کد مطلب: ۵۸۴۱۵۳

بررسی تاثیر مشخص شدن نرخ خوراک پالایشگاه‌ها بر سهام این شرکت‌ها

اتفاقی مهم برای پالایشی‌ها / احتمال رشد صندوق پالایش یکم چقدر است؟

اتفاقی مهم برای پالایشی‌ها / احتمال رشد صندوق پالایش یکم چقدر است؟

کارشناسان بازار سهام معتقدند با مشخص شدن نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی علاوه بر رشد سهام این شرکت‌ها، صندوق پالایش یکم هم رشد قیمت را تجربه می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بازار سهام با رشد ۳۲ هزار واحدی شاخص کل مواجه شد و شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد قرار گرفت .

شاخص کل هم‌وزن هم امروز با رشد حدودا سه هزار واحد در کانال ۴۲۳ هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات بورس امروز در نیمه اول معاملات در محدوده سه هزار میلیارد تومان قرار داشت.

کلیت بازار سهام امروز با رشد همراه بودند و عمده نمادها رشد قیمتی را تجربه کردند. کارشناسان، روند بازار سرمایه هفته جاری را مثبت ارزیابی کردند و یکی از دلایل مهم تاثیرگذار بر تحرکات بازار را مشخص شدن نرخ خوراک پالایشی‌ها بیان کردند. اما این موضوع جه تاثیری بر سهام و سودآوری شرکت‌ها پالایشی دارد؟

مجید ششمانی، کارشناس بازار سهام درباره تاثیر نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی بر سهام این شرکت‌ها گفت: بر خلاف تصور عموم که با افزایش قیمت نفت جهانی صورت مالی شرکت‌ها پالایشی تغییر می‌کند اما دولت نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی را تعیین می‌کند و این قیمت‌گذاری بر مبنای فوب خلیج فارس است. پس بنابراین با افزایش نرخ خوراک پالایشی‌ها دولت از این موضوع منتفع می‌شود و سودآوری این شرکت‌ها هم بالاتر می‌رود.

وی در این باره افزود: البته تنها نگرانی از افزایش نرخ شرکت‌ها این است که در ذخایری این قیمت‌ها را لحاظ کنند که آنچنان مشخص نباشد و به درستی خود را نشان ندهند.

ششمانی در بخش دیگری گفت: با توجه به رشد قیمت جهانی نفت انتظار می‌رود گزارش‌های خوبی را شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی منتشر کنند.

این کارشناس بازار درباره تاثیر تخفیف نرخ خوراک پالایشی‌ها گفت: تخفیفی که به شرکت‌های پالایشی داده می‌شود، علاوه بر تاثیر به سزایی که در سودآوری شرکت دارد بر تغییر و رشد قیمت سهام آن شرکت هم تاثیر خود را می‌گذارد.

ششمانی درباره افزایش قیمت صندوق پالایش یکم با توجه به افزایش نرخ شرکت‌های پالایشی گفت: سهامداران صندوق پالایش یکم از طیف‌های مختلفی هستند بنابراین گزارش خوب شرکت‌های پالایشی تاثیر مهمی در رشد قیمت این صندوق‌ دارد. همچنین به دلیل بالا رفتن قیمت اوره و متانول جهانی انتظار می‌رود رشد ۲۰ درصدی را در سهام شرکت‌های پالایشی شاهد باشیم.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اولا متانول و اوره که به پتروشیمی مربوط میشه زیاد ربطی به پالایش نداره
    مثلا فولاد جهانی بالا بره اول فولاد سازی رشد میکنه تا سنگ آهنی
    از طرفی نرخ خوراک پالایشی بالا رفته و کمی از آنرا تخفیف دادند شاید بازهم گرانتر از سابق دربیاد اینکه به نفع وزارت نفته که خوراک پالایشی را میفروشه نفعش برای پالایشی چیه بخصوص که با قیمت گذاری مقطوع هم خریداری میکنه بنظر نمیرسه سودشون بالا بره حتی حاشیه سودشون کمتر هم میشه

  • مسلم

    یک سال منتظریم و با وعده دولت وارد شدیم ولی سرگردانیم

  • ناشناس

    با تقدیم احترام جناب ریاست محترم بورس استدعا داریم بیزحمت لطفا عنایت فرمایید در خصوص خرید عرضه اولیه بصورت خودکار اتوماتیک باشه بسیاربسیار کارشایسته وپسنیده است این روش جدید خیلی خیلی خیلی خطرناک و به ضرر سهامداران خرد است در عوض اینکه پشتیان سهامداران خرد باشید که خوب رشد کنند ولی متاسفانه داریدبه حق سهامداران خرد ظلم میشه از شما مسئولان ریاست محترم بورس استدعا داریم بیزحمت لطفا عنایت فرمایید در خصوص خرید عرضه اولیه بصورت خودکار اتوماتیک باشه انشالله انشالله بتوفیق خداوندبزرگ انشالله خرید عرضه اولیه بصورت خودکار اتوماتیک باشه بسیاربسیار کارشایسته وپسنیده است

  • ناشناس

    آقا سود نخواستیم بعد یه سال اصل پول خودمون رو بدید بخدا برا رهن خونه نیازشون دارم ،خدا ازتون نگذره حلالتون نمیکنم

  • ناشناس

    رشد چی آخه پول مردم رو بدین مسخرش رو درآوردین!!!