کد مطلب: ۴۲۴۱۴۹

بورس شنبه چه می‌شود؟

بورس شنبه چه می‌شود؟

بازار سهام همچنان هم حمایت‌های دولتمردان را دارد و هم اخبار سیاسی حاوی کاهش تنش‌ها و به همین دلیل به نظر می‌رسد چشم‌انداز امیدبخش‌تری نسبت به دیگر بازارها داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در هفته پایانی دی ماه، با رشدی ۴۵۶۳۸ واحدی، در کانال ۳۹۹ هزار قرار گرفت تا تنها ۵۵۵ واحد با سقف تاریخی کانال ۴۰۰ هزار فاصله داشته باشد. اما آیا این روند رو به رشد در هفته پیش‌رو ادامه خواهد داشت؟

قرار است در هفته پیش‌رو اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی ابتدا گزارش مالی حسابرسی شده عملکرد پاییز را منتشر کنند و سپس احتمالا عملکرد ماهانه دی ماه را نیز منتشر خواهند کرد. علاوه بر این، اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز امیدها را برای تداوم شاخص بورس افزایش داده است.

در همین حال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به صراحت گفته است که ریسک بازار سرمایه قطعا کمتر از سایر بازارها در شرایط کنونی است و علاوه بر این، علی بیک‌زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگویی با پایگاه خبری بازار سرمایه بیان کرده است: مبلغ مجوزهای افزایش سرمایه صادر شده در مدیریت بازار اولیه سازمان بورس برای دوره ۹ ماهه منتهی به آذر۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۴۸ درصدی داشته است.

اخبار سیاسی متعددی نیز امیدهای سهامداران را افزایش داده است.

وزیر امور خارجه ایران گفته است به هیچ عنوان برای توافق جدید با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم اما برای مذاکره با عربستان آماده‌ایم. علاوه بر این، محمد جواد ظریف با بن علوی، همتای عمانی خود دیدار کرده است. همچنین ظریف خبر داده که اجازه تاسیس یک بانک ایرانی در هند صادر شده است. خبر مهم دیگر این است که آمریکا برای اجرای تحریم‌های تازه ایران زمان تنفس ۹۰ روزه اعلام کرد. علاوه بر این، ظریف دیداری هم با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام داشته است.

علاوه بر این، پنجشنبه اخیر 26 دی ماه، حسن روحانی، رئیس جمهور هم به مانند رئیس کل بانک مرکزی از کاهش قیمت دلار سخن گفته و تصریح کرده است: قیمت ارز در نقطه مطلوب ما نیست و باید پایین‌تر از این باشد.

بدین ترتیب با توجه به تشدید کنترل بر بازار ارز به نظر می‌رسد همچنان توجهات به سمت بازار سرمایه رو به افزایش باشد.

اما شاید تنها نگرانی سهامداران اظهارات خوشبینانه رئیس جمهور درباره بازار سرمایه باشد.

رئیس جمهور در حالی روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه از شرایط خوب بازار سرمایه سخن گفته که پیش از این، سهامداران خاطره تلخی از عملکرد بورس پس از اظهارنظر بورسی رئیس جمهور دارند.

پیش از این، در ۲۲ مهر ماه امسال رئیس جمهور در نشست خبری خود گفته بود: خوشبختانه امروز بازار ما بازار پرنشاطی است. اما ۲۳ مهر ماه شاخص بازار سهام ناگهان یک افت قابل توجهی کرد.

این بار نیز روحانی بیان کرد: خوشبختانه امروز بازار سرمایه در شرایط خوبی قرار دارد.

با این حال از نگاه برخی نیز این اظهارات رئیس جمهور نشان از موضع حمایتی مسئولان از بازار سهام دارد که با این تصور امیدها به تداوم رشد شاخص بازار سهام بیشتر هم شده است. آیا بازار سهام به مجموع این اخبار امیدبخش همچنان روی خوش نشان می‌دهد؟

در همین مورد، در یک نظرسنجی بورسی در تلگرام، کانال «عرضه اولیه» نظرسنجی‌ای را انجام داده که در آن حدود 24 هزار نفر مشارکت داشته‌اند. طبق این نظرسنجی، بیش از 51 درصد افراد در پاسخ به این سوال که «نظر شما در خصوص وضعیت بازار و شاخص کل بورس در روز شنبه 28 دی ماه چیست؟» به گزینه «متعادل مثبت و در محدوده 400 هزار واحد» رای داده‌اند. گزینه دوم هم که بیشترین رای را داشته گزینه «مثبت شدید و عبور قدرتمندانه از 400 هزار واحد» است که 35 درصد افراد به این گزینه رای داده‌اند. دو گزینه دیگر هم شامل «متعادل منفی و زیر 400 هزار واحد» و «منفی شدید و افت زیاد شاخص کل» هم به ترتیب 10 و چهار درصد رای آورده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.