کد مطلب: ۴۲۰۲۴۹

حسن روحانی:

تحریم ۲۰۰ میلیارد دلار از درآمد کشور را کاهش داد / مردم به خوبی ایستادگی کردند

تحریم ۲۰۰ میلیارد دلار از درآمد کشور را کاهش داد / مردم به خوبی ایستادگی کردند

رئیس جمهور با اشاره به این که اگر در سال ۹۷ و ۹۸ تحریم نبودیم ۲۰۰ میلیارد دلار در اختیار کشور قرار می‌گرفت، گفت: در این شرایط عده‌ای می‌گویند تحریم چه کرده است و باید مدیریت آن را قوی کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی صبح امروز(سه شنبه) در مراسم افتتاح قطار برقی گلشهر اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ تولید پتروشیمی کشور به دو برابر نسبت به سال ۹۲ یعنی به صد میلیون تن رسیده و درآمد کشور از این صنعت به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وی ادامه داد: در ۹۰ سال گذشته تا ابتدای دولت یازدهم ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر ریل درست شده است اما دولت یازدهم و دوازدهم ریل کشور را به ۱۴ هزار کیلومتر رسانده است و بیش از هزار کیلومتر دیگر تا پایان دولت دوازدهم ایجاد می‌شود یعنی در طول ۸ سال ۵۰ درصد کل ریل کشور ایجاد می‌شود.

روحانی با بیان این که این دستاوردها در شرایط تحریم به دست آمده است خاطرنشان کرد: اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال ۹۵ تا امروز ۲۰۰ میلیارد دلار منبع اضافه وارد کشور می‌شد اگر سال ۹۷ و ۹۸ تحریم نبودیم ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد اضافه داشتیم در حالی که عده‌ای می‌گویند تحریم چه کرده است؟ آنها می‌گویند که باید مدیریت تحریم را قوی کنیم اما آیا ما باید بازوهای خود را قوی کنیم؟ وقتی آب و غذا نیست فرد هر چه قوی هم باشد در خطر می‌افتد ما اگر تحریم نبودیم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار خارجی به کشور وارد می‌شد. با این حال کشور بدون ۲۰۰ میلیارد دلار اداره می‌شود اما به سختی شرایط مردم مشکل است اما ما هم در حد توان خود تلاش می کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقداماتی که برای افتتاح قطار برقی هشتگرد انجام شد، اظهار کرد: کارگران در طول سال فقط ۴ روز سرکار نبودند و شبانه روز تلاش کردند خستگی آنها هم امروز مرتفع شد. این خدمت در سایه تلاش کارگران ما حاصل شد.

روحانی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از فناوری‌های روز برای تامین رفاه مردم، خاطر نشان کرد: در مجلس اول دعواهای حسابی انجام شد که آیا کشور به مترو نیاز دارد یا نه. که تا آخر مجلس اول هم نتیجه‌ای به دست نیامد در مجلس دوم نمایندگان با مدیریت مرحوم آیت الله هاشمی به این نتیجه رسیدند که تهران به مترو نیاز دارد. من از طرف نمایندگان تهران به همراه دوست عزیزم دری نجفی آبادی مسئول این کار شدیم از آن روز تا امروز بیش از ۹ میلیارد سفر با مترو انجام شده است. و اگر مترو نبود همه این سفرها باید با اتوبوس و خودروی شخصی انجام می‌شد و چقدر سوخت نیاز بود.

