کد مطلب: ۵۳۰۱۲۱

سیگنال‌های جدید رئیس سازمان بورس / بورس کشور را از مصیبت بزرگ تورم نجات داد

سیگنال‌های جدید رئیس سازمان بورس / بورس کشور را از مصیبت بزرگ تورم نجات داد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که بازار سرمایه در سال گذشته کمک بی‌نظیری در زمینه تامین مالی به دولت کرد، گفت: اگر بازار سرمایه نبود دولت ناچار به افزایش پایه پولی می‌شد. بازار سرمایه دولت را از مصیبت بزرگ تورم نجات داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در کلاب هاوس گفتگویی داشته که خلاصه آن در زیر آمده است:

ـ به دلیل حضور گسترده مردم، بازار سرمایه به یک موضوع ملی تبدیل شده و هم اکنون بیش از ۵۷میلیون کد سهامداری داریم. بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور به نوعی با بازار سرمایه مرتبط هستند.

ت در سال ۹۹ بورس رکوردهایی بر جای گذاشت که بیش از ۶۸۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای اقتصاد کشور بود. بازار سرمایه سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود و امروز در جایگاهی قرار دارد که از یک بازار محدود به یک موضوع مهم و با اهمیت در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

ـ استفاده از ابزار ریپو و بازخرید از دیگر ابزاری است که قصد استفاده داریم که شرکت ها از مازاد منابع خودشون بهترین استفاده را کنند. دستورالعمل کارگزاری‌ها نیازمند اصلاح بود که گام اول آن انجام شده است.

ـ در خصوص قیمت‌گذاری در جلسات گذشته نیز همیشه عنوان کرده‌ام و حال نیز تاکید می‌کنم که بازار سرمایه امروز یک موضوع ملی شده است. مردم در این بازار فعالیت دارند
کسی حق ندارد با قیمت گذاری حقوق سرمایه‌گذار را تحت تاثیر قرار دهد. باید فضای تولید به نحوی باشد که سرمایه‌گذاری از توجیه پذیری برخوردار باشد. نباید به بازار سهام ضربه وارد کنیم قیمت گذاری برای تولید و سرمایه‌گذاری با شعار سال، اهداف کشور و با برنامه‌های توسعه‌ای هماهنگی ندارد.

ـ ما در سازمان بورس با عنوان سازمانی که وظیفه و اولویت اصلی آن دفاع از حقوق سهامدار است، از آن دفاع می‌کنیم. قیمت گذاری‌ها هم برای اقتصاد سم است و هم برای سهامدار و هم برای کل جامعه و با این امر مخالفت خواهیم کرد. یکی از برنامه هایی که مطالعات آن در حال انجام است قراردادهای ریپو است که برای استفاده شرکت ها از منابع مالی اضافه یکدیگر است.

ـ این مساله سبب افزایش کارایی دارایی شرکت ها در پورتفوی آنهاست.ضمن این که بازار بدهی نیز به کمک بازار سرمایه می‌آید. سال گذشته ۲۲۰هزار میلیارد تومان اوراق در بازار منتشر شد که ۱۸۰هزارمیلیارد تومان متعلق به دولت و مابقی مربوط به شرکت‌ها بود که ۴۰۰درصد رشد اوراق شرکتی بود اولویت نیز با اوراق شرکت‌های بازار است. در مورد مصوبه انتشار اوراق هم انتشار کنونی در حد درخواست شرکت‌ها در آن جلسه بود و شرکت‌های جدیدی طرح درخواست می‌کنند و از پتانسیل‌های درون بازار برای جذب اوراق استفاده می‌کنیم.

ـ قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد و صنعت سم هستند و تا جایی که بتوانیم با اینها مقابله خواهیم کرد. بازارسرمایه ناجی اقتصاد در سال گذشته بوده است. به علاوه از وظایف دولت است که از بازار سرمایه حمایت کند.

ـ در مورد انتشار اوراق تصمیم بر این بود که مانع انتشار اوراق برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری برداشته شود. سازمان بورس هم نظارت می‌کند تا این مبلغ صرف خرید سهام شود.

ـ با این تفاسیر انتظار می‌رود که انتشار اوراق از ۲۴ هزارمیلیارد تومان فراتر رود. حجم تامین مالی انجام شده از بازارسرمایه، سهم دولت بسیار زیاد است.

