کد مطلب: ۳۸۸۹۸۱

اکونومیست پاسخ می‌دهد:

لیبرا چیست و چه آینده‌ای در انتظار آن است؟

لیبرا چیست و چه آینده‌ای در انتظار آن است؟

آیا ممکن است فیس‌بوک با عرضه لیبرا، ارز رمزنگاری‌شده خود، به یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مالی در دنیا تبدیل شود؟ اکونومیست در گزارشی با معرفی لیبرا به این پرسش پاسخ می‌دهد.

افرادی که در سال‌های اخیر نوسانات قیمت بیت‌کوین را دنبال کرده‌اند، یا شاهد انتقادها از فیس‌بوک برای جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران بوده‌اند، از اینکه این غول شبکه‌های اجتماعی به دنبال راه‌اندازی ارز دیجیتال است، غافلگیر شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، فیس‌بوک قرار است ارز رمزنگاری‌شده خود به نام لیبرا را در نیمه اول سال آینده عرضه کند. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، لیبرا از طریق اپلیکیشن‌های شرکت‌ها، پیام‌رسان‌ فیس‌بوک، واتس‌اَپ و همچنین رقبای آنها خرید، فروش، نگهداری، ارسال و دریافت خواهد شد. حتی اگر فرستنده و دریافت‌کننده در نقاط مختلف این سیاره باشند، تنها با لمس موبایل‌های هوشمند، این ارز دیجیتال مبادله شده و دست‌به‌دست خواهد گشت.

لیبرا قرار است در واقع نقص‌های بیت‌کوین را که 10 سال از عمر آن می‌گذرد، از میان ببرد. ارزان کردن خدمات پرداخت یکی از اهداف لیبرا است.

در حالی که مبادلات بیت‌کوین چند دقیقه طول می‌کشد و چندین دلار هزینه برمی‌دارد، لیبرا تنها در چند ثانیه مبادله خواهد شد و هزینه تبادل آن هم ناچیز است. از سوی دیگر در حالی که قیمت بیت‌کوین نوسانات بسیاری دارد، ارزش لیبرا از طریق سبدی از ارزهای دولتی تضمین شده و برخلاف بیت‌کوین از نوسانات شدید قیمتی در امان است.

از سوی دیگر، برای تراکنش‎ بیت‌کوین حدود هزار کیلووات ساعت انرژی مورد نیاز است، اما میزان انرژی مورد نیاز برای تراکنش لیبرا بیش از کارت‌های اعتباری نخواهد بود.

همچنین لیبرا تنها زمانی خلق می‌شود که کاربران این سکه‌ها را با پول واقعی خریداری کنند. در عین حال، رگولاتورهای محلی می‌توانند بر لیبرا نظارت کنند. سازندگان کیف پول و نرم‌افزارهای ارائه‌دهنده خدمات آن هم باید مقررات ملی از جمله قوانین مقابله با پول‌شویی را رعایت کنند.

از سوی دیگر این غول شبکه‌های اجتماعی قرار است تصمیم‌گیری‌ها در مورد لیبرا را غیرمتمرکز کند و به این ترتیب کاربران دیگر نگران مداخله فیس‌بوک در امور مالی‌شان نخواهند بود.

همچنین قرار است شبکه‌ای تشکیل شود که مرکز آن هیاتی از سازمان‌ها نظیر شرکت‌های مالی و گروه‌های غیرانتفاعی خواهند بود. وظیفه اصلی این مرکز نظارت بر بلاک‌چین است و از طریق بانک داده‌ها لیبراها و مالکان آن را دنبال می‌کند.

در ابتدای کار همه نمی‌توانند جزو این شبکه باشند و قرار است این انجمن تنها 100 عضو داشته باشند که هر کدام می‌توانند یکی از نودهای بلاک‌چین را اداره کنند.

اگرچه این ارز دیجیتال به 4.2 میلیارد کاربر فیس‌بوک ارائه خواهد شد، اما برای عملکرد موثر آن، لیبرا باید از سوی بسیاری از شرکت‌ها پذیرفته شود. از این رو این انجمن در نظر دارد، با اجرای برنامه‌های انگیزشی از جمله سوبسید، مردم و کاربران را به استفاده و نگهداری این ارز دیجیتال تشویق کند.

کاربران و سرمایه‌گذاران از طریق اعضای این شبکه تامین مالی می‌شوند. هر عضو انجمن (کمپانی‌های شریک) قرار است 10 میلیون دلار در این صندوق ذخیره متشکل از ارزهای گوناگون سرمایه‌گذاری کند. این 10 میلیون دلار یک حق رای برای حاکمیت شبکه به هر یک از این نهادها می‌دهد.

از سوی دیگر این صندوق ذخیره ارزی یک میلیاردی راهی برای در امان نگه داشتن لیبرا از نوسان‌های شدید است و تلاطم آن را به حدقل می‌رساند.

فیس‌بوک تنها ارائه‌دهنده کیف پول نخواهد بود. اما این انجمن باید اطمینان حاصل کند که کالیبرا -پلتفرم یا شرکت‌ تابعه‌ای که فیس‌بوک برای پرداخت‌های لیبرا ایجاد کرده- هیچ مزیتی بر سایر شرکت‌ها نخواهد داشت.

همچون وی‌چت و علی‌بابا، دو غول اینترنتی در چین، احتمالا فیس‌بوک هم مجموعه‌ای از خدمات مالی را گسترش خواهد داد.

با این حال به عقیده نویسنده اکونومیست ، ممکن است لیبرا پایان خوشی نداشته باشد. مدل اولیه آن هنوز باید مورد آزمایش قرار بگیرد و فیس‌بوک هم باید ثابت کند کنترل آن را رها خواهد کرد. در عین حال نگرانی‌ها در مورد رقابت عادلانه میان لیبرا و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده همچنان ادامه دارد.

هر نوع موفقیت این ارز دیجیتال می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

به عنوان مثال، اگر همه سپرده‌گذاران غربی یک‌دهم از پس‌انداز خود را به لیبرا تبدیل کنند، صندوق ذخیره ارزی آن ارزشی بیش از 2.2 میلیارد دلار -تقریبا دو برابر ارزش جاری بازار اپل- خواهد داشت.

اگر همه کاربران فیس‌بوک برای خرید و انتقال پول از لیبرا استفاده کنند، این روند می‌تواند آن را به یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی در جهان تبدیل کند. این مساله کاهش قدرت اقتصادی دولت‌ها را به دنبال دارد. در نتیجه، دولت‌ها به‌ویژه آنهایی که برای تامین بودجه خود پول چاپ می‌کنند، ممکن است وسوسه شوند راهی برای مسدود کردن آن بیابند. واقعیت این است که تاثیر فیس‌بوک بر دموکراسی چندان مثبت نبوده است. بنابراین، هنوز روشن نیست که آیا باید نگران تاثیر لیبرا بر سیستم مالی بود یا از آن استقبال کرد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.