وی ادامه داد: این روزها تهران و کلان‌شهرها هوای بدی داشت که این آلودگی یک روزه ایجاد نشده است بلکه آلاینده‌ها در طول یک قرن کنار هم قرار گرفتند بنابراین یک روزه رفع نخواهد شد و دولت‌ها و مردم باید تلاش کنند تا آلاینده‌ها رفع شود البته آلودگی هوا فقط مال کشور ما نیست و ایران در زمینه آلودگی هوا رتبه ۱۶ یا ۱۷ دنیا را داشت. ما با شاخص‌آلودگی هوای ۲۰۰ مدارس را تعطیل می‌کنیم اما هند با شاخص ۳۰۰ و چین با شاخص ۳۶۰ مدارس خود را تعطیل نمی‌کنند، زیرا اگر قرار باشد این کار را بکنند مجبورند ۶ ماه در سال مدارس را تعطیل کنند. بنابراین مشکل آلودگی هوا فقط مخصوص ما نیست. البته مردم باید از دولت توقع داشته باشند که برای رفع آلودگی هوا برنامه ریزی داشته و تلاش کنند و اگر این اقدام را نکنند باید نقد شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم آلایندگی گازوئیل را از چند هزار به ۵۰ و ۱۰ رسانده است. آلودگی پالایشگاه تبریز زیر ۱۰ PPM است ۷۵ درصد بنزین مصرفی یورو ۴ و یورو ۵ است در حالی که در دولت قبل آلوده ترین بنزین یعنی بنزین پتروشیمی در اختیار مردم بود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت برای حفظ محیط زیست گفت: اگر تصمیم دولت برای احیای دریاچه ارومیه نبود در سال ۹۵ این دریاچه کاملا خشک شده بود و گرد وخاک نمکین آن تمام شمال غرب کشور را فرا می‌گرفت و ۱۵ میلیون نفر مجبور به مهاجرت بودند احیای دریاچه ارومیه و تامین بنزین و گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ از مهمترین اقدامات دولت برای احیای محیط زیست بوده است یکی دیگر از اقدامات دولت توسعه ریل بوده است.

مردم به خوبی ایستادگی کردند

رئیس‌جمهور گفت: امروز دربدترین دوران تحریم هستیم اما قامت مردم ما استوار است و در همه‌جا در برابر قدرت‌های بدخواه به خوبی ایستادگی کردند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: اما قامت مردم ما استوار بود و در همه جا در برابر قدرت‌های بدخواه و دشمنان این مرز و بوم به خوبی ایستادگی کردند و پیروزی به دست آوردند. آنچه هست در سایه ایمان، ایثار و فداکاری مردم است. اینجا هم اگر شاهد خدمتی هستیم در سایه تلاش کارگران عزیز ما است.

روحانی افزود: مردم ۱۶ سال در انقلاب تلاش کردند تا انقلاب پیروز شود و هشت سال در جنگ تحمیلی تلاش کردند تا استقلال کشور حفظ شود. سال‌ها در تحریم، فشار را تحمل کردند. حالا به خاطر فشار این و آن و همچنین آمریکا حاضرند زندگی، اراده، حکومت و منابع کشور را در اختیار غارتگران دیروز قرار دهند؟

وی بیان کرد: واقعاً آدم فکر می‌کند محاسبه گران غربی بسیار در خطا و اشتباه هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اخبار خوبی که در چند ماه اخیر به مردم داده شده، تاکید کرد: ما یک منبع بزرگ ذخیره بزرگ نفتی با ذخیره ۵۳ میلیارد بشکه نفت در خوزستان و ایلام کشف کردیم و من در سفر به یزد آن را اعلام کردم. مهندسان ما این را کشف کردند و ما دست آنان را می‌بوسیم که با توان و تکنولوژی خودمان و با تلاش شبانه روزی خودمان این کار را کردند. این کشف را آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها یا خارجی‌ها نکردند و متخصصان ما این کار عظیم را انجام دادند.

