کد مطلب: ۵۷۲۴۷۳

یک کارشناس بورس پاسخ می‌دهد:

تغییر جدید ETFها چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

تغییر جدید ETFها چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

زمان‌بندی معاملات صندوق‌های دولتی با اطلاعیه مدیریت عملیات بازار تغییر کرد. این تغییر چه تاثیری بر روند بازار سهام می‌گذارد و چه سود و زیانی را برای این دو صندوق به همراه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دارایکم و پالایش یکم دو صندوق دولتی که در سال ۹۹ توسط دولت به مردم فروخته شد در خود سهام شرکت‌های پالایشی و بانکی را دارند. روند ریزشی این دو صندوق در سال گذشته همزمان با افت بازار سهام شروع شد و با اصلاح قیمتی گسترده‌ای که داشتند زیان بزرگی را نصیب سهامداران خود کردند.

دارایکم و پالایش‌یکم در جریان معاملات دو ماه گذشته توانستند روند بهتری را از خود نشان دهند و تا حدی جبران زیان یک سال گذشته را بکنند. اما حالا در ۲۴ مرداد مدیریت عملیات بازار ابزار‌های نوین با انتشار اطلاعیه‌ای مهم، از تغییر زمانبندی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و اوراق بدهی در بورس تهران خبر داد.

براساس این اطلاعیه، از ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه پیش‌گشایش خواهد بود، ساعت ۹ گشایش و در نهایت از ساعت ۹ تا ۱۵ حراج پیوسته ادامه خواهد داشت. حالا تغییر زمان معاملات صندوق‌های دولتی چه تاثیری بر روند این صندوق‌ها و معاملات بازار دارد؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در این باره می‌گوید: تجربه سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس در سال ۱۳۹۹ گواهی بر این مدعی است که هیچ بازاری خصوصا بازارهای مالی بدون دانش، آگاهی و زمان جز ضرر و اتلاف منابع عایدی دیگری نخواهند داشت. بنابراین در بازارهای مالی توصیه شده تا مردم به صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند. همچنین سهولت دسترسی به این ابزارها می‌تواند در کنار نرخ بازدهی بالاتر مشوقی برای جذب منابع باشد.

وی همچنین افزود: از مزایای صندوق های سرمایه گذاری که توسط افراد مجرب اداره می‌شوند کاهش هزینه سرمایه‌گذاری و ارتقا جایگاه بازدهی در مقایسه با پرتفوی‌های شخصی است.

وی در این باره تشریح کرد:در چند ماه اخیر با تغییر قوانین از جمله تغییر ساعت معاملات که آخرین مورد است سهولت دسترسی مردم را به این صندوق‌ها افزایش داده و می‌تواند جایگاه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در بازار سرمایه تثبیت و جذب منابع را حتی از سپرده‌های بانکی به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت بکشاند.

رئیسی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر با بازدهی‌های ۱٫۵ تا سه درصدی ماهیانه و ذخیره سود نشان از استحکام وضعیت روند سودآوری صندوق‌ها دارد.

این کارشناس بازار افزود: اما در مورد دو صندوق دولتی دارایکم و پالایش هم با بازگشت اعتماد به بازار به نظر می‌رسد رفته رفته به سمت خالص ارزش دارایی حرکت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: همانطور که قبلا هم اشاره شده بازار به نوعی زوج و فرد شده و بارها عرضه و دست به دست می‌شود و به نوعی کف قیمتی سهم‌ها بسته می‌شود. افزایش نرخ دلار باعث شده صنایع دلاری رشد خوبی داشته باشند و در کنارش انتظارات تورمی هم صنایع جا مانده از بازار را حرکت خواهد داد. نهایتا نه صندوق‌های سرمایه گذاری چیزی جدای از سهام بازار است و نه سهام بازار جدا از صندوق‌ها و تقویت هرکدام خصوصا صندوق‌ها می‌تواند منجر به تقویت بازار سهام شود تا در آینده شاهد هیجان‌های شدید نباشیم.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این شانسی کار(کارشناس) بزرگوار در ریزش سهام حتی برای یک بار پیش بینش درست در نیامد،عجب روی دارند مثل وعده های مدیران لایق مان!!!!!!؟؟؟؟؟؟ صنار بده آش…. به همین خیال باش

