کد مطلب: ۵۸۳۲۳۳

تحلیل وضعیت فعلی بازار سرمایه

دستکاری در بازار با سیاست‌های غلط / چرا شاخص مثبت است اما پرتفوی سهامداران منفی؟

دستکاری در بازار با سیاست‌های غلط / چرا شاخص مثبت است اما پرتفوی سهامداران منفی؟

هفته‌های گذشته کلیت بازار سهام با افت شدید همراه شد و حالا دو روزی است دوباره تحرکات مثبت اما اندک در بازار شکل گرفته‌ است حالا چرا با وجود روند مثبت شاخص کل پرتفوی سهامداران رشد نمی‌کند و زیان بورسی‌ها جبران نمی‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام با رشد شاخص کل بورس مواجه شد و شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۳۱ هزار واحد قرار گرفت و هفت هزار واحد رشد را در نیمه اول معاملات ثبت کرد. علت مثبت شدن شاخص بورس چه بود؟

محمد خیری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره علت رشد شاخص در دو روز گذشته گفت: در زمان کوتاهی کلیت بازار افت شدیدی را داشت و برخی از سهم‌ها تا ۲۰ درصد ریزش را هم داشتند. او می‌گوید، در دو روز گذشته جو اصلاحی و فشار فروش در بازار کم شده است

خیری در این باره افزود: شایعاتی درباره تخفیف نرخ دلار پالایشی‌ها دلیل مثبت شدن بازار سهام در دو روز گذشته بوده است. به غیر از این خبر بقیه گروه‌ها سیگنال مثبتی را دریافت نکردند و جز گروه پالایشی بقیه بازار منفی است.

این کارشناس بازار می‌گوید: بیشتر گروه‌ها امروز هم با وجود مثبت بودن شاخص منفی هستند حتی گروه نمادهای فولادی در محدوده صفر قیمت هستند.

بازار مثبت اما پرتفوی سهامداران منفی

خیری درباره علت رشد نکردن پرتفوی بورسی سهامداران می‌گوید: پرتفوی افراد ترکیبی از نمادهای گروه‌های مختلف است. در چند هفته گذشته شاخص بیشتر بر روی صنایع بزرگ مثل پتروشیمی‌ها و اوره‌سازها حرکت کرد و بقیه گروه‌ها با جوی منفی و افت قیمت همراه شدند. به همین دلیل در پرتفوی سهامداران تنها همین نمادهایی که رشد اندکی را داشتند تغییر کردند.

این کارشناس بازار می‌گوید روزهای گذشته کلیت بازار با افت قیمت رو به رو بوده است و بازار رونددار مثبتی وجود نداشته است. خیری معتقد است ضعف بازار در حال حاضر این است که عدد شاخص بر مبنای فرمولی است، که با ماهیت بازار هم‌خوانی ندارد.

خیری تاکید کرد، برای تحلیل بازار و نگاه به وضعیت آن شاخص هم‌وزن معیار درست‌تری نسبت به شاخص کل است و رفتار بازار را در مثبت و منفی به درستی نشان می‌دهد.

دستکاری در بورس یا سیاست‌های نادرست؟

خیری درباره احتمال دستکاری در روند بازار سهام گفت: بازار سهام به واسطه نبود سرمایه در گردش با کوچک‌ترین خبر و تغییرات ساختاری در آن واکنش منفی نشان می‌دهد و این موضوع به دلیل عمق کم بازار است.

وی می‌گوید: در وضعیت فعلی به واسطه نرخ دلار و برجام حجم معاملات پایین آمده و ترید سهامداران زیاد شده است اما این عوامل بهانه است. عامل مهم دیگر در ایجاد جو منفی بازار سیاست‌های وزیر جدید اقتصاد است که رنگ و بوی سیاست‌های انقباضی و کاهش تورم را دارد.

خیری در این باره افزود: به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد تمایل به انتشار اوراق و افزایش نرخ سپرده بانکی دارد و در کنار تمامی اظهار نظراتش به صورت شعار گونه صحبت از حمایت از بازار سهام می‌کند؛ اما در عمل حمایت خاصی از بازار نکرده است.

این کارشناس بازار همچنین درباره مشکلات فعلی اقتصاد کشور و کم شدن تمایل افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس گفت: مشکل بنیادی وضعیت اقتصادی کشور کسری بودجه دولت و تورم است وزیر جدید هم قائل به این مساله است که برای حل مشکل کسری بودجه انتشار اوراق و افزایش سود سپرده‌های بانکی را در پیش بگیرد تا نقدینگی در سطح جامعه را به این صورت جمع‌آوری کند. همین موارد دلیلی پنهان برای ایجاد رکود در بازار سهام و بی‌روند شدن آن است تا کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند تمایل خود را از دست بدهند و به سمت بانک‌ها بروند.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ابراهیمی

    در بورس زندگی ام به فنا رفت بخصوص در شرکت خپارس و وهور وهتل پارسیان

  • ناشناس

    باید بریم جلوی اون سازمان بورس که یکی به ما جواب بده دلیل این همه ضرر و منفی پی در پی چیه؟ دلمون خوش هست که شاخص یک میلیون و چهارصد هست ولی تمام سهام های ما حمایتی که در کف شاخص کل داشتند الان شکستند و کلی رفتند پایین تر.

    • ناشناس

      کی بریم

    • ناشناس

      اقای ریسی همه اش وعده ووعید بود چرابرای بورس کاری نمکنی شما قول دادی بورس درست بشه پس چی شد

    • ناشناس

      گناه مامردم بدبخت بیچاره چیه

  • ناشناس

    فقط و فقط شاخص سازی
    شاخص واقعی الان خیلی کمتر از یک میلیون واحد هست‌. به جز چندتا نماد، قیمت بقیه سهام هر روز پایین و پایین تر میره به طوری که تعدادی از سهم ها قیمتش به یک پنجم و حتی کمتر رسیده. دلار میره بالا سهام ما منفی، دلار میاد پایین سهام ما منفی. بعضی از سهام های زیان ده صف خرید ولی سهام با سودده با پی بر ای کمتر از ۵ منفی و صف فروش.

  • ناشناس

    دقیقا بیشتر سهم ها از وقتی بازارگردان براشون تعیین کردند روز خوش ندیدن سهامداران حقیقی
    جالبه افزایش نرخ محصولات می گیرند از اینور محصولات گرون تر قالب می کنند به ملت، از اونور هم سهامشون بازم میاد پایین و به ملت بیشتر ضرر می زنه.

  • رمضون

    علی الظاهر بعضی سهم ها سبز دیده میشه ولی من که برخلاف همه ی تحلیل ها چهل تا سهم دارم همشون قرمزه ،آخه چطوری ممکنه ،یکی من را قانع کنه .هان !

  • ناشناس

    پیش به سوی دلار ۴۰۰ هزار تومانی
    شاید باورش سخت باشد ولی کمتر از ۸ سال دیگر اتفاق خواهد افتاد

  • رضا

    مسئولین بورس دست هر چی دزده از پشت بستن شاخص مثبت ولی سهام منفی ؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    دوروزمثبت میکنن دوماه منفی ای خداااااااااااا

  • مهدی محجوب

    لعنت به این بورس که ۱۹ ماه پیش دو میلیارد اوردم توبورس الان شده ۵۴۰ میلیون.همه چی تو این دوسال ۴ برابر شده ولی منو امثال من با کلی ضرر تو بورس هستیم.اخه اینم شد مدیریت.اینم شد بازار.اخه ادم با چه امیدی تو این مملکت بایدزندگی کنه.وقتی رئیس جمهور میگه بورس جای سرمایه گذاریه مگه ما باید انقدر ضرر بدیم.سودش مال خودتون حداقل پولی که دوسال پیش اوردیم تو بورس بهمون برگردونین.

  • ناشناس

    الان بیش از یکساله که رنگ سود ندیدیم سود پیشکش کاش حداقل ۰ درصد میشدیم، بزودی تاوان کاراتون میدید