کد مطلب: ۴۸۶۷۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قربانیان تحریم‌ ۱۸ بانک ایرانی / واکسن کرونا به ایرانی‌ها خواهد رسید؟

قربانیان تحریم‌ 18 بانک ایرانی / واکسن کرونا به ایرانی‌ها خواهد رسید؟

تحریم‌ 18 بانک ایرانی که به زعم مسئولان بی‌تاثیر بود اول مانع از تهیه دو میلیون دوز واکسن آنفولانزا شد و حالا هم تهیه دارو را پرریسک‌تر و پرهزینه‌تر از سابق کرده است. آن طور که کارشناسان می‌گویند با این وضع واکسن کرونا نیز اگر موفق شود با واسطه کشورهای دوست به ایران برسد روند واردات بسیار کندی خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه پنجشنبه ۱۷ مهرماه به وقت تهران، تحریم ۱۸ بانک و مؤسسه مالی ایرانی را اعلام کرد.

این بانک‌ها عبارتند از «تامین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران زمین»، «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» که طبق بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

پیش از این نام ۱۸ بانک اعلامی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست تحریم‌های ثانویه قرار نداشت و فقط بانک‌های آمریکایی به دلیل تحریم‌های اولیه حق مراوده با بانک‌های ایرانی را نداشتند.

اما تحریم ثانویه بانک‌ها به این معناست که آمریکا به نهادهای مالی و بانکی دیگر کشورها هشدار می‌دهد که اگر با بانک‌های ایرانی همکاری داشته باشند مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

واکنش مسئولان: تحریم‌ها بی‌اثر است

پس از اعمال تحریم‌های جدید از سوی مقامات آمریکایی روحانی صراحتا این تحریم‌ها را بی‌اثر خواند و گفت: آمریکایی‌ها با این نوع اقدامات ضدانسانی و حقوق بشری نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند.

همتی، رئیس کل بانک‌مرکزی، نیز اعلام کرد که تحریم‌های جدید عملا تاثیری نخواهد داشت؛ چراکه ۱۸ بانک اعلامی در تجارت خارجی ایران انتقال پولی نداشتند و عملا تبادلات مالی خارجی ایران به غیر از بخش‌هایی که مربوط به غذا و دارو می‌شود توسط صرافی‌ها در حال انجام است.

به گفته او بخش مربوط به غذا و دارو نیز به طور محدود توسط این ۱۸ بانک با نهادهای خارجی به واسطه مجوزهای بلند مدتی که از خزانه داری آمریکا دریافت کردند انجام می‌شد و به واسطه سهم بانک‌ها و مجوزهای بلند مدت در عمل این تحریم‌ها نمی‌تواند در تبادلات خارجی ایران و در بحث غذا و دارو تاثیرگذار باشد.

در این میان تنها کسی که احتمال تشدید فشارها بر مردم را پذیرفت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بود که در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۱۸ بانک ایرانی نوشت: در میانه همه‌گیری کرونا، رژیم ایالات متحده درصدد نابودکردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت پول دارو و غذا است.

رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز واکنش نشان دادند. مثلا زهره الهیان عضو کمیسیون در این باره گفت: تحریم‌های اخیر بانکی که حوزه غذا و دارو را هدف قرار داده است آثار و تبعاتش گریبان گیر بیماران و همچنین اثر منفی در حوزه تامین نیازهای ضروری مردم خواهد گذاشت. تحریم بانک‌های ایرانی مستقیما موضوع غذا و دارو را هدف قرار داده و سعی دارد جمهوری اسلامی ایران را از تأمین نیاز دارویی و غذایی محروم کند.

البته پیش از این که مسئولان زیان این تحریم‌ها برای مردم را اذعان کنند برخی کارشناسان گوشزد کرده بودند که این اقدام ممکن است کانال‌هایی که ایران از آن برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده می‌کند را کاملا مسدود کند.