  • ناشناس

    موضوع را عوض نکنید ۱۸ سال است منتظر حذف دامنه نوسان هستیم و باید به این ظلم قیمتهای دستوری در بورس پایان داد مسخره بازی کافیست چطور قیمت دستوری برای سیمان و خودرویی بد است و لی قیمتهای دستوری برای کل بازار سرمایه و بورس خوب است ؟ درشت هاشو سوا نکنید تو پاکت جیب خودتان بگذارید مشکل اصلی بورس یعنی حذف دامنه نوسان را حل کنید نه بورس و سهام داران را دنبال نخود سیاه بفرستین معنی ندارد سهام ما در قیمتهای ۱۰۰ت که واحد پولی نیست و فقط میشود باهاش سهام خرید استفاده شود ۱۰۰ ت یعنی فاجعه قیمتی در سهام کشور ۱۰۰ ت یعنی بی ارزش ترین و بدبخت ترین چیزی که می شود خرید حتی فقرا برای برداشتن ۱۰۰ تومان و ۵۰۰ ت و۱۰۰۰ ت از روی زمین خم نمی شوند یعنی کسی برای برداشتن سهام مفته کف خیابان بخودش زحمت برداشتن نمی دهد و این افتضاح و فاجعه را باید مدیون دامنه نوسان و قیمتهای دستوری ور طول این ۱۸ سال باشیم واقعا کارشناسان کور هستن و از این قیمتها بی خبرن و ساده از کارش می گذرن و نمی دانن حاصل دامنه نوسان این قیمتهای بی ارزش و گذایی و هیچ است ؟

    • ناشناس

      سلام.از دید منفی به همه چیز نگاه می‌کنی..البته به خاطر اینه که پولت رو تو بورس خوردن…این سهم هایی که میگی تو این چندین سال رو این قیمت 1000 تومن موندن..به خاطر اینه که چندین بار افزایش سرمایه خوردن..وقتی افزایش سرمایه 100درصدی میخوره به یک سهمی ..تعداد سهم دو برابر میشه و قیمتش نصف میشه..اینم دلیل پایین ماندن قیمت یک سهم در طول چندین سال

  • ناشناس

    حذف دامنه نوسان ما قیمتهای دستوری برای بورس نمی خوایم

  • احمد

    این کارشکن محترم بازچه سهمی داردکه میخواهدمانورکند

  • ناشناس

    یکساله پالایش خریدیم همش ضرریم .پول وارد این صندوق کنید قیمتش بره بالا به پولمون برسیم

  • ناشناس

    دردوماه گذشته چه اتفاقی برای این دو سهم افتاده فقط درجا زده ارزش ۱۰هزارتومان ۹۹امروز شده ۲۰هزار تومان ولی قیمت این پالایش ۷۵۰۰شده ۰۰۰۰پالایش کارنامه مدیران مملکت است به حداقل اموال مردم هم رحم نکردند

  • , مجید

    فساد در عرضه اولیه ها موج میزند سپید با ۱۰۰ هزار درخواست یعنی سود میلیاردی اما وهامون ۵۰ هزار برید خودتون رو مسخره کنید مدیران فاسد با گرفتن رشوه نجومی جیب سهامداران خرد را میزنند

  • احسی

    لعنت به این کشورکه بدترازطالبان وداعش شده قیمت ها روکسی نیست نظارت کنه؟!!ی پنیر۷تومنی شده ۲۰تومن یک ماه!بستنی ۱۵تومنی شده ۲۵تومن ی هفته ابمیوه شده۴۰تومن ی هفته!!!!!!باباااچ خبره تواین خراب شده

  • ناشناس

    چرا بازار بورس ما عصرها دایر نیست خیلی از اقشارباسواد جامعه سمت عصر میتونن وارد بازآر بشن که به نفع بورس وپویایی آن میشود

  • ناشناس

    تا چه زمانی وعده دروغ به مردم که به کمک دولت آمدن میگویید بنده وامثال من رو اعتقادی که به مسولین جهت باز کردن گره اقنصاد داشتن پول خودمان را اوردیم تو بورس
    گفتیم ماهم نقشی تو بر طرف کردن مشگل افتصاد داشته باشیم سرمایه دود شد رفت خدا از شما نگذره این پول خوردن نداره حرامتان باد.