ـ اما در مقایسه با سال‌های گذشته، انتشار اوراق به ۳۶ هزارمیلیاردتومان رسیده است. یکی از فرایندهایی که باید بررسی و بازنگری شود، موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها است و می‌توان این فرایند را تسریع داد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • غیاثوند

    باسلام وعرض ادب بند ه به عنوان سرمایه گذار کوچک وارد بورس شدم .. لذا بنده پیشنهاد خوبی به سازمان بورس دادم که دامنه نواسان را به شکل زیر توضیح می دهم اجرا کنند که سرمایه مردم زحمت کش به باد فنا نرود شرایط نواسان شرکت های پتروشیمی مثبت ۸ومنفی ۳ شرکت های فولاد مثبت ۷ منفی ۴ شرکت های معدنی وسیمانی مثبت ۸ منفی ۴ شرکت ها نوپا ویا در عرصه تکنو لژی مثبت ۹ومنفی ۵ شرکت های دارویی مثبت ۹ منفی ۵ وشرکتها ی تامین غذایی وغیره مثبت ۶ منفی ۳ ودیگر شرکت ها مثبت ۵ منفی ۳را اعمال نمایند زیرا با این روند بازار بلکه ر وز خوبی را شروع می کند واز ضرر سهام دار جلوگیر ی می کند لازم به ذکر می باشم که با رویت کارکرد شرکت ها ویا سود اوری دربخش فروش ویا تولید می شود دیگر نواسانات دیگری را اعمال کرد تا بتوانیم یک بازار رونق دار را احیا نماییم

  • ناشناس

    پول مردم بدبخت خوردن نداره.هر کی این پولا رو خورد امیدوارم به زمین گرم بخوره

  • محمد

    امیدوارم به حق این ماه عزیز خداوند حق مردم مظلوم و گرفتار را از شما بگیره ما که چیزی دیگا از دستمون نمیاد فقط شب وروز دعا میکنم خفت و خواریتون رو ببینیم.

  • ناشناس

    پولهامون بالا کشیدید از نجات دولت از تورم دم می زنید

  • ناشناس

    مقصر کسانی هستند مردم رو قریب دادندوساکت نشستندانگار هیچ اتفاقی نیافتاده

  • امین

    عجب رویی دارن?

  • ناشناس

    واقعا خوب رویی دارن حرف میزنن. چند روز دیگه کارمون به چریدن میکشه. قیمت چی افزایش پیدا نکرده

  • ناشناس

    سلام دوستان من به حرف یه بزرگی که تایک سال اگه میگفت بمیرید میمردم پول آوردم بورس اما تازه فهمیدم جان مالم برای این شخص هیچ ارزشی نداره شما هم خودتون خسته نکنید برنامه بورس حذف کنید من که این کار کردم خیالم راهت کردم که نباید به حرف بزرکتر از خودت گوش بدی

  • جعفر الماسی زنجان

    من نمیخوام برم بهشتی که شما مسولین میرید. مر باشید همه نظرات مردم پخش کنید به این میگن آزادی بیان این چه جور دولتی که هیچ کس نباید مخالفتی داشته باشه پول مردم خوردن نباید حرف بزنیم من که دیگه هیچ موقه تو انتخابات شرکت نمیکنم

  • ناشناس

    برادر من توبورس گیر کرده ازبس مسولان وتحلیلگران سیگنال میدن رفته یه باطری وسیگنال موتور خریده تا دیگر نیازی به سیگنالهای درپی تی تحلیلگران ومسولان گوش نکنه
    لاستیک خودرو هرروز داره گران میشه چرا چون نمیتونه کنترل کنه
    طلا هرروز ارزان میشه چرا چون دست عوامل بانک مرکزیست به راحتی کنترل میشه
    لاستیک کالای مصرفیست وزیاد مصرف داره وازرده خارج میشه
    طلا کالای مصرفی نیست وازرده خارج نمیشه به راحتی دولتها میتونن کنترل کنن
    بهترین شغل درکشور لاستیک فروشیست
    سرمایتون از بورس خارج کنید به سمت بازار لاستیک ببرید لااقل یه سودی دراین بازار گیرتون بیاد مقداری از ضررهاتون جبران بشه