کد مطلب: ۳۷۳۸۲۷

محمد خبری‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز:

اعلام تحریم فلزات اساسی چه تاثیری بر بورس دارد؟

اعلام تحریم فلزات اساسی چه تاثیری بر بورس دارد؟

تحریم فلزات تنها جوی روانی در بازار ایجاد کرد و خیلی تاثیرگذار نیست. آمارهای گمرگ نیز نشان می‌دهد که شرکت‌های فلزاتی به‌راحتی در حال صادر کردن محصولات هستند. محصولات فولادی، شمش فولاد، مس و دیگر موارد به‌راحتی در حال صادر شدن هستند و مشکل خاصی برای آنها وجود ندارد.

محمد خبری‌زاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص اثرگذاری اعلام تحریم‌ فلزات اساسی از سوی ترامپ می‌گوید: اعلام تحریم‌های جدید آمریکا در حوزه فلزات اساسی، مساله جدیدی در بر نداشت که بخواهد مشکل خاصی را در بازار سهام ایجاد کند. این موضوع بیشتر شبیه جو روانی بود که ترامپ می‌خواست در بازار ایجاد کند و دوباره آن را مطرح کند وگرنه این تحریم‌ها از خرداد ماه سال گذشته تقریبا اجرایی شده بود.

وی می‌افزاید: نام شرکت‌های بزرگ کشور مثل فولاد مبارکه، از سال گذشته در لیست تحریم‌ها بوده و به همین دلیل خیلی تاثیر جدیدی در بازار ندارد. مطرح شدن هم‌زمانی این موضوع با کاهش تعهدات ایران در برجام مقداری ریسک سیاسی بازار را برای کلیت بازار زیاد کرده، به این صورت که حالت جنگی که آمریکا و ایران به خود گرفته‎اند و آمریکا ناو دیگری به خلیج فارس وارد کرده است. از نظر تحریم‌های جدید اتفاق خاصی نیفتاده و این اختلافات بین دو کشور بوده که مقداری ریسک سیاسی بازار را زیاد کرده است.

تحریم فلزات تنها یک جوی روانی در بازار ایجاد کرد و خیلی تاثیرگذار نیست. آمارهای گمرگ نیز نشان می‌دهد که شرکت‌های فلزاتی به راحتی در حال صادر کردن محصولات هستند. محصولات فولادی، شمش فولاد، مس و دیگر موارد به راحتی در حال صادر شدن هستند و مشکل خاصی برای آنها وجود ندارد.

خبری‌زاده در خصوص روند منفی گروه فلزات اساسی در بازار امروز عنوان می‌کند: اینکه گروه فلزات اساسی در دامنه منفی معامله شدند به این دلیل است که قیمت پایانی روز چهارشنبه آنها مقداری بالا بود، قیمت‌های امروز اختلاف زیادی با قیمت‌های ابتدایی معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته ندارد.

این کارشناس تاکید می‌کند: تحریم فلزات تنها یک جوی روانی در بازار ایجاد کرد و خیلی تاثیرگذار نیست. آمارهای گمرگ نیز نشان می‌دهد که شرکت‌های فلزاتی به راحتی در حال صادر کردن محصولات هستند. محصولات فولادی، شمش فولاد، مس و دیگر موارد به راحتی در حال صادر شدن هستند و مشکل خاصی برای آنها وجود ندارد.

وی در ادامه می‌گوید: در این حوزه نمی‌توان خیلی دسترسی را ببندند. امکان دارد مقداری بهای تمام‌شده شرکت‌ها بالا برود اما به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی از لحاظ از اینکه نتوانند محصولات خود را بفروشند، بیفتد، چون این شرکت‌ها از نظر حجمی، کوچک هستند و قابلیت نگهداری در شرایط مختلف را نیز دارند و امکان ندارد صادرات فلزات اساسی به صفر برسد. فقط امکان دارد بهای تمام‌شده آن بالا رود که اثر مشکل کاهش نرخ صادرات از طرف افزایش قیمت دلار پوشیده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.