کد مطلب: ۴۷۰۴۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نوسانات اخیر بورس بر بازار ارز چه تاثیری دارد؟

نوسانات اخیر بورس بر بازار ارز چه تاثیری دارد؟

یک کارشناس بازار ارز با بیان این که نرخ ارز تابع مستقیمی از نوسانات بازار بورس است، عنوان می‌کند: حجم بالای نقدینگی در بازار سرمایه قرار دارد که با جابجایی آن طبیعتا بازارهای دیگر بهم می‌ریزد. روز گذشته که شاخص بورس با شدت بالایی ریزش کرد به همان مقدار هم افزایش قیمت در بازار ارز شدت گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد نوسانات اخیر بازار سرمایه بر بازار ارز تاثیر گذاشته است. کامبیز افسری، کارشناس ارزی، درباره تاثیر این نوسانات بر بازار ارز می‌گوید: تغییر قیمت‌ها در بازار ارز تابع مستقیمی از نوسانات بازار بورس است. از آنجایی که حجم زیادی از نقدینگی در بازار سرمایه است، جابجایی آن طبیعتا بازارهای دیگر را بهم می‌ریزد.

او با اشاره به نوسانات اخیر شاخص بورس ادامه می‌دهد: روز گذشته که شاخص بورس با شدت بالایی ریزش کرد به همان مقدار هم افزایش قیمت در بازار ارز شدت گرفت. دیروز ارز در بازار آزاد حدود 22 هزار تومان بود و امروز صبح 23 هزار و 200 تومان. همچنین ظهر امروز دقیقا از لحظه‌ای که شاخص بورس مثبت شد، در بازار ارز شاهد روند کاهش قیمت بودیم.

بازار ارز تحت‌الشعاع بورس

به گفته این کارشناس مدتی است که بازار ارز ما تحت تاثیر سیگنال‌های روانی و سیاسی قرار نمی‌گیرد بلکه کاملا تحت‌الشعاع بازار بورس است. زیرا حجم بالایی از پول در آن بازار در حال خلق است، طبیعتا این پول سمت هر بازاری برود آن را افزایشی می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که اگر ریزش شاخص بورس ادامه یابد، در بازار ارز چه اتفاقی خواهد افتاد؟ می‌گوید: حدود 20 میلیون نفر در ایران کد بورسی دارند. بورس اکنون جنبه امنیتی پیدا کرده و دولت هر طور شده اجازه نمی‌دهد شاخص بورس ریزش اساسی داشته باشد. اما باید به این نکته توجه کنیم که بورس تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند نقدینگی را کنترل کند اما قطعا نمی‌توان از بازار سرمایه به عنوان ابزاری برای کنترل بازار ارز استفاده کرد، چون ما سازوکار مناسب برای اداره آن را نداریم.

او می‌افزاید: هر چه زمان می‌گذرد ایراداتمان در بازار سرمایه بیشتر و بیشتر آشکار می‌شود. برای مثال هسته بورس ما قدرت این حجم معامله را ندارد و هر روز مشکل جدیدی ایجاد می‌کند. ضمن این که خود دولت برای این حجم کاربر در بورس نه آمادگی دارد و نه برنامه مشخص. بورس به مدیریت قوی‌تر و متمرکزتری نیاز دارد.

به گفته وی در شرایطی که بازار سرمایه بر تمام بازارها اثر می‌گذارد، نباید هر کسی درباره بازار بورس حرف بزند، وقتی وزیر اقتصاد اعلام می‌کند مردم همه پول‌هایشان را در بازار سرمایه نبرند، قطعا مردم کمی می‌ترسند و بازار بهم می‌ریزد.

این کارشناس با بیان این که ماجرای عرضه دارا دوم و فروش اوراق نفتی باعث شد دولت خودش با دست خودش بازار را منفی کند، ادامه می‌دهد: قطعا عرضه دارا دوم هم مقداری نقدینگی جذب می‌کند. اما تاثیرش بر روند نزولی بازار ارز کوتاه مدت است.

بورس؛ عامل خروج میلیاردها دلار ارز از کشور

افسری معتقد است نه تنها نوسانات بورس فورا بر بازار ارز اثر می‌گذارند بلکه در میان‌مدت و بلند‌مدت هم بازار سرمایه تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز داشته و دارد.

به باور او شاید بورس بتواند گاه با برخی عرضه‌ها مثل دارا دوم برای یکی دو هفته بازار ارز را کمی کاهشی کرده و پول را جذب کند اما آن پول دوباره باز خواهد گشت چرا که بازار سرمایه دائما در حال خلق پول است.

وی توضیح می‌دهد: تصور کنید شخصی که تا سال پیش ماهی دو تا سه میلیون تومان درآمد داشته حالا از طریق بورس 20 تا 30 میلیون درآمد دارد. افراد این پول را غالبا از کشور خارج می‌کنند و در کشورهایی مثل ترکیه ملک می‌خرند. در نتیجه شاهد خروج حجم عظیمی از منابع ارزی خواهیم بود و این مساله در نهایت ضربه مهلکی بر بازار ارز وارد می‌کند.

