کد مطلب: ۲۹۵۷۳۳

وقتی بنگاه‌های اقتصادی تبدیل به آسمان خراش‌ می‌شود

وقتی بنگاه‌های اقتصادی تبدیل به آسمان خراش‌ می‌شود

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه خصوصی‌سازی در آمارها اتفاق افتاده، گفت: برخی از بنگاه‌ها تعطیل و برج‌ها جایگزین آنها شده است.

رضا مقدس کارشناس مسائل اقتصادی، درباره واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی ، اظهار کرد:خصوصی سازی بیشتر در آمارها اتفاق افتاده و به صورت واقعی خبری از تحقق آن نیست، چراکه هنوز بخشی از سرمایه‌ها در قالب نقدینگی دربازار شناورند و به بخش خصوصی وارد نشده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی گفت: با کالبد شکافی متوجه می شویم، برخی از بنگاه‌ها تعطیل و زمین‌هایشان فروخته شده اند وجایگزین آنها یک برج ساخته شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود:به منظور ارتقا کارآمدی ،بعد از واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی باید برای آنها شرایط رقابتی ایجاد شود ولی خصوصی سازی واقعی با اهداف افزایش بهره برداری و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‍ها در کشور ما محقق نشده است. چرا که اگر این مهم عملیاتی می شد، اکنون شاهد آثار مثبت آن در بخش تولید و اشتغال بودیم.

مقدس بیان کرد: زمانی که واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی اعلام نشده بود، وضعیت بهتر از حال حاضر بود چراکه اکنون بنگاه‌ها رها شده‌اند ونظارتی هم روی آن ها صورت نمی گیرد.بعبارتی مشکلات موجود در این بخش بیشتر شده است.

پایان تجارت چمدانی با اصلاح قوانین کالای مسافری

وی درباره افرادی که به طور مستمر به کشورهای اطراف رفت وآمد دارند و در هر سفر حجم محدودی کالا به عنوان اقلام شخصی همراه خود وارد کشور می کنند، اظهار کرد: یک سری افراد سودجو و خرده فروش برای فرار از مالیات و عوارض گمرکی دست به تجارت چمدانی می‌زنند، که این عمل باعث بیکاری کارگران وضربه زدن به تولیدات داخلی کشور شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: با اصلاح کردن قانون ارز و ملزم شدن خرده فروشان برای تهیه ارز از بازار ثانویه ،که انجام این امر هم دیگر برای آن ها مقرون به صرفه نیست، شاهد کاهش تجارت چمدانی در کشور خواهیم بود.

مقدس در پایان گفت: اکنون اگر قانون کالای همراه مسافر اصلاح و نظارت بر اجرای قانون افزایش یابد، طی یکی دو سال آینده چالش های اقتصادی موجود در این بخش کمتر خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.