روحانی افزود: متأسفانه برخی آنقدر می‌دمند که این خبر فراموش شد. متأسفانه ما که نمی‌توانیم از صدا و سیما و روزنامه‌ها گله کنیم. از خودمان باید گله کنیم. چرا این کشف از یاد رفته و فراموش شد. چرا کارهای عظیم و بزرگی که در کشور انجام می‌گیرد، کمتر یاد می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر واقعیت را به مردم بگوییم، نفع و ضرر برای دولت نیست. دولت چیزی نیست. دولت منتخب مردم و خادم آنان است. رئیس جمهور کسی نیست و اگر جایگاهی دارد به‌خاطر رأی مردم است. اگر در دنیا مورد احترام است و در مقابل آمریکا قدرتمندانه حرف می‌زند و در مقابل فشار اروپا با صدای بلند حرف می‌زند و با کمال شجاعتی که لیاقت ملت ایران است حرف می‌زند، به خاطر رأی مردم است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من دوست دارم تمامی مذاکرات دولت یازدهم و دوازدهم به طور کامل منتشر شود تا دیده شود که ما با چه لحنی با دنیا حرف زدیم و دستاوردهای ما چگونه بوده است.

روحانی با اشاره به رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین اظهار داشت: اینکه در دریای عمان رزمایشی انجام می‌شود، مسئله ساده‌ای نیست. دنیای تاراج‌گر را عصبانی کرده و آنها ناراحت هستند و می‌گویند که چه شد سه قدرت بزرگ، ایران، روسیه و چین در کنار هم و در کنار سپاه و ارتش این کار را انجام دادند.

وی ادامه داد: این رزمایش نه برای برخی کشورهای کوچک منطقه، که بعضی از آنها در برابر آمریکا متواضع هستند، قابل تحمل بود و نه برای آمریکا و انگلیس قابل تحمل بود و مشخص است که ناراحت و عصبانی هستند.

رئیس جمهور گفت: اینکه میلیون‌ها نفر از مردم ایران به خیابان می‌آیند و از نظام دفاع و پشتیبانی می‌کنند، مشخص است که آنها ناراحت و عصبانی هستند. اما مردم ما راه درست و صحیح را انتخاب کردند.

روحانی اضافه کرد: حکومت از آن مردم و رأی آنان است. آنچه مهم است این بوده که باید به آینده امیدوار بود. هر کس به آن لطمه بزند، به مردم، انقلاب و کشور خیانت کرده است. چرا مردم را مأیوس و نگران می‌کنید. چرا مردم باید آینده را سیاه و تاریک بینند؟

وی تصریح کرد: ما امروز در سخت‌ترین شرایط هستیم. من فردی هستم که هم قبل از جنگ، در خود جنگ و بعد از آن و خود انقلاب بودم و همه فراز و نشیب‌ها را دیده‌ام و در هر مقطعی یک مسئولیت داشتم. هیچ دوران و سختی مثل این سال‌ها نبوده که همه به ما فشار بیاورند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اما در عین حال ما مسیر خود را ادامه می‌دهیم. ما بودجه عمرانی را ادامه می‌دهیم. ما سال آینده بودجه عمرانی را ۷۰ هزار میلیارد تومان علی‌رغم تمامی فشارها لحاظ کرده‌ایم. ما علیرغم تمامی سختی‌ها ۲۰ درصد حقوق کارمندان را بالا برده‌ایم و سال آینده نیز ۱۵ درصد افزایش خواهیم داد.

روحانی افزود: به رغم تمامی فشارها و مشکلات مسیر را درست طی کرده‌ایم. هر استانی که رفتم، ۱۵ الی ۲۰ هزار میلیارد تومان در ۲۴ ساعت طرح افتتاح کردم. کدام کشور اینگونه است. چه ز مانی در تاریخ اینگونه بوده‌ایم. در موقع انقلاب ۱۹ سد در کشور داشتیم. در دولت یازدهم و دوازدهم تا امروز ۳۵ سد افتتاح کرده‌ایم و تا آخر دولت دوازدهم ده‌ها سد دیگر افتتاح خواهیم کرد. این افتخار برای ملت ایران نیست؟ چرا ملت را ناامید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه چرا می‌گوئید آینده بد است بلکه آینده بسیار خوب است، گفت: راه این است که مردم امیدوار و با نشاط باشند. هر یک از این پروژه‌ها که افتتاح شود یک ضربه بر دشمن و یک چراغ امید برای ملت ما است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.