آمار خروج ارز از کشور برای خرید ملک در کشورهای همسایه، از جمله ترکیه، هم بخشی از گفته‌های این کارشناس بازار سرمایه را تایید می‌کند. البته در مجموع فرار سرمایه برخاسته از یک عامل خاص نیست بلکه ناشی از مجموعه‌ای از متغیر‌های اقتصادی و سیاسی است. اما بد نیست برای بررسی فرضی که این کارشناس مطرح می‌کند سری به آمارها در این زمینه بزنیم.

بر اساس گزارش‌های رسمی مرکز آمار دولتی ترکیه، از اوایل سال ۲۰۱۸ تا پایان سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰، ایرانیان ۱۱ هزار و ۷۴۰ واحد مسکونی در ترکیه خریده‌اند.

به گزارش روزنامه آرمان ملی اگر حداقل قیمت خرید خانه توسط ایرانی‌ها را ۲۵۰ هزار دلار در نظر بگیریم، این بدان معناست که طی ۹ فصل، دو میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار در بخش املاک ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

البته آمارهاي غيررسمي نشان می‌دهد ایرانی‌ها طي ماه‌هاي چهارم و پنجم ميلادي، که بازار سرمایه در ایران بازدهی بهتری نسبت به ماه‌های گذشته خودش داشته، بیشتر در ترکیه خانه خریدند. مجموع اين اعداد و ارقام از اين حکايت دارد که طي 9 فصل ابتدايي که حداقل مبلغ سرمايه‌گذاري ملکي براي اخذ اقامت 250 هزار دلار تعيين شده، ايراني‌ها تقریبا حدود سه ميليارد دلار را به صنعت ساختمان‌سازي ترکيه تزريق کرده‌اند.

همچنین به گزارش روزنامه خراسان در سال ۹۸، سالی که بورس تهران توانست رکوردهای تاریخی خود در بیش از نیم قرن فعالیت را جابه‌جا کند و بیش از 180 درصد بازدهی را ثبت کند، ایرانی‌ها حدود ۶۳۱۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند. با در نظر گرفتن رقم ۲۵۰ هزار دلار برای هر ملک، می توان گفت که در سال ۹۸ بیش از 5.1 میلیارد دلار ارز از کشور ما به مقصد ترکیه خارج شده است.

همان طور که گفته شد دلایل متعددی برای خروج ارز از کشور وجود دارد و نمی‌توان گفت کل ارزی که در این مدت از کشور خارج شده، صرفا سود حاصل از فعالیت بورس بوده و تنها در بازار ملک کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری شده است. تنها می‌توان احتمال داد که همزمان با رونق بورس و افزایش درآمد مردم و نااطمینانی از سرمایه‌گذای در داخل، خروج سرمایه از کشور به این منظور هم شدت گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید

    بهتر است دولت نقش خود را به عنوان یک سوپر من کنار بگذارد
    بورس راه خودش را پیدا خواهد کرد
    همیشه بورس بالا و پایین داشته و خواهد داشت
    اما اگر دولت منافع خودش را به بورس گره بزند مجبور است ابزارهای کنترلی را اجرا کند که این موضوع دور از چشم افکار عمومی نخواهد بود
    اگر هدف دولت کنترل نقدینگی باشد این خوب است و بورس ابزار مناسبی است اما اگر هدف چیز دیگری باشد ممکن است به امنیت ملی ضربه بخورد
    پس بهتر است دولت نقدینگی جمع آوری شده را برای پیشرفت در بخش اقتصادی مد نظر قرار دهد که این خود باعث کنترل تورم و بهبود وضعیت بیکاری خواهد شد
    پس بهتر است دولت همان نظارت را بر سوپر من بودن ترجیح دهد.

  • ناشناس

    واقعا کارشناس هستند یا ادا کارشناسارو در میارند؟
    واقعا فک میکنید کسانی که ترکیه رفتند و ملک گرفتند از بورس پول در اوردند؟!!!

  • مهران

    دوستان توجه داشته باشن بورس بازار پارسال و امسال نیست سالهاست که وجود داره از زمان رژیم سابق و سهام دارهای بسیار بزرگ و قدیمی داره که در هر شرایطی سود می‌کنند بنابراین هیچ رحمی به کسانی که تردید دارن یا تازه وارد هستن و تحت تاثیر ترس سهام خودشون رو میفروشن ندارن، و همیشه بیاد داشته باشید در تمام بازارهای دنیا هیچ تضمینی برای سود تضمین شده نیست من پیشنهاد میکنم برای درک بهتر فیلم‌ها و سریال‌هایی که در مورد بازار بورس ساخته شده رو ببینید تا به یک درک درست از این بازار برسید.

  • Dr.m

    سلام
    دوستان اینکه ما خرید ملک درترکیه و.. رابندازیم گردن بورس،پاک کردن صورت مسئله است.
    چرا دهها علت دیگه رونادیده میگیریم ازجمله:مالیاتهای مختلف/عدم امنیت روانی جهت سرمایه گذاری/میل به مهاجرت خود یا فرزندان درآینده و…