کد مطلب: ۵۶۸۱۱۴

کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهد:

چشم اندازی از صنایع فولادی / دولت چه آسیبی را به این گروه زد؟

چشم اندازی از صنایع فولادی / دولت چه آسیبی را به این گروه زد؟

چند هفته گذشته قطعی‌های مکرر برق در کشور نه تنها کسب و کارهای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد بلکه آسیب جدی به تولید صنایع مهمی چون سیمان و فولاد زد. روند فعلی این صنایع چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند هفته گذشته قطعی‌های مکرر برق در کشور نه تنها کسب و کارهای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد بلکه آسیب جدی به تولید صنایع مهمی چون سیمان و فولاد زد.

با وجود آنکه صنایع فولادی کشور از نیروگاه‌های برقی جداگانه‌ای برای تولید محصولات برخوردار هستند اما ابلاغیه‌های مکرر دولت و محدود کردن این صنایع برای تولید محصولات خود، آسیب جدی به بازار محصولات فولاد در کشورهای همسایه و منطقه وارد کرده است.

قطعی برق در یک ماه گذشته منجر به عدم ایفای تعهدات صادراتی شده است و همین موضوع باعث کاهش تولید محصولات فولادی و تحت تاثیر قرار گرفتن صادرات این محصولات شده است پس در نتیجه رقبای ایران مخصوصا ترکیه توانسته است جایگزین ایران در بازارهایی مثل عراق شود.

در این باره علی صادقین، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: محصولات فلزی را باید به دو دسته فلزات آهنی و غیرآهنی تقسیم کنیم. با توجه به این تقسیم بندی باید اشاره کنیم که در حال حاضر تهدید خاصی از سمت بازارهای بین‌المللی برای محصولات فولادی کشور وجود ندارد. همچنین به دلیل آنکه نرخ بهره در آمریکا پایین است، رشد شاخص‌های صنعت به وضوح دیده می‌شود.

صادقین می‌گوید: بخشی از رشد گروه فلزات، مرتبط با بازارهای جهانی است که این بازارها را در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار داده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۱ روند بازار فلزات در ایران و جهان تحرکات خوبی را داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تولید و فروش داخلی و نرخ ارز سامانه نیما دو فاکتور اساسی برای تحولات مثبت فلزات بوده است. زیرا در روزهای گذشته نرخ ارز در سامانه نیما از روند صعودی برخوردار بوده است. همچنین انتظارات تورمی سیگنال‌های مثبتی را درباره رشد و تقاضای نسبی در این گروه داده‌ است.

وی در این باره تشریح کرد: تنها معضل منفی فعلی، وضعیت تولید صنایع فولاد است که به دلیل قطعی برق زنجیره محصولات فولاد به شدت تولید تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

صادقین درباره تعرفه‌های صادراتی وضع شده از سمت دولت گفت: وزیر صمت در روزهای آخر وزارت خود تعرفه‌های صادراتی خیلی سنگینی را بر روی کامودیتی‌ها به ویژه فلزات اساسی اعمال کردند. به نظر می‌رسد اثر منفی این تصمیم در نمادهای فلزی نمایان شود.

صادقین در پایان این گفتگو گفت: چشم‌انداز و برآینده کلی از گروه فلزات و کانی‌ها با توجه به روند افزایشی نرخ ارز و تحولات بازارهای جهانی مثبت است. در صورتی که از بحران فعلی عبور کنیم اتفاقات مثبتی در این گروه رخ می‎‌دهد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی مشهد

    بازهم تصمیمات خلق الساعه

  • ناشناس

    متوجه نشیدیم این حرفها را تجارت نیوز از کجا پیدا میکنه که جای دیگه و خبرگزاری های دیگه دیده نمیشود
    تو این خبر در مورد تعرفه اگر هم وضع شده باشه وزرای بعدی تصمیم میگیرند فعلا عملی نشده
    ضمنا این تعرفه ها را اگر هم بخواهند بذارند چون میخواد فولاد بره بورس کالا قیمت گذاری بشود و قیمت صادراتی و دلاری از کارخونه خرید خواهد شد و با واسطه گری کمتری و با نظارت بهتری توزیع بشه شاید ارزون نشه ولی حتما به تورم بالای ۵۰ درصد امسال چندان دچار نشه اونطرف قضیه را چرا نگفتید

    • ناشناس

      مثل سیمان دلال‌های فولاد هم نگرانند چون پولی که بیخودی به جیب میزدند دیگه بجای اونها نصیب شرکت و تولید کننده میشه و برای سهام و سهامداران اون شرکتها بهتره

  • ناشناس

    ما که 70 درصد تو ضرریم هر روز بدتر از دیروز .بزار یکخورده هم اینا ضرر کنن بفهمن ما توی این یکسال چی می کشیم .

  • ناشناس

    قیمت فولاد منصفانه میشه چون با تصمیم دلالها بالا برده نمیشه لااقل بر اساس عرضه و تقاضا قیمت میخوره هم برای مصرف کننده خوبه هم تولید کننده چون محصولات بهتر فروش میره و مصرف کننده هم راضی باشه فروش کارخانه بالا میره در واقع شرکت از دو جهت سودآوری بهتری خواهد داشت هم قیمت فروش بیشتر و هم مقدار فروش بیشتر که یعنی سود بالاتر و ارزش بیشتر سهام

    • ناشناس

      به همین خیال باش . هر جا پول هست دلال هم هست . این قانون مهمی توی همه بازارها هست .

    • ناشناس

      چیه آقا دلال خودت به همین خیال باش که مثل سابق پول مفت به جیب بزنی گذشت آن دوران
      حالا هم خودت رو زیادی حرص نده و انرژی زیادی هم مصرف نکن حرص بخوری استعداد دلالیت کور میشه انرژیت هم تموم بشه بعد باید گشنگی بخوری برات خوب نیست ولی ترشی برات خوبه بخور با یه حبه قند تا مبادا سردیت نکنه البته اینو به همه دلالان بزرگوار توصیه میکنم سیمان و فولاد و دلار و غیره

    • ناشناس

      این بابا طفلکی دلاله خودش تو توهمات سیر میکنه آگاهش کردم راهنماییش کردم بذار تو سایت پس