مردم؛ قربانیان همیشگی تحریم

چند روز بعد از این تحریم‌ها درصفحه توئیتری جمعیت هلال احمر ایران اعلام شد که تهیه دو میلیون دوز واکسن آنفولانزا بر عهده هلال احمر بوده اما متاسفانه چند روز قبل بانک شهر که بانک واسط ارزی برای تهیه واکسن بود از سمت دولت آمریکا تحریم شده است بنابراین واکسن‌ها به دست هلال احمر نرسیده است.

این خبر زمانی اعلام شد که با توجه به شیوع کرونا واکسینه شدن افراد در برابر آنفولانزا اهمیت بسیاری داشت. بنابراین بر خلاف گفته‌های مسئولان تحریم‌های جدید قربانی گرفتن را کلید زد.

در پی این خبر نگرانی مردم درباره تامین غذا و داروی ایران با وجود تحریم‌های ثانویه شدت گرفت و تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با منتشر کردن نمودار واردات دارو از سوییس به ایران، اشاره کردند که با تحریم‌های جدید این نمودار عملا در حال میل کردن به صفر است.

برخی دیگر هم در همین بحبوحه خبر می‌دادند که بانک‌های ترکیه از جمله ایش بانک و زراعت بانک به دلیل تحریم‌های بانکی اعلام کرده‌اند که سوئیفت کد ایرانیان بسته شده و نقل و انتقال پول از کشورهای دیگر به حسابشان دیگر ممکن نیست.

در این میان بیشتر کاربران به تحریم بانک‌های سامان، خاورمیانه و کشاورزی که گردش مالی بین‌االمللی داشتند واکنش نشان دادند، چرا که این بانک‌ها مسئول تامین غذا و دارو بودند.

ریسک تهیه دارو و غذا با دور زدن تحریم

کمیل طیبی، کارشناس امور بین‌المللی به تجارت‌نیوز می‌گوید: زمانی که روابط بانکی قطع شود هر گونه انتقال جریان سرمایه حتی برای کالاهای ضروری مثل دارو و غذا دشوار و یا حتی ناممکن می‌شود. بسیاری از فعالیت‌های مالی توسط بانک‌ها صورت می‌گرفت ولی در حال حاضر هزینه فرصت برای اقتصاد ما بسیار بالا رفته تا جایی که ما حتی دیگر امکان واردات دارو هم نداریم.

به گفته او این که برای دور زدن تحریم از کانال‌های غیرمستقیم استفاده شود هم پرهزینه و هم پرریسک است. مهم‌ترین ریسک آن نیز امکان قطع شدن آن است.

او توضیح می‌دهد: مثلا ممکن است به کمک بانک ثالثی در یک کشور دیگر که پذیرفته برای ما بانک عامل شود یا حتی از طریق صرافی‌ها این کار انجام شود که باز هم پرریسک است چه بسا ممکن در مذان پولشویی قرار بگیرند.

این کارشناس تاکید میکند: امکان انتقال بسیار دشوار شده و درحال حاضر تورم زا هم هست و در نهایت رفاه مردم را کاهش خواهد داد.

واکسن کرونا به دست ایرانیان می‌رسد؟

با توجه به اخباری که هر روز از گوشه و کنار دنیا درباره واکسن کرونا به گوش می‌رسد، در حال حاضر سوال مهم ایرانی‌ها این است که آیا قرار است واکسن کرونا هم به دلیل تحریم‌ها به سرنوشت واکسن‌ آنفولانزا دچار شود؟

طیبی در پاسخ این سوال می‌گوید: تهیه واکسن کرونا کمی همکاری جهانی را می‌طلبد و از آن‌جا که الویت سلامت و بهداشت جهانی است. این امکان وجود دارد که برخی کشورهایی که ارتباط تجاری با ما دارند برای تهیه واسطه شوند اما در نهایت جریانات مالی باید از طریق سیستم بانکی انجام شود و وقتی سیستم با تحریم مواجه باشد انتقال منابع مالی عقب می‌افتد پس روند تامین و ورود واکسن کرونا کند می‌شود که این در شرایطی که کرونا هر روز قربان می‌گیرد بسیار وحشتناک است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    متن رو نخوندم ولی این جمله رو دیدم که به سرنوشت واکسن آنفولانزا دچار بشه ما هر سال تحریم بودیم واکسن وارد میشد همه هم راحت میخریدن ولی امسال چی شد معلومه برا نیاز خودشون برداشتن. همه چیز رو به تحریم ربط ندیم تازه ایران که ادعاش میشه و مرگ به همه میفرسته حداقل یه خودی نشون بده از کوچکترین وسایل ضروری محتاج کشورهای دیگه هستیم ولی ادعا ادعا ادعا …

    • ناشناس

      ما تا الان فقط دروغ شنیدیم.
      در هیچ موضوعی ما خودکفا نیستیم.یعنی تمام دنیا به هم وابسته هستند.تمام مشکلات فقط داخلی هست.علت تحریم داخلی هست.علت فقر.فساد.فحشا.ظلم .ستم.و…….همه و همه داخلی بوده. وی میگردد به سو,`مدیریت مسولین….

    • مریم

      بله فقط ادعاس.بخدا ایران اصلا جای زندگی کردن نیست .

  • ناشناس

    کره چرت چه میگی تحریم چهارتا……شدن کارشناس نظر میدن نمیگن دولت ما بی عرضه س میگن تحریم،بلد نیستین تحریمو دور بزنید استفاء بدین بیشتر از تحریم بی عرضه‌گی دولت اذیت کنندس

    • مریم

      دقیقا همینطوره.

  • ناشناس

    دارو چه واجب ؟؟؟
    موشک داریم موشک…
    بجای پول بهشون موشک میزنیم

  • ناشناس

    چطور پول مربیان فوتبال و این مسخره بازیا رو راحت پرداخت میکنند ولی به دارو و مواد غذایی که می رسیم به مشکل میخوریم؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    من نمیدانم یه کشور رفاه مردمش مهمتره یا استقلال وقتی استقلال داشته باشی ولی تو کشورت گرانی بیداد کنه که حتی نتونی دارو و مواد غذایی را تامین کنی چه فایده ای داره دست از غرور بیجا بردارید و قبول کنید آمریکا ابر قدرته

    • امین

      اشتباه میکنی آمریکا ابر قدرت نیست روحانی ابر قدرته دیدی چی بی سر و صدا پول مردم بدبخت بیچاره را در بورس کشید بالا دیدی ابر قدرت است حالا بگو آمریکا ابر قدرت است

  • سمیه

    امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند✊(اما کدوم غلط منظور مسعولینه هنوز نفهمیدم)

    • ناشناس

      منظورش این هست که در قضیه تحریم .هیچ غلط املایی ندارد.

  • احمد

    به قول آقای روحانی تحریمها هیچ اثری به روی اقتصاد ایران ندارد.مگه نه !!!

  • ناشناس

    موضوع استقلال نیست.مگه کم کشور مستقل داریم که از این سنخ مشکلات نداره! موضوع سیاست منطقه ای و خارجی ایرانه که جزء موارد و سیاست های کلی هست. تا زمانی که ما سینه چاک فریاد آزادی خواهی مردم جهان باشیم و در تقابل با ستم استکبار جهانی به مردم مظلوم فلسطین شعار بدیم و پول خرج کنیم؛ شرایط داخلیمون همین شکلیه. حالا کی از ما پرسیده دلمون میخواد هزینه حمایت از فلسطین رو بدیم نمیدونم. از من و همه ادمایی که من میشناسم تا بحال این سوال نشده!

  • پژمان

    این جمله که وقتی سیستم با تحریم مواجه گردد بحث تامین مالی به تعویق و امکان تهیه واکسن به تاخیر می افتد.باز توپ رو در میدان دیگری انداختن و تقصیرهارو گردن دیگری انداختن است.کاملا بلوف سیاسی است به مردم میهن.کشور ما اونقدر از چین و کشورهای به ظاهر دوست طلب داره،که تا خرخره میشه واکسن، بلکه هر داروی نایابی رو وارد کرد.و بلحاظ بازرگانی بارتل کرد.
    تازه منافع ایران تابحال به چین چقدر بوده؟
    منافع چین به ایران چقدر!آقایان کمتر مردم رو زیر فشار له بکنند.