کد مطلب: ۷۹۷۴۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال شاخص صنعت خودرو / پایان رالی صعودی غول خودروسازی کشور؟

تحلیل تکنیکال شاخص صنعت خودرو / پایان رالی صعودی غول خودروسازی کشور؟

شاخص گروه خودرو و بزرگترین نماد این گروه یعنی «خودرو» در سه هفته ابتدایی سال 1402، به ترتیب 18 و 21 درصد بازدهی نصیب سهامداران کرده‌اند. از منظر تکنیکال شاخص گروه خودرو در آستانه رسیدن به مقاومت‌های مهم خود قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نماد «خودرو» که نماینده اصلی خودرویی‌ها به شمار می‌آید با آغاز فاز صعودی بازار سهام در آبان ماه سال گذشته طی سه ماه موفق به کسب بازدهی 101 درصدی برای سهامداران خود شد. در ادامه اما با اتفاقات خروج خودرو‌های پرتیراژ از بورس کالا، نماد‌های این صنعت درگیر روند اصلاحی شدند.

شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۳۴۱ با نام اولیه شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال ثبت شد. این شرکت در مهرماه ۱۳۴۲ با هدف تولید انواع خودرو و قطعات مربوط به آن شروع به کار کرد و سهام آن در اواخر سال ۱۳۷۱ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «خودرو» عرضه شد.

در حال حاضر فعالیت اصلی ایران خودرو، تولید قطعات بدنه، موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیل‌های سواری و وانت است. سهام این شرکت هم‌اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می‌شود. ایران خودرو با ارزش بازاری حدود ۵۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان بزرگترین شرکت این گروه به حساب می‌آید.

وضعیت تکنیکالی صنعت خودرو

مقایسه مختصری میان شاخص صنعت خودرو و چارت قیمتی سهام شرکت ایران خودرو شباهت عملکردی بسیار زیاد این دو را می‌رساند. از ابتدای سال 1402 و در سه هفته معاملاتی، بازدهی شاخص صنعت خودرو کمی بیشتر از 18 درصد بوده است.

با رشد اخیری که شاخص گروه خودرو داشته است پس از شکست سقف دی ماه سال گذشته، حال در آستانه مقاومت مهمی قرار گرفته است. محدوده یک میلیون و 435 هزار تا یک میلیون و 485 هزار واحدی که از تطابق تراز 61.8 درصد فیبوناچی رگرسیون رسم شده بر روی دو موج جنبشی و اصلاحی اخیر و مقاومت استاتیک سقف آذرماه سال 99 به‌دست می‌آید.

تحلیل تکنیکال شاخص خودرو

شاخص صنعت خودروسازان از کانال صعودی خود عبور کرده و در اصلاح دی و بهمن ماه سال گذشته پولبک خود به سقف این کانال را نیز تکمیل کرده است. در چنین شرایطی با رسم یک کانال دوبل تارگت آتی سهم به‌دست خواهد آمد که در حال حاضر شاخص خودرو در آستانه رسیدن به آن قرار دارد.

در صورت عبور شاخص صنعت خودرو از این محدوده، تنها یک مقاومت دیگر (در محدوده یک میلیون و 770 هزار واحدی) پیش از رسیدن شاخص به سقف تاریخی خود وجود خواهد داشت. واضح است که در چنین شرایطی که شاخص کل از سقف تاریخی خود عبور کرده، تمایل سهامداران خودرویی به رسیدن این شاخص به محدوده سقف تاریخی خود است.

تحلیل تکنیکال خودرو

طی رشدی که نماد «خودرو» در سه هفته ابتدایی سال جدید داشت توانست به‌طور کامل از سقف قبلی خود عبور کند. در حال حاضر اما همانند آنچه در تحلیل شاخص گروه خودرو ذکر شد، قیمت «خودرو» نیز در آستانه رسیدن به مقاومت خود قرار گرفته است.

محدوده 425 تا 430 تومان از دو جهت مقاومت معتبری برای سهم به شمار می‌آید؛ وجود تراز 61.8 درصد فیبوناچی رگرسیون و همچنین سقف مهم آذرماه سال 99.

تحلیل تکنیکال خودرو

در صورتی که قدرت تقاضا توانایی عبور سهم از این مقاومت را داشته باشد، می‌توان انتظار داشت در ادامه سال قیمت سهام شرکت ایران خودرو به سوی سقف سال 99 خود حرکت کند. گرچه برخی کارشناسان قیمت‌های سال 99 را به‌ویژه در صنعت خودرو، فزاینده توصیف می‌کنند، با غول تورم موجود در کشور به نظر نمی‌رسد در حال حاضر این قیمت‌ها با وضعیت دلار امروز برای خودروسازان حباب باشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.