرا ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا شاخص بورس را سبز پوش نگه دارند.از دولت گرفته تا سرمایه گذاران حقیقی.اتفاقات روز گذشته طوری بود که برخی تحلیل گران بورسی هم به صدا درآمدند و نسبت شور شدن آش در بورس اعتراض داشتند.

آنها نحوه خرید برخی سهم ها که از ارزندگی زیادی برخودار نیستند را به نفع روند میان مدت بازار نمی‌دانستند و دل نگران نحوه هدایت نقدینگی و خرید برخی نمادها بودند.

از سوی دیگر برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند بورس امروز نیز می‌تواند روز صعودی را تجربه کند اما این صعود ممکن است به قدرت دیروز نباشد.

نخست: در معاملات دیروز حدود ۳ هزار میلیارد تومان صف فروش در بازار باقی ماند که حدود دو هزار میلیارد تومان آن مربوط به 20 سهم بود این رقم کمترین میزان در 20 روز اخیر بود در مقابل 30 درصد سهم‌های بازار به ارزش 4700 میلیارد تومان صف خرید دارند.پس از حجم صف فروش کاسته شده و این می‌تواند علامت مثبتی باشد.

دوم: شرکت‌های زیادی از دیروز شروع به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی کرده‌اند که نوعی بیمه سهام است.انتشار این اوراق از سوی سهامداران عمده می‌تواند به آرامش فضای بازار کمک کند و سرمایه‌گذاران برای خروج از بورس هیجانی رفتار نکنند. معمولا در بازارهای یک طرفه مثل بورس ایران که سهامدار فقط از رشد قیمت سود می‌برد، با افت یا نوسان شدید قیمت، سهامدارها از سهم در حال افت می‌گیرند در این شرایط شرکت‌ها برای حفظ ارزش سهام و حمایت از سهامداران، اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش می‌کنند.

این اوراق به مالک آن این اختیار را می‌دهد که در صورت تمایل در تاریخ مشخص شده سهام خود را به قیمتی که از قبل تعیین شده به شرکت بفروشد.در واقع شرکت تضمین را بدهد تا در تاریخ مشخص شده در صورتی که قیمت سهام افت کرده باشد، این افت را تا قیمتی خاص جبران خواهد کرد، در ایران این فرآیند را به عنوان بیمه کردن سهام هم می‌شناسند.

در روز گذشته اکثر شرکت‌ها این اوراق را منتشر کرده و قیمت سهام خود را در یک نرخ عملیاتی تا میانه زمستان ضمانت کرده‌اند. برخی از فعالان بازار امیدوارند این اتفاقات از هیجان فروش بکاهد و روند بورس پایدار شود.

البته این نگاه مورد نقد تحلیل‌گران است و تاکید دارند افزایش قیمت‌ها در بورس اگر از محل رشد بهره‌وری و تولید شرکت نباشد یا به بی ثباتی سایر بازارها منجر می‌شود یا پایدار نیست و به سمت تعادل‌های بنیادی خود باز می‌گردد.

منبع: اقتصادنیوز

اخبار مرتبط با بورس را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فدوی قضل احسا

    من که بدبخت شدم رفت
    دارم می رم قضل الحسا

  • Rhn

    هاهاها..تمام کسانی که میان اینجا میگن بورس فایده ندارن همشون یا طلا دارن یا دلار خریدن یا زمین … بابت بورس تو سرمایه گذاری با اختلاف اوله به حرف منو شما هم نیست

  • Milad

    تمام این آدمهایی که میان میگم بورس بده حاضرم قسم بخورم یا دلار خریدن یا طلا یا ماشین و دقیقا کسانی هستن که بدبختمون کردن خداروشکر جوری بورس جواب داده که مردم گول حرفای شمارو نمیخورن

  • ناشناس

    حس میکنم هفته ی آینده باید یک مقدار پول به وساپا بدم

  • حسین

    دوستان کسی از غگل و زشریف خبر دارهاین دوتا سهم را به ما معرفی کردن
    به خاک سیاه نشستم
    راهنمایی کنید لطفا

    • ناشناس

      به نظر من این سهم ها نسبت به بقیه یمقدار دیرتر رشدش شروع میشه ولی به نظر من بذار رشدش شروع بشه و وقتی رشد کرد بفروش

  • ناشناس

    سلام آقا وقتی سهام میفروشی فرقی نداره با مثبت یا …. پول میاد تو حسابت آی صفا داره ….

  • ناشناس

    سلام اکر مردم در صف فروش درجا نزنند همچی درست میشه اما باید اندکی صب پیشه کرد تا متزر نشون به امید سبز،شودن همیشه بورس ایران زمین

    • ناشناس

      داداش خودت یه بار بخون چی نوشتی من که ….

  • فرزاد

    دوستان عزیز توی این موقعیت بازار اگر سهمی با مثبت بالا میشد خیلی از سهامدارهاش اقدام به فروش سهم میکردند و در عرض ۱ساعت دوباره صف فروش شکل می‌گرفت و دوباره میشد همون آش و همون کاسه ای که ۱ماه درگیرش بودیم،ولی وقتی یه سهمی با مثبت خیلی پایین یا حتی منفی باز بشه سهامدار مجبور میشه صبر کنه تا سهام رشد خودش رو خیلی نرمال و پیوسته پیش ببره البته بازم تاکید میکنم این صحبت من برای موقعیت فعلی بازار هستش نه همیشه..پس خواهش میکنم واقع بین باشیم و از روی هیجان و احساس تصمیم نگیریم تا سرمایه ای که داریم مفت از دستمون نره..ایشالا همه با صبر و تفکر پر سود باشیم..

  • امینی

    حداقل بررسی کنید که چرا دیروز در شرایطی که صفهای خرید سنگین بود در عرض چند دقیقه کار خودشون را کردن و از طریق صف حقیقی هم می‌فروختند و صف‌های که دو روز فروشنده کمی داشت یکدفعه صد میلیون حجم فروخته شده صفها باز شد بعضی نمادها تا منفی رفتند و صف‌ها بسیار سبک شدند .احتمالا شنبه می‌خوان منفی کنند بازار رو چون چهارشنبه خریدارقوی بود ..فکر کنم یا می‌خوان بازار با سرعت کمتری مثبت بخوره و شاخص زود بالا نره دخالت‌ها در دنیا هم همینطور هست ؟؟

  • ندای ایران

    سلام دوستان درست نیست که پیشنهاد به خرید و یا نفروختن کنیم اگه نه در ضرر دیگران مقصریم دوستانی که میخواند بفروشند بزار بفروشند کسایی هم خریدارن بخرن ولی قسم ندید واسه نفروختن اخه چه کاریه دوستان معلوم نیس واقعا بازار چطوری میشه کسی پیشگو نیس شاید خوب شد شاید گند شد تو حد سود و حد ضررتو بشناس خارج شو یا وارد شو تایم خودت گویا فعلا وضعیت بورس اوکی نیس ولی شاید اوکی شد دو روز مثبت چیز خاصی نیس بحث مثبت و منفی نیس بحث اعتماد به اینده است که روشن نیس لطفا برای خودتون خودتون تصمیم بگیرید تا دیگران مقصر نباشند امیدوارم همگی تو سود باشید. حد ضرر و حد سود داشته باشید طمع خوب نیس اگر بدون دانش تو بورس هستید اخر اشتباهه حماقته باور کنید.