کد مطلب: ۳۹۷۹۸۹

بررسی تجارت‌نیوز از هزینه تبلیغات بانک‌ها در آخرین کارنامه آنها

معادل تاسیس ۲ بانک برای تبلیغات بانک‌ها هزینه می‌شود

معادل تاسیس 2 بانک برای تبلیغات بانک‌ها هزینه می‌شود

آمارهای ثبت شده در صورت مالی 19 بانک نشان می‌دهد، در سال گذشته این بانک‌ها بیش از 700 میلیارد تومان برای تبلیغات هزینه کرده‌اند. با هزینه‌هایی که بانک‌ها در سال گذشته صرف تبلیغات خود کرده‌اند می‌توان حداقل دو بانک (به طور مثال بانک سرمایه و ایران زمین با سرمایه 400 میلیارد تومانی) را تاسیس کرد.

روزانه شاهد بمباران تبليغات گوناگون بانک‌های کشور در رادیو و تلویزیون هستیم که در تلاش‌اند توجه افراد را به خود جلب کنند. آنچه که اخیرا موضوع اصلی تبلیغات شده و تاکید بیشتری بر آن می‌شود پرداخت وام و جذب سپرده‌ با نرخ سودهای جذاب و مهم‌تر از همه متفاوت بوده که با مقدار مصوب شده نیز تناسب ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تبلیغات از اقدامات مهم هر بانک برای جذب سپرده بیشتر بوده، به طوری که هر ساله میلیاردها تومان هزینه، صرف تبلیغات و بازاریابی می‌شود. اما آیا واقعا این تبلیغات منجر به برانگیختن مشتری بالقوه برای افتتاح حساب می‌شود؟

برخی کارشناسان معتقدند هزينه‌های سنگين ساخت تيزر و دیگر نوع تبلیغات ، حتی ممکن است به ضرر بانک‌ها تمام شود چون نداشتن تخصص و عدم استفاده از‎ ‎تحقيقات در تبلیغات ‏بر روی مخاطب بی‌اثر است.

بانک

هزینه‌های میلیاردی بابت تبلیغات نیز مورد انتقاد کارشناسان بوده، در این راستا می‌توان به عملکرد یکی از یانک‌ها اشاره کرد که این بانک در سال گذشته در حالی با بیش از دو هزار میلیارد تومان زیان خالص مواجه شد که طی همین دوره حدود 60 میلیارد تومان هزینه تبلیغات را به ثبت رسانده بود.

هر بانک شیوه‌های مختلفی از جمله آگهی و تیزر تلویزیونی، اجاره بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی، نصب بنر در سطح شهر، برگزاری همایش‌ و … را برای تبلیغات در نظر می‌گیرد.

آمارهای ثبت شده در صورت مالی 19 بانک که اطلاعات آن در دسترس بوده نشان می‌دهد در سال گذشته این 19 بانک بیش از 700 میلیارد تومان برای تبلیغات هزینه کرده‌اند که حدود دو برابر سرمایه برخی بانک‌های کشور است.

آمارها نشان می‌دهد با هزینه‌هایی که بانک‌ها در سال گذشته صرف تبلیغات خود کردند می‌توان حداقل دو بانک (به طور مثال بانک سرمایه و ایران زمین با سرمایه 400 میلیارد تومانی) را تاسیس کرد.

هزینه تبلیغات بانک‌ها در سال گذشته نسبت به سال 1396 معادل شش درصد افزایش داشته که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در راستای جذب هرچه بیشتر سپرده بانکی است.

98567

آمارها نشان می‌دهد با هزینه‌هایی که بانک‌ها در سال گذشته صرف تبلیغات خود کرده‌اند می‌توان حداقل دو بانک (به طور مثال بانک سرمایه و ایران زمین با سرمایه 400 میلیارد تومانی) را تاسیس کرد.

در تقسیم‌بندی هزینه تبلیغات براساس نوع بانک مطالعات نشان می‌دهد که سهم بانک‌های غیردولتی بیشتر از دولتی‌ها است.

همچنین توزیع هزینه تبلیغاتی بانک‌ها و موسسات مالی به تفکیک نشان می‌دهد که بانک انصار با اختصاص سهم 16.7 درصدی بیشترین هزینه تبلیغاتی را در سال 1397 داشته، بانک‌های ملت و پاسارگاد نیز هرکدام با سهم 16.3 و 10.4 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بانک انصار در سال گذشته حدود 120 میلیارد تومان را خرج تبلیغات کرده که نسبت به سال 1396 بیش از 100 درصد افزایش داشته است.

بانک انصار و گردشگری در سال 1397 هزینه تبلیغات خود را بیش از دو برابر افزایش دادند.

بانک

لازم به ذکر است به علت عدم بروزرسانی صورت‌های مالی دو بانک آینده و مهر اقتصاد در سال گذشته، از ارقام موجود در سال 1396 استفاده شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یک هموطن کارگر

    به اندازه دو بانک تیلیغ میکنن از اون طرف به اندازه دوهزار بانک خارجی درامد کسب میکنن. از کجا؟ معلومه. از جیب مردم با وامهای سرشار از سود که در کشورهای خارجی نهایت ۲ درصد هست در مملکت ما بعضاً تا ۴۰ درصد هم میرسه… خدایا خودت به ما رحم کن…یاحق