کد مطلب: ۷۹۳۰۹۹

تحلیل تکنیکال شبریز ۱۰ فروردین ۱۴۰۲/ صف‌ خرید‌ شبریز ادامه دارد؟

تحلیل تکنیکال شبریز 10 فروردین 1402/ صف‌ خرید‌ شبریز ادامه دارد؟

شرکت پالایش نفت شبریز جزو اندک نماد‌هایی است که پس از ریزش کلی بازار سرمایه، از سال 1400 سود منطقی نصیب سهامداران خود کرده است. تحلیل تکنیکال شبریز نشان می‌دهد به‌تازگی یکی از اهداف تکنیکال سهم فتح شده‌ است. اما حمایت‌ها و مقاومت‌های پیش روی سهم کجاست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهام شرکت پالايش نفت تبريز با نماد «شبریز» در تالار شیشه‌ای بورس تهران دادوستد می‌شود.

سهامداران عمده این شرکت عبارت‌اند از: شركت گروه گسترش نفت وگاز پارسيان که با در اختیار داشتن 49.5 درصد سهام شبریز بزرگترین سهامدار آن به شمار می‌رود. پس از آن بانک صادرات و بانک تجارت به ترتیب با 5 و 4 درصد از سهام پالایش نفت تبریز جزو عمده سهامداران این شرکت به شمار می‌روند.

در روز‌های مثبت ابتدایی سال 1402 «شبریز» نیز شرایط مطلوبی را سپری می‌کند و در آخرین روز معاملاتی هفته، با صف خرید 9 میلیونی و 7 درصد نوسان مثبت به کار خود پایان داد.

تحلیل تکنیکال شبریز

شرکت پالایش نفت تبریز جزو اندک شرکت‌های بورس تهران است که پس از ریزش بازار سرمایه در تابستان سال 99، پیش از دستیابی شاخص کل به محدوده سقف تاریخی خود، با موفقیت از قله قیمتی مرداد 99 عبور کرده‌اند.

در واقع روند صعودی شبریز برخلاف کلیت بازار از دی‌ماه 99 پس از پنج ماه روند ریزشی طاقت فرسا برای سهامداران خود و نزدیک به 70 درصد سقوط قیمت نماد، آغاز شد.

نگاهی به چارت قیمتی شبریز نکته‌ای ویژه برای تکنیکالیست‌های بازار سرمایه دربرخواهد داشت؛ تکرار اندازه موج اصلاح ماژوری در روند صعودی.

تحلیل تکنیکال شبریز

در روند صعودی که شرکت پالایش نفت شبریز در این مدت دو سال و سه ماهه تجربه کرده، سه موج جنبشی و سه موج اصلاحی را پشت سر گذاشته است. اندازه اصلاح ماژوری برابر مهر تایید به موج شماری کلاسیک در این تحلیل تکنیکال می‌زند.

مقاومت استاتیک مهمی که پیش از این دو بار از صعود قیمت «شبریز» به قیمت‌های بالاتر جلوگیری کرده بود در محدوده قیمتی هزار و 750 تا هزار و 780 تومان قرار داشت. قدرت خوب تقاضا در معاملات روز‌های ابتدایی سال به ویژه روز چهارشنبه که بازار «شبریز» با صف خرید به کار خود پایان داد. نقش مهمی در شکسته شدن این مقاومت و عبور قیمت از آن داشت.

در حال حاضر اما در موج چهارم جنبشی قرار داریم که هدف آن ابتدا دستیابی به سقف تاریخی «شبریز» در محدوده قیمتی دو هزار و 165 تومان است و در گام دوم تراز 127 و 161.8 فیبوناچی موج صعودی قبلی را تارگت خود دارد.

محدوده استاتیک یاد شده در سطح قیمت هزار و 750 حال تغییر قطبیت ( change of polarity) داده است و پس از این نقش حمایتی را در چارت این نماد بازی خواهد کرد.

از سویی تقسیم سود در مجمع 29 تیرماه سال گذشته گپی را در چارت شبریز پدید آورده است. گرچه که گپ حاصل از تقسیم سود مجمع از اعتبار تکنیکالی پایین‌تری برخوردار است اما شرایط صعودی کلیت بازار در سال 98 و نیمه ابتدایی 99 نشان داد، اگر کلیت بازار در جهت رشد باشند، پر شدن هر نوع گپی می‌تواند هدفی برای سهم قرار گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط پول ملت رو خوردین یک لیوان اب هم بالاش،من سه سال پیش ۲۰۰میلون گذاشتم بورس همون موقع ۲۰۰متر زمین خریدم با همین پول ،الان زمین شده یک وپانصد میلیارد دویست تومان بورس شد یک دو چرخه ،ممنون از حمایتتون که پول ملت رو خوردین

    • پرهام

      مخاستم بدون علم وارد بورس نشی منم ۱۰۰ تومان گزاشتمم ورفتم یاد گرفتم بورس رو الان ۳ میلیارد دارم هم ۱۴۰۰ سود خودمو کردم هم ۱۴۰۱ هم امسال الان دگ درآمد اولم بورسع