کد مطلب: ۴۰۰۹۸۲

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

تحریم بانک مرکزی چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

تحریم بانک مرکزی چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

مرتضی عزتی می‌گوید: آمریکا همه تحریم‌هایی که می‌توانست را قبلا انجام داده و اقدام جدیدش را می‌توان از سر ناچاری خواند. نظام بانکی ما قبلا تحریم بود و این اعمال تحریم تکراری وضعیت جدیدی را برای اقتصاد کشور به وجود نمی‌آورد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و شرکت اعتماد تجارت پارس در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

مرتضی عزتی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی آثار تحریم بانک مرکزی کشور از سوی آمریکا می‌پردازد و می‌گوید: آمریکا همه تحریم‌هایی که می‌توانست را قبلا انجام داده و اقدام جدیدش را می‌توان از سر ناچاری خواند. آمریکا همه تلاش خود را برای اعمال حداکثری تحریم‌ها انجام داده و تاثیرات خود را هم گذاشته است.

وی ادامه می‌دهد: آنچه که آمریکا به تازگی علیه ایران اعمال کرده مانند تحریم وزیر امورخارجه کشور بوده که برای آن آثار سیاسی در نظر گرفته و به دنبال آن بوده که در انتظارات مردم التهاب ایجاد کند، اما این اعمال تحریم تکراری وضعیت جدیدی را برای اقتصاد کشور به وجود نمی‌آورد.

عزتی می‌افزاید: کل نظام بانکی ما قبلا تحریم بود و بانک مرکزی نیز به این علت که با FATF پیمان نداشته تقریبا تحریم بوده و در واقع هیچ اقدام جدیدی نمانده که آمریکا علیه بانک‌های ما اعمال کند مگر اینکه بخواهد منافع آمریکایی‌ها را به خطر بندازد، به طور مثال در حال حاضر ممکن است که کشور ما از آمریکا سویا خریداری کند که این اقدام آمریکا نقل و انتقال را دشوارتر می‌کند که در آن صورت هم منافع خود فروشنده به خطر می‌افتد و تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

این کارشناس تاکید می‌کند: در مجموع آمریکا با تحریم بانک مرکزی اقدامات آنچنانی را نمی‌تواند انجام دهد و تنها ممکن است یک سری محدودیت‌های ناچیز را در رابطه با نقل و انتقالات بانکی ایجاد کند. این اقدام اخیر آمریکا علیه ایران بیشتر جنبه روانی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تاثیرشو ببینیم تا چند ماه دیگه…!

  • ناشناس

    از اول انقلاب هر تحریمی شدیم گفتن تاثیر نداره خخخ
    البته ایشون راست هم میگه…
    دیگه سی چهل درصد گرونی بیشتر چیه که بگیم تاثیر تحریم بوده؟
    این افزایش ناچیز گرونی واسه ما شبیه جکه!