کد مطلب: ۵۱۵۷۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۶ درصدی واردات دارو / چرا برخی از داروها کمیاب شد؟

کاهش ۶ درصدی واردات دارو / چرا برخی از داروها کمیاب شد؟

حجم واردات دارو در ۹ ماهه ابتدای امسال نسبت به ۹ ماهه سال گذشته شش درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهشی که به اعتقاد برخی امسال به وضوح خودش را در ماجرای کمبود برخی اقلام دارویی نشان داد و دردسرساز شد. اما علت این کاهش چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس داده‌های گمرک ایران، در ۹ ماهه ابتدایی امسال ۸۶۰ میلیون و ۱۴۰ هزار دلار دارو به کشور وارد شده است. این درحالی است که در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته، ۹۱۲ میلیون و ۴۸۳ هزار دلار واردات دارو داشته‌ایم. در واقع میزان واردات دارو در ۹ ماهه ابتدایی امسال ۵٫۷ درصد کم شده است.

هادی ابوی، رئیس کانون داروخانه‌های کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگرچه برخی دولتی‌ها می‌گویند ما در تامین دارو هیچ مشکلی نداریم اما ما که کف جامعه هستیم و مراجعه مردم به داروخانه‌ها را می‌بینیم، می‌دانیم که ملت دائما با اضطراب به دنبال پیدا کردن اقلام دارویی‌شان هستند.

او می‌افزاید: این رقم کاهش برای دارو زیاد است. امسال با توجه به شیوع کرونا و رشد بیماری‌ها و البته افزایش جمعیت باید واردات ما افزایش پیدا می‌کرد نه کاهش.

به باور ابوی یکی از علل کاهش واردات دارو در سال جاری کاهش تخصیص ارز دارو بوده است.

او توضیح می‌دهد: وقتی باید برای تخصیص ارز هزار حساب و کتاب پس داد، کاهش واردات طبیعی است. البته اگر همین مقدار ارز هم به داروهای مورد نیاز واقعی، که واقعا جنبه دارویی دارند، تخصیص پیدا کند و مشکل تحریم‌ها هم تا حدودی مرتفع شود، طبیعتا حجم دارو در کشور نرمال می‌شود. اما متاسفانه بارها شاهد بودیم که به اسم دارو با این ارزها اقلام دیگری وارد شد.

او تصریح کرد: با این که غذا و دارو از تحریم‌ها مستثنا شده‌اند اما همچنان از سوی تحریم‌کنندگان با بهانه‌جویی‌هایی مواجه می‌شویم که در کمبود دارو بی‌تاثیر نیستند.

مورد دیگری که ابوی در کاهش واردات دارو موثر ارزیابی می‎‌کند افزایش فشار روی واردکنندگان در سال جاری بوده است.

او توضیح می‌دهد: ما قوانین زیاد و زائدی داریم، قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه هم که بسیار است. واردکنندگان با این بخشنامه‌ها نمی‌توانند کار کنند. این دست قوانین برای افرادی که کالاهای پرسودی وارد می‌کنند توجیه دارد اما واردکنندگان دارو که در بحث قیمت‌گذاری هم با محدودیت مواجه هستند ، هیچ توجیهی برای ادامه فعالیت ندارند.

ارز کمتر، سخت‌گیری بیشتر

امیرحسین معینی زندی، مدیر عامل شرکت دارویی رژین و نائب رئیس سابق اتحادیه واردکنندگان نیز علت کاهش حجم واردات را عرضه کمتر ارز ترجیحی عنوان می‌کند. البته او به مورد دیگری هم اشاره می‌کند و آن سختگیری بیشتر در بحث ممنوعیت واردات داروهایی است که مشابه داخلی دارند.

او می‌گوید: طبیعتا کاهش عرضه‌ دارو می‌تواند به کمبود منتهی شود، هر چند که نیاز بازار رصد می‌شود اما تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای دارو به علت محدودیت منبع ارزی به شدت کم شده است.

به گفته او، امسال برای تخصیص ارز ترجیحی سخت‌گیری بسیاری می‌شود اما اختصاص ارز نیمایی هم مثل سابق راحت نیست و چالش‌های دریافت آن بسیار بیشتر و شرایط بسیار سخت‌تر شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    برخی کمیاب شده؟؟
    من یه قرص ایرانی برای قلبم رو دو ماهه دارم میگردم پیدا نمیشه!