کد مطلب: ۳۹۱۱۵۱

کاهش نرخ بهره با قیمت بیت‌کوین چه می‌کند؟

کاهش نرخ بهره با قیمت بیت‌کوین چه می‌کند؟

در حالی که افزایش چهار مرحله‌ای نرخ بهره در سال 2018 منجر به کاهش قیمت بیت‌کوین شده بود، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تصمیم فدرال‌رزرو مبنی بر کاهش نرخ بهره به روند صعودی این ارز دیجیتال کمک خواهد کرد.

قیمت بیت‌کوین که در سال 2017 به کانال 20 هزار دلار هم وارد شده بود، در سال 2018 با افت قابل توجهی مواجه شد. این مساله موجب شد، تحلیلگران چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای نسبت به بازار این ارز دیجیتال در ابتدای سال جاری میلادی نداشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این حال، بیت‌کوین روند متفاوتی را در پیش گرفت. اگرچه بیت‎کوین در سه ماهه اول سال 2019 در محدوده چهار هزار دلار باقی ماند، اما پس از آن در ماه آپریل به 10 هزار دلار رسید. به عقیده تحلیلگران، وقوع جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین از یک‌سو و رونمایی از ارز دیجیتال فیس‌بوک موسوم به لیبرا از سوی دیگر از مهم‌ترین دلایل این رشد قیمت بود.

سیاست‌های پولی و مالی فدرال‎رزرو هم در این میان تاثیر قابل توجهی بر روند قیمت بیت‌کوین داشته است. در حالی که در سال 2018، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در چهار نوبت افزایش داد، حالا انتظار می‌رود در جلسه‌ دو روزه فدرال‌رزرو که به زودی برگزار می‌شود، بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره رایزنی کند. این تصمیم قطعا به افزایش قیمت بیت‌کوین منجر خواهد شد.

توماس لی، مدیر موسسه فاندستارت (Fundstart) می‌گوید: بیت‌کوین تحت تاثیر عوامل اقتصادی کلان به‌ویژه دلار آمریکا قرار دارد. او استدلال می‌کند، در حال حاضر، سرمایه‌گذاران در انتظار کاهش نرخ بهره هستند. اینکه این تصمیم تاثیری بر بیت‌کوین می‌گذارد یا نه به تاثیرپذیری دلار از این اتفاق برمی‌گردد.

به گفته او، اگر کاهش نرخ بهره به کاهش ارزش دلار منجر شود، قیمت بیت‌کوین افزایش خواهد یافت. درست همان‌طور که افزایش نرخ بهره در سال گذشته میلادی و به دنبال آن افزایش شاخص دلار به کاهش ارزش بیت‌کوین منجر شد.

بسیاری از تحلیلگران پیش‎بینی می‌کنند با توجه به سیگنال‌های بانک مرکزی آمریکا در تاریخ 19 جولای، نرخ بهره حدود 25 واحد کاهش خواهد یافت. این مساله کاهش ارزش دلار و برعکس تقویت بیت‌کوین را به دنبال خواهد داشت.

مت هوگان (Matt Hougan)، مدیر کل تحقیقات در شرکت مدیریت دارایی‌های بیت‌وایز (Bitwise)، با تقویت بیت‌کوین و طلا به دنبال سیاست‌های جدید فدرال‌رزرو آمریکا موافق است؛ چرا که با کاهش نرخ بهره، این بازارها برای سرمایه‌گذاران جذاب و تقاضا برای آنها بیشتر می‌شود.

به گفته او، همچون سایر بازارها، معامله‌گران بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده نیز بر سیاست‌های پولی و مالی و بیانیه‌های بانک مرکزی در این زمینه تمرکز می‌کنند.

در عین حال، دولت ترامپ مدت‌هاست که به فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ بهره فشار می‌آورد.

هوگان در این زمینه می‌گوید: انتظار می‌رود، دونالد ترامپ به دنبال کاهشِ بیشتر نرخ بهره باشد. هدف ترامپ پیروزی در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری است. کاهش نرخ بهره و سیاست‌های دلاری می‌توانند به عنوان راهی برای تقویت اقتصاد از سوی دولت مورد استفاده قرار بگیرند. هر دو روش به افزایش ارزش بیت‌کوین منجر خواهد شد.

هوگان همچنین در زمینه ارائه توضیحات دیوید مارکوس، مدیر بخش بلاک‌چین فیس‌بوک در کمیته بانکداری سنا و حمله سناتورها به لیبرا می‌گوید: هرچند پاسخگویی دیوید مارکوس در این جلسه دو روزه و فشار سناتورها موجب افت اندک قیمت بیت‌کوین شد، با این حال، این موضوع که ارزهای رمزنگاری‌شده جایگزین پول‌های سنتی می‌شوند، در آینده غیرقابل انکار است.

منبع: barrons.com

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.