کد مطلب: ۳۴۱۵۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تجربه حذف صفر دیگر کشورها چقدر موفقیت‌آمیز بوده است؟

تجربه حذف صفر دیگر کشورها چقدر موفقیت‌آمیز بوده است؟

کارشناسان بر این باورند که اگر سیاست حذف صفر همراه با اصلاحات اقتصادی نباشد، تفاوت چندانی با تغییرِ اندازه، رنگ و عکس اسکناس‌ها ندارد و برای مقابله با تورم کارساز نخواهد بود. در این گزارش به بررسی چند کشور موفق و ناموفق در این زمینه پرداخته‌ایم.

حذف صفر از پول ملی کشورها اولین بار پس از جنگ جهانی دوم و تورم کشور آلمان غربی رخ داد. در دهه 60 و 70 میلادی به بعد این سیاست‌ بارها و بارها در کشورهای مختلف، به‌ویژه کشورهای در حال توسعه پیاده شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کشورهای زیادی تا به حال، با هدف مهار تورم، این سیاست را اعمال کرده‌اند. این تجربه در برخی کشورها موفقیت‌آمیز اما برعکس در کشورهای دیگر شکست خورده است. اقتصاددانان بر این باورند که حذف صفر از پول ملی کشورها اگر با برنامه‌های اقتصادی و اصلاحات همراه نباشد، کمکی به اقتصاد کشورها نمی‌کند. به عنوان مثال، تجربه ترکیه در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده است. اوایل سال 2000، مردم این کشور برای خرید نان، چند میلیون لیر پرداخت می‌کردند، دولت در نهایت در سال 2005 تصمیم گرفت تا شش صفر از لیر حذف کند.

در مقابل، دولت زیمبابوه در سال 2003 و زمانی که تورم از مرز 1000 درصد گذشت، سه صفر را از پول ملی این کشور حذف کرد. اما از آنجا که دولت برنامه‌های اقتصادی مشخصی را در نظر نگرفته بود، تورم همچنان با شدت بیشتری افزایش یافت و در نهایت در سال 2009، دلار آمریکا جایگزین دلار زیمبابوه شد.

در سودان هم دولت در سال 2007، چند صفر از پول ملی حذف کرد. از دیگر نمونه‌ها می‌توان به بولیوی و رومانی اشاره کرد که به ترتیب در سال‌های 2008 و 2005، سه سفر و چهار صفر از پول ملی خود حذف کردند.

حذف صفر از پول ملی هزینه‌هایی برای کشورها دارد و موجب می‌شود، مردم با شرایط اقتصادی دشواری مواجه شوند. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به افزایش قیمت‌ها در مغازه‌ها و رستوران‌ها، ایجاد مشکلات در تنظیم قیمت‌ها، افزایش هزینه‌های صدور ارز و کاهش صادرات اشاره کرد.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا هم در آگوست 2018 اعلام کرد که دولت در نظر دارد، با هدف رونق اقتصادی، پنج صفر از پول ملی این کشور حذف کند. اقتصاد وابسته به نفت این کشور از یک‌سو و کاهش قیمت نفت در سال 2014 از سوی دیگر، به بحران ارزی در این کشور دامن زد. با این همه اوضاع اقتصادی این کشور در حال حاضر وخیم‌تر شده و نرخ تورم اعلام‌شده در ماه دسامبر در ونزوئلا، 1.3 میلیون درصد گزارش شده است.

تجربه موفق هلند

بیماری هلندی دیگر واژه‌ای آشنا در اقتصاد به شمار می‌رود. وابستگی این کشور به منابع درآمدی حاصل از استخراج گاز در دهه 60 میلادی این کشور را با تورم بالایی مواجه کرد. دولت برای مهار تورم، ناچار شد اسکناس‌های درشت‌تری چاپ کند. این وضعیت در هلند چندان طول نکشید و دولت با اعمال سیاست‌های شدید انقباضی پولی موفق به کنترل حجم پول شد. از دیگر سیاست‌های دولت حذف چهار صفر از اسکناس‌های این کشور بود. هلند یکی از نمونه‌های موفق در رابطه با سیاست حذف صفر محسوب می‌شود.

تجربه ناموفق زیمبابوه

دولت این کشور در سال 2003، زمانی که تورم از مرز هزار درصد گذشت، برای حذف سه صفر از اسکناس‌های زیمبابوه اقدام کرد. در این زمان درشت‌ترین اسکناس این کشور 100 تریلیون دلار ارزش داشت. با این اسکناس اما خرید یک دسته سبزی هم دشوار بود. علی‌رغم پیاده‌سازی این سیاست اما دولت هیچ اقدام دیگری برای مهار تورم انجام نداد. روند چاپ اسکناس و افزایش نرخ تورم همچنان ادمه داشت تا جایی که درسال 2008 این کشور دیگر کاغذ کافی برای خلق پول نداشت. در نهایت اقتصاد این کشور ویران شد و دلار آمریکا در سال 2009 جایگزین دلار زیمبابوه شد.

تجربه موفق ترکیه

13 سال پیش در اول ژانویه 2005، دولت ترکیه، شش صفر از لیر، پول ملی این کشور حذف کرد. از سال 1981 تا آن زمان، تورم موجب شده بود، لیر ارزش خود را از دست بدهد. هر دلار آمریکا که در سال 1988 با 1422 لیر قدیم ترکیه مبادله می‌شد، در سال 2003 به بیش از 5.1 میلیون لیر رسیده بود.

از سال 1981 به بعد، در ترکیه هر دو سال یک بار اسکناس‌های درشت‌تر چاپ می‌شد. درشت‌ترین اسکناس ترکیه از پنج هزار لیر به یک میلیون لیر تبدیل شد. تعداد زیاد صفرها در ارقام اقتصادی و مبادلات که بعضا به چند تریلیون لیر می‌رسید، مشکلات زیادی را برای عملیات حسابداری ایجاد می‌کرد.

مهار تورم در ترکیه اما با نظارت و دستورالعمل‌های صندوق بین‌المللی پول صورت گرفت. این کشور به عنوان یک نمونه برگزیده در مهار تورم از سوی این نهاد معرفی شده است. اما تنها حذف صفرها، دلیل کاهش تورم در این کشور نبود. ترکیه به واسطه اصلاحات اقتصادی موفق به مقابله با تورم شد.

نرخ تورم در ترکیه که در سال 2002، به 70.8 درصد رسیده بود در جولای گذشته 15.39 درصد گزارش شد.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد، اگر سیاست حذف صفر همراه با اصلاحات اقتصادی نباشد، تفاوت چندانی با تغییر اندازه، رنگ و عکس اسکناس‌ها ندارد و کارساز نخواهد بود.

*این مطلب برگرفته iMedPub است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حذف صفر زمانی انجام میشه که تورم کنترل شده باشه با این وضع مجددا سه چهار سال دیگه باید چهار صفر دیگه هم حذف کنن