خبر فوری:

کد مطلب: ۵۰۹۰۱۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با کارشناس بازارهای مالی:

تاثیر اقتصاد آمریکا بر قیمت دلار / وضعیت بازار ارز در بلندمدت

تاثیر اقتصاد آمریکا بر قیمت دلار / وضعیت بازار ارز در بلندمدت

درحالی که فعالان بازار ارز آینده این بازار را تماما در گرو موضع بایدن نسبت به ایران می‌خوانند، میثم رادپور از عواملی یاد می‌کند که به باور او جدا از موضع مستاجر جدید کاخ سفید دیر یا زود ردپایش را در بازار ارز کشور می‌بینیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار در روزهای گذشته عمیق‌ترین قعر قیمتی شش ماه گذشته را به خود دید و در روزهای آخر هفته به نظر می‌رسید در حال بازگشت از راه رفته‌اش باشد.

آن‌طورکه از گفته‌های فعالان بازار برمی‌آید تا زمان روشن شدن موضع بایدن نسبت به ایران اظهار نظر درباره درباره آینده بازار ارز کار ساده‌ای نیست و با توجه به تاثیر چشمگیر اخبار در در این بازار شاید حتی غیر ممکن باشد.

کارشناسان اما فارغ از تاثیر متغیرهای سیاسی و اخبار جهانی می‌توانند چشم‌اندازی بلندمدت‌تر از آینده نرخ ارز در ایران ارائه دهند.

قیمت فعلی مطابق با نرخ نظری است

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی، درباره ریزش اخیر قیمت دلار عنوان می‌کند: بعد از تورمی که تجربه کردیم و دوران جابجایی عظیم نرخ دلار حالا احتمالا ما به دوره‌ای از رکود وارد شده‌ایم و تقاضای کل کم شده است( هم تقاضای تجاری و هم تقاضای غیر تجاری که مربوط به خروج سرمایه می‌شود کاهش یافته است).

او می‌افزاید: در همین دوران مقامات هم اصرار دارند که پول‌های بلوکه در شرف آزادی است و همین هیجانی در بازار ایجاد می‌کند. ضمنا این موضوع مصادف شد با تحلیف نامزد دموکرات در آمریکا که این هیجان را بیشتر هم کرد.

به باور این کارشناس قیمت نظری دلار، که قیمتی بر مبنای نظریه‌های اقتصادی است، متفاوت از قیمت‌های فعلی بازار نیست. با این حال بازار می‌تواند در کاهش حتی از قیمت نظری هم فراتر برود.

البته به گفته او نوسان رو به بالا یا پایین از قیمت نظری معمولا دوام نمی‌آورد و قیمت بازار همان‌طور که بارها تجربه‌کریدم هرطور شده کموبیش خود را به قیمت نظری نزدیک می‌کند.

تاثیر پولپاشی در اقتصاد آمریکا

نکته‌ای که رادپور باور دارد که نباید آن را دست کم گرفت افزایش میزان چاپ پول در ماه‌های قبلی در کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا است. به گفته او این مسئله با این که هنوز بروزهای بیرونی خود را نشان نداده اما بروز اثرش بسیار محتمل است.

این کارشناس توضیح می‌دهد: در ایالات متحده نقدینگی حدود ۲۵ درصد رشد کرده است. اگر اقتصاد ایالات متحده و بیشتر کشورهای توسعه یافته وارد دوران تورمی شود، چون بانک‌های مرکزی آن‌ها مشابه عمل کرده‌اند از جمله استفاده از روش بسته‌های حمایتی دوران کرونا، نرخ برابری ریال در برابر دلار را هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

او می‌افزاید: از نگاه فریدمن و براساس نظریه مقداری پول، آمریکا می‌تواند در معرض تورم‌های بالا باشد و حتی ممکن است تجربه تورم دورقمی آمریکا بار دیگر تکرار شود چرا بانک مرکزی آمریکا ماهی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار پول تزریق می‌کند و بدتر اینکه اطمینان داریم این وضعیت ادامه خواهد داشت.

رادپور باور دارد در حال حاضر آمریکا در وضعیتی قرار دارد که بین بازار پول و بازارهای مالی‌اش باید یکی را انتخاب کند و اگر فدرال رزو اعلام کند که تزریق را قطع می‌کند قطعا بحرانی جدی در بازارهای مالی آمریکا ایجاد می‌شود پس در وضعیتی هستند که باید این پول‌پاشی‌ها را حتی با شدت بیشتری ادامه بدهند.

احتمال تقویت عرضه در داخل

عامل دیگری که رادپور از آن تحت عنوان عاملی مثبت و موثر در آینده بازار ارز ایران یاد می‌کند قیمت کالاهای اساسی است چرا که با این چشم‌انداز نسبت به اقتصاد آمریکا قیمت کالاهای اساسی ما تقویت پیدا می‌کند.

با توجه به این که بخش مهمی از صادرات و بورس ما هم کالاهای اساسی است، از حامل‌های انرژی گرفته تا گروه فلزات و پتروشیمی و…، حالا این کالاها وارد روند بلند مدت افزایش قیمت می‌شوند و این می‌تواند درآمدهای ارزی ما را هم تقویت کند تا طرف عرضه دربازار ارز تقویت شود و در نتیجه قیمت دلار تعدیل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.