کد مطلب: ۴۲۴۰۱۹

عضو کنفدراسیون صادرات ایران پاسخ داد:

وضعیت تجاری ایران در دوران مکانیسم ماشه چگونه است؟

وضعیت تجاری ایران در دوران مکانیسم ماشه چگونه است؟

عضو کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: اجرای مکانیسم ماشه وضعیت اقتصادی ما را در آینده سخت‌تر خواهد کرد. البته ما با ارائه برنامه‌ها نباید بگذاریم که وضعیت اقتصاد در آینده دشوار شود. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شدند فرانسه، انگلیس و آلمان ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای ایران موسوم به « مکانیسم ماشه » را فعال خواهند کرد. این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد.

در همین رابطه سیامک قاسمی، تحلیلگر اقتصادی در توییتی نوشته است: « همانطور که قابل پیش‌بینی بود رویترز گزارش داده اروپا قصد دارد مکانیزم ماشه یا Snapback را علیه ایران فعال کند.»

این مکانیزم مسیری است که در نهایت منجر می‌شود بغیر از تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هم بر علیه ایران فعال می‌شود.»

بازگشت تحریم‌ها از سوی اروپایی‌ها

در همین رابطه عضو کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این پرسش که مکانیسم ماشه چه تاثیری بر روند تجارت خارجی ایران دارد؟ به تجارت‌نیوز گفت: این مکانسیم قرار است در شرایط پس از تحریم‌های سخت آمریکا علیه ایران وضع شود. به هر حال تحریم‌های آمریکا تاثیرش را بر روند تجارت خارجی گذاشته است و بنابراین برنامه تازه اروپایی‌ها نمی‌تواند موضوع جدیدی برای منزوی کردن اقتصاد ایران باشد.

مرتضی میری افزود: در دوران تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران شرایط تجارت خارجی ایران سخت‌تر از گذشته شد. ابعاد تحریم‌ها آنقدر وسیع است که آمریکایی‌ها به شرکت‌های بین‌المللی اجازه داد و ستد کالا را نمی‌دهند. پس در شرایط فعلی شرکت‌های خارجی با ایران مراوده اقتصادی ندارند.

او در ادامه اظهار کرد: پس بازگشت تحریم‌ها از سوی اروپایی تاثیر چندانی بر روند تجارت خارجی ایران ندارد؛ چرا که فعلا سخترین شرایط موجود را پشت سر می‌گذاریم. ممکن است با اجرای مکانیسم ماشه تبعات سیاسی علیه ایران ایجاد شود که این موضوع وضعیت اقتصادی ما را در آینده سخت‌تر خواهد کرد. البته ما با ارائه برنامه‌ها نباید بگذاریم که وضعیت اقتصاد در آینده دشوار شود و باید با برخی اقدامات خودمان را برای شرایط پیش‌رو آماده کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.