کد مطلب: ۶۰۳۱۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تشدید ریزش بورس با عرضه‌های اولیه جذاب! / کاهش جذابیت تاریخی عرضه‌های اولیه

تشدید ریزش بورس با عرضه‌های اولیه جذاب! / کاهش جذابیت تاریخی عرضه‌های اولیه

یک کارشناس بازار سهام گفت: در شرایطی که بازار سرمایه در رکود سنگین به سر می‌برد، عرضه‌های اولیه جدید حتی با قیمت‌های جذاب نیز موجب افزایش شتاب ریزش سایر سهام می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز پیش رئیس سازمان بورس از ورود تدریجی عرضه‌های اولیه جذاب به بازار سهام خبر داد. این خبر شاید در هر زمان دیگری نویدی خوش برای فعالان بورسی به شمار می‌آمد اما در حال حاضر بر نگرانی آن‌ها افزوده است.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام در این باره گفت: تامین مالی از طریق عرضه‌های اولیه یکی از متداول‌ترین روش‌های تزریق منابع به بازار اولیه است. این روش می‌تواند منابع سهامداران را برای طرح‌های توسعه‌ای تقویت و تجهیز کند.

وی افزود: روش‌های مختلف تزریق منابع به بازار اولیه (عرضه اولیه، پذیره‌نویسی و…) به تقویت بازار سرمایه کمک می‌کند اما نگاه تک‌بعدی به این موضوع می‌تواند نقش معکوس و مخربی را برای اکوسیستم بورس ایجاد کند.

این کارشناس با اشاره به شرایط متزلزل و ریزشی بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: بیش از یک سال از روند نزولی بورس می‌گذرد و این موضوع همچنان موجب خروج سرمایه از این بازار مولد است. ارزش معاملات بورس نیز بر اساس داده‌های غیررسمی به کمتر از معاملات رمزارزها در داخل کشور رسیده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که بازارسرمایه در رکود سنگین به سر می‌برد و شاهد روند ریزشی و خروج نقدینگی از بازار هستیم، عرضه‌های اولیه جدید حتی با قیمت‌های جذاب نیز موجب افزایش شتاب ریزش سایر سهام می‌شود و در نهایت جذابیت این بازار نسبت به بازارهای غیر مولد رقیب را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

میرزایی اظهار کرد: عرضه‌های اولیه اخیر نیز بعضا به زیر قیمت عرضه‌هایشان رسیده‌اند. جذابیت تاریخی عرضه‌های اولیه کاهش پیدا کرده و این اتفاق نیز به اعتماد سهامداران بازار سرمایه لطمه دو چندانی وارد کرده است.

تعریف شرایط ثابت برای عرضه‌های اولیه

این کارشناس عنوان کرد: پیشنهاد مشخص به سازمان و شورای عالی بورس، تعریف شرایط با ثبات به صورت پیش‌نیاز برای عرضه‌های اولیه، پذیره‌نویسی و … است. در این شرایط می‌توان کف مشخصی برای میانگین ارزش معاملات و تغییرات ریزشی شاخص تعریف کرد و عبارت کشش بازار را به صورت قابل تعریف، غیرسلیقه‌ای و منصفانه برای بورس و اهالی آن تعریف کرد.

وی افزود: در این شرایط ضمن استفاده به موقع از این ظرفیت سازنده بازار سرمایه، سهامداران آن که ذی‌نفعان اصلی هستند نیز دچار ریسک‌های غیر ضروری نمی‌شوند.

میرزایی گفت: قیمت‌گذاری و درصد سهام قابل عرضه نیز جز مواردی است که اصلاح رویه‌های تعیین آن نیاز به بازبینی فوری دارد. در این صورت می‌توانیم شاهد استقبال درخور سهامداران و افزایش اعتمادشان باشیم. در نقطه مقابل برای جلب رضایت بیشتر شرکت‌های متقاضی می‌توان از سایر اهرم‌های قانونی موجود و یا قابل تعریف در آینده استفاده کرد.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مواطب باش میافتی یک صدم مثبت برو جلو زود برگرد مخالفش عمل کن همینجوری ودر آخر خلاص منفی۵

  • ناشناس

    خرید عرضه اولیه جز اینکه پول سهامدار را بلوکه کند سودی نخواهد داشت. ثانیا دولت در پی تامین کسر بودجه خودش است نه سود دادن به ملت. ثالثا آنقدر گران قیمت گذاری میکنند که مثل پالایش و دارا- یکم شود.

  • ناشناس

    اگر در هر کشوری دست حاکمان در جیب مردم رفت دیگر آن مملکت ، مملکت نمی شود.

  • ناشناس

    فقط چند روز مثبت خوردید فرار کنید ضررمن دوهفته قبل از ۷۰ ملیون شده بود ۵۵ ملیون بعد از دو هفته برگشتم سر خونه اول درست بشووو نیست بخدا الان ۱۸ ماهه تاکی دیگه صبر کنیم با پولم موتور گازیم نمیدن دیگه الان

  • ناشناس

    دلمون خوش بود درست میشه پارسال اگه این پولووو میذاشتیم تو ارز دیجیتال الان میلیارد برمیداشتیم

  • ناشناس

    باپول ما میرن ارز دیجیتال میگرن سود میکنن ما اینجا حرصو جوش میخوریم راهیم نداریم تو باتلاق بورس گیر کردیم

  • ناشناس

    این قیمتایی که میبینید برا شاخص زیر یه ملیونه نه ۱۳۰۰

  • ناشناس

    بخدا اگه بدونم روزی ده ملیون از بورس سود میبرم دیگه سمتش نمیام فقط منتظرم یکم از ضررام جبران بشه بقیمش صدقه دادم

  • ناشناس

    ناامن ترین جا برای سرمایه گذاری
    بی ثبات ترین بورس دنیا

  • نامدار خان

    با سلام
    این آقایان اول برن عرض اولیه فجهان که دادند به ملت درست کن اومد زیر عرض اولیه
    ولی عرض اولیه های که دادند به خواص را نگاه کنید توسن
    شکام
    بخدا مردم ما بدبخت هستن که گیر همچین مسولینن افتادن