کد مطلب: ۶۰۲۵۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دولت در باتلاق تامین نقدینگی/ عرضه اوراق در بورس کی تمام می‌شود؟

دولت در باتلاق تامین نقدینگی/ عرضه اوراق در بورس کی تمام می‌شود؟

بازار سهام برای دومین روز متوالی با افت مواجه است. شاخص کل در میانه بازار امروز به حدود یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام برای دومین روز متوالی با افت مواجه است. شاخص کل در میانه بازار امروز به حدود یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد رسیده است و تمامی گروه‌های شاخص‌ساز بازار قرمز شده‌اند. روز گذشته گروه‌ بانکی در واکنش به مذاکرات رشد داشت اما این گروه نیز امروز تمام منفی است.

محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سهام در خصوص وضعیت بازار گفت: شرایط بازار طی سه هفته اخیر تغییری نکرده است. ابهامات همچنان وجود دارد. در صدر این ابهامات برجام است که نتیجه آن بر شرایط بازار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: موضوع بعدی قیمت‌گذاری دستوری است. این موضوع در مورد خودرو شفاف است ولی در واقع در بسیاری از موارد وجود دارد. قیمت فولاد، سیمان، پتروشیمی و … هم کنترل می‌شود.

خبری‌زاد گفت: ابهام بعدی موضوع لایحه بودجه ۱۴۰۱ است. در حال حاضر خبرهای خوبی از بودجه برای بازار سهام نمی‌رسد. گفته می‌شود حامل‌های انرژی افزایش دو سه برابری خواهند داشت. اگر این افزایش با آزادسازی یا افزایش قیمت‌ها همراه باشد خوب است اما در غیر این صورت مشکلات زیادی را برای صنایع به وجود خواهد آورد.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: موضوع بعدی فروش اوراق توسط دولت است. این موضوع باعث افزایش نرخ سود بانکی و بین بانکی شده است.

وی اظهار کرد: تحرکات کم‌رمقی که هر روز در یک گروه شاهدیم رونددار نیست. پولی در بازار در جریان است و هر روز از سهمی به سهم دیگر می‌رود. بازار برای رشد به یک جرقه جدی نیاز دارد.

دولت در باتلاق تامین نقدینگی است

خبری‌زاد اظهار کرد: جلسه امروز ستاد تنظیم بازار می‌تواند این جرقه را ایجاد کند. لغو قیمت‌گذاری‌های دستوری کمک بزرگی به ایجاد تحرکات خواهد کرد. موضوع دیگر تغییر دلار از ارز نیما به دلار صرافی ملی است. در حال حاضر ۲۵ درصد تفاوت قیمت دلار به جیب واردات‌چی‌ها می‌رود. این موضوع شرکت‌های صادراتی را با مشکل مواجه کرده است.

این کارشناس تصریح کرد: کل بدنه اقتصادی دولت بازار سرمایه را رها کرده است. این در حالی است که دوستان تا سال گذشته در توییت‌های متعدد خبر از بهبود وضعیت بازارهای مالی می‌دادند و الان هیچ نشانه‌ای از تلاش برای تحقق آن وجود ندارد.

خبری‌زاد اظهار کرد: دولت در باتلاق تامین نقدینگی افتاده و الان برای تامین حقوق هم اوراق می‌فروشد. فروش اوراق همچون چنگ زدن به شاخ و برگ‌های نازک است که دولت را نجات نخواهد داد. اگر دولت بتواند با حصول توافقات درآمد نفتی داشته باشد، اوضاع بهبود خواهد یافت. در غیر این صورت فروش اوراق متوقف نمی‌شود و اثرات آن بر پی به ای سهم‌ها و نرخ بهره بانکی مشهود است.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماه ها هست که حقوقی های همه سهم ها مشغول نوسان گیری از مردم هستند.

  • مجمع تحلیلگران بورس

    وقتی سهام شرکتهای کاملا خصوصی که دولت حتی یک برگ سهم هم ازش نداره هر روز منفی چرا باید یقه دولت گرفت؟؟ کاش مردم بفهمن و بیشتر از این بخودشون و دیگران ضرر نزنن.
    یک عده بیسواد نشستن تو فضای مجازی مثل اینستاگرام و کلاب هاس و از دولت میگن و خودشون و اثرشون انکار میکنن

    • ناشناس

      کدام شرکت دولتی سبز پوش است؟ بگو تا ما بریم اونجا. واقعا تو مجمع تحلیلگران بورس هستی؟!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      فقط شما یک نفر مخالف تحلیل هستید. شرکت دولتی که تو بورس نیست اگر منظورت شرکتی هست که دولت هم سهامدارش هست چه ربطی داره. ملت دارن میفروش سهام به سهام هم فرقی نداره. ولی وقتی سهام شرکتی که ربطی به دولت نداره و صف فروش میشه بگو دقیقا چه ربطی به دولت داره ؟؟ شعور بورس داشته باش. در مقابل فهمیدن مقاومت نکن

  • انقلابی

    اینقدر نگو دولت
    اینقدر نگو دولت
    خودت ب خودت ظلم نکن
    به خانواده ات ظلم نکن
    یک هفته صف فروش تشکیل نده
    تا حقوقی ها اموال شما را به قیمت پایین از اون نخرن
    نگو دولت
    نگو دولت

    • ناشناس

      تو حالت خوبه؟ حقوقی ها کی هستند؟ دولت کیه؟ واقعا جای تاسف داره از کسی که هنوز الفبای لفظی بورس بلد نیست و میاد اینجا تحلیل میزاره. از کی تا حالا حقوقی های شرکت های دولتی از دولت جدا شدند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      آخ اگه فهمیدن که حقوقی داره میخره و ملت میفروشن. خروج پول حقوقی یعنی چی؟ یعنی ملت میفروشن. اینو کی میخوان بفهمن معلوم نیست. من خوشحالم که خارج بشن همه

  • ناشناس

    دولت محترم مردم بخاطر وعده های بورسی به شما رای دادند چرا به فکر مردم نیستید شما قرار بود اوضاع بورس را بهتر کنید نه اینکه وضع را بدتر کنید چی شد وعده های بورسی دولت ومجلس و آقای محسن رضایی و آقای قاضی زاده هاشمی و آقای زاکانی مردم به وعده های شما امیدوار شدند ولی درعمل اوضاع بورس بدتر از دولت روحانی شده چرا به فکر مردم گرفتار در بورس نیستید.

  • ناشناس

    کجایند مردان بی ادعا ،چی شد آقای رییسی، رای تون رو گرفتین ،دیگه بیخیال وعده هاتون شدین ؟؟
    خدا بزرگه

  • محمد

    توصیه به دولت محترم
    دولت سهامدار بی چون و چرای تمامی شرکت هاست(مالیات) و 25 درصد سود سالیانه تمام شرکت های کشور برای دولت است.
    علاوه بر این مالکیت اصلی بیشتر شرکت ها برای دولت هست.
    پس قیمت گذاری دستوری در این شرایط چه معنی دارد.
    چرا وقتی می شود از راه درست تامین بودجه کرد باید دولت دست به ربا گرفتن بزند که چهار سال دیگه مجبور شود معادل پولی که قرض گرفته نقدینگی خلق کند و رکورد ابرتورم جدید بزند مثل دولتهای قبلی.
    همه می دانند که نتیجه قیمتگذاری دستوری، رانت و فساد و عقب ماندگی تکنولوژی و سوق دادن سرمایه ها به بخش غیرمولد و نابود کردن آینده صنعت هست و در نهایت دودش به چشم همان مردمی خواهد رفت که به بهانه آنها قیمت ها به صورت غیر منطقی کنترل می شوند.
    نتیجه 43 سال کنترل دولت بر اقتصاد و صنعت این شده که با وجود تعداد زیاد فارغ التحصیلان مهندسی و تنوع بالا در معادن و منابع طبیعی همچنان برای بسیاری از دستگاه های به کار رفته در صنعت و حتی مواد اولیه به خارجی ها وابسته هستیم.

  • ناشناس

    سلام عزیزان
    نقشه دولت همین بود ؛ که مردم رو بکوشونه به سمت بورس و دارایی ها رو جمع کنه و کسری بودجه رو از پول مردم ، جبران کنه که موفق شد. حقوقی مگه کیه !؟
    حقوقی همون دولت هست که تو منفی جمع میکنه و تو مثبت با سود کلان خالی میکنه و سهم رو با قیمت بالا به مردم میفروشه !!
    بنده یه فرهنگی هستم که 18 ماه هست وارد بورس شدم و سرمایه م که تمام پس انداز و دار و ندار زندگیم بود رو وارد بورس کردم تا شاید بتونم صاحب خونه بشم ؛ چون تجربه بورسی نداشتم به سبد گردانی که با تجربه و تخصص بورسی داشت سرمایه م رو دستش سپردم ، بنده خدا اونم سهم های بنیادی خرید کرده ، اصلا به پولم تو این 18 ماه دست نزدم متاسفانه الان از 320 میلیونم فقط 140 میلیون باقی مونده.بنظرتون این عادلانه ست ؟؟!!

    • ناشناس

      ماکه زورمون نمیرسه خدا به زمین گرم بزنشون

  • تک پر

    اینم نتیجه اعتماد ب شعارهای شما اقای رییسی ،دروغگویی بیش نیستی ،مردم ایران دیگر ب هیچ کس اعتماد نمیکنن

    • ناشناس

      تا امثال شماها هستن اینا هم هستن..

  • ناشناس

    حقوقی های خون خوار

  • ناشناس

    خدایا به دادمان برس تموم سرمایه زندگی مون رو بردن