کد مطلب: ۱۵۹۰۷۰

بلومبرگ بررسی کرد:

تاثیر برجام بر افزایش دسترسی ایرانیان به کالاهای خارجی

تاثیر برجام بر افزایش دسترسی ایرانیان به کالاهای خارجی

یک موسسه کانادایی در ماه آگوست به بررسی نگاه مردم ایران نسبت به برجام پرداخته است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ایرانیان شاهد تغییرات اندکی در زمینه افزایش نرخ اشتغال و سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده‌اند، اما با این حال بیشتر پاسخ‌دهندگان همچنان توافق هسته‌ای را تایید کرده و از آن حمایت می‌کنند.

الهام میرمحمدی: بر اساس یک نظرسنجی تلفنی که در ماه آگوست از سوی یک موسسه کانادایی صورت گرفته، پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و همچنین برداشته شدن برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای، ایرانیان از دسترسی بیشتر به کالاهای خارجی خبر داده‌اند. اما تعداد اندکی از آنها بر این باورند که برجام منجر به اشتغال‌زایی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از بلومبرگ، از 700 نفری که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، 70 درصد عنوان کرده‌اند که روند سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران آهسته بوده است و بیشتر پاسخ‌دهندگان نیز نگران اعمال فشار بیشتر و یا نقض برجام از سوی آمریکا هستند.

از سوی دیگر 43 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند، میزان دسترسی به کالاها و خدمات خارجی در ایران افزایش یافته است؛ 57 درصد اذعان کرده‌اند که حضور شرکت‌های خارجی در ایران منجر به افزایش اشتغال‌زایی نشده و 43 درصد نیز از عدم تغییر در سطح‌ سرمایه‌گذاری‌هایشان خبر داده‌اند.

از جمله وعده‌های حسن روحانی، که ماه گذشته دور دوم ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده است، تعهد به ایجاد توافق با هدف جذب سرمایه‌گذار خارجی و افزایش اشتغال بوده است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ایرانیان نگران سرنوشت این توافق هستند؛ چرا که ایالات متحده آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، در حال اعمال تحریم‌های بیشتر از یک سو و همچنین افزایش فشار به دیگر امضاکنندگان اروپایی این توافقنامه است.

با این وجود حدود 62 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که این توافنامه را تایید می‌کنند.

اگر چه پس از برجام سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در حوزه حمل‌ونقل و انرژی در ایران انجام شده است، اما شرکت‌ها و بانک‌های زیادی به دلیل عدم قطعیت در مورد سیاست‌های دونالد ترامپ و احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، برای سرمایه‌گذاری در این کشور تردید دارند.

وزرای خارجه هر هفت کشور که این توافقنامه‌ را امضا کرده‌اند، قرار است در 20 سپتامبر و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کنند. از جمله محورهای گفتگو در این دیدار، نقص‌ها و معایب توافق هسته‌ای از دید ایالات متحده آمریکا خواهد بود. ایران همچنان بر این نکته تاکید دارد که آمریکا با این بهانه‌جویی‌ها هدفی جز نقض این توافقنامه ندارد.

در خاتمه این گزارش آمده است، نتایج جامع این نظرسنجی که در ماه آگوست سال جاری در 31 استان ایران انجام شده، قرار است در نشست ماه آینده مجمع ایران-اروپا با حضور سرمایه‌گذاران علاقمند به فعالیت در ایران ارائه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.