کد مطلب: ۳۶۱۷۵۰

سرپرست سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

تجارت با عراق به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

تجارت با عراق به 20 میلیارد دلار افزایش می‌یابد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به بحث بازسازی عراق و توسعه صنعت توریسم بین دو کشور می‌توان به هدف 20 میلیارد دلاری تجارت بین ایران و عراق دست یافت.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفته است: در رابطه با تجارت با عراق ظرفیت‌های خوبی ایجاد کرده‌ایم بنابراین وقتی بحث تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق مطرح می‌شود فقط بحث صادرات کالا نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا مودودی با بیان اینکه برای تحقق تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق باید صادرات مجموعه‌ای از کالا و خدمات را در نظر گرفت، افزود: بنابراین برای رسیدن به این رقم باید به صادرات گاز مایع، توریست، برق و خدمات مختلف هم توجه شود.

وی با بیان اینکه میزان صادرات فعلی ما به کشور عراق سالانه حدود 13 میلیارد دلار است، گفت: 8.5 تا 9 میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات کالا و بقیه مربوط به صادرات خدمات فنی - مهندسی، توریست، برق و …. است.

مودودی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق گفت: در این سفر برای تجارت 20 میلیارد دلاری بین دو کشور تا 2 سال آینده هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: ایران سالانه 2.5 میلیارد دلار گاز مایع، حدود یک میلیارد دلار برق به عراق صادر می‌کند که به اضافه درآمد حاصل از گردشگران عراقی که به ایران وارد می‌شوند می‌توان گفت سالانه حدود 13 تا 14 میلیارد دلار درآمد از روابط تجاری با عراق حاصل می‌شود که با توجه به بحث بازسازی عراق و توریسم می‌ توان این رقم را به 20 میلیارد دلار افزایش داد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه وقتی صحبت از تجارت 20 میلیارد دلاری می‌شود بحث تجارت دو طرفه است، گفت: این در حالی است که که تراز تجاری ایران و عراق کاملا به نفع ایران مثبت است و در مقابل 8.5 میلیارد دلار صادرات کالا در 11 ماهه اول سال 97 به عراق فقط 50 میلیون دلار واردات از کشور عراق داشته‌ایم.

مودودی با بیان اینکه باید سهمی در ارتباطات تجاری بین ایران و عراق ، برای عراق قائل شد، گفت: در صورتی که کشور عراق از ورود زائران و گردشگران ایرانی در عراق بتواند 3 تا 4 میلیارد دلار درآمد کسب کند و ما تا 2 سال آینده حجم صادراتمان را به عراق به 16 تا 17 میلیارد دلار برسانیم هدف گذاری 20 میلیارد دلاری در تجارت بین دو کشور قابل تحقق است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کامل

    اجب تجارتی است از عراق کسی خیر ندید جز ضرر پیاز و سیب زمینی و گوشت.حبوبات وببین بر سر مردم چه اومده