کد مطلب: ۷۳۵۱۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل هفتگی بورس / خروج ادامه‌ دار پول از بازار

تحلیل هفتگی بورس / خروج ادامه‌ دار پول از بازار

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت روند نزولی داشت؛ با این حال چقدر نقدینگی در سومین هفته آذر ماه از بازار خارج شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در هفته‌ی اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و 402 واحد رسید و کاهش یک درصدی را تجربه کرد.

برخلاف شاخص کل این هفته شاخص هم‌وزن وضعیت بهتری را تجربه کرد و توانست با رشد 0.9 درصدی در تراز 417 هزار واحدی برسد. در سوی دیگر بازار نیز شاخص فرابورس همانند شاخص کل کاهشی شد و با افت 0.7 درصدی در محدوده 18 هزار و 563 واحدی ایستاد.

در این هفته خروج هفتگی از بورس شدت گرفت و هر 5 روز کاری شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه بودیم. بر همین اساس روز شنبه 132 میلیارد تومان، روز یکشنبه 127 میلیارد تومان، روز دوشنبه 175 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 68 میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه 73 میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار ثبت شد. در مجموع طی یک هفته 575 میلیارد تومان خروج پول از بورس رقم خورد.

صندوق‌های درآمد ثابت نیز این هفته شاهد خروج نقدینگی بودند و خروج نقدینگی از این صندوق‌ها در مجموع 509 میلیارد تومان رسید. طبق داده‌های منتشر شده، روز شنبه 547 میلیارد تومان، روز یکشنبه 64 میلیارد تومان، روز دوشنبه 32 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 110 میلیارد تومان خروج نقدینگی ثبت شد. اما روز چهارشنبه روال گردش معاملات تغییر کرد و 243 میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد صندوق‌های درآمد ثابت شد.

بورس بازار سرمایه

بورس زیان‌ده می‌شود؟

با شروع فصل سرما قطعی گاز صنایع نیز آغاز شد که این موضوع می‌تواند به صنایع و سودآوری در بورس و حتی ارزآوری آنها ضربه بزند. هر سال در فصل زمستان لیستی برای قطعی گاز برخی از صنایع پتروشیمی، فولادی و سیمانی تهیه می‌شود و به نوعی گاز صنایع با برنامه‌ریزی سهمیه‌بندی می‌شود. به واسطه این قطعی گاز تحلیلگران تولیدات شرکت‌ها را 12 ماهه نمی‌بینند و سودآوری شرکت‌ها را در 9 تا 11 ماه حساب می‌کنند.

این صنایع هر سال با کاهش تولید مواجه می‌شوند و در نهایت قیمت محصول در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند. این افزایش قیمت باعث می‌شود که زیان صنایع بالا نرود اما افزایش قیمت به معنای سود نیست چرا که میزان تولید کاهش یافته است.

این قطعی گاز را می‌توان یک ریسک برای بازار سرمایه به حساب آورد. درست است که اغلب واحدهای تولیدی فولاد دارای ذخیره مواد اولیه برای مدت ٢٠ روز تا یک ماه هستند که از طریق آن می‌توانند تا یک ماه از زمان قطعی گاز را به آسانی سپری کنند. اما در واقع تداوم این اتفاق بیشتر از یک ماه زمینه ساز مشکل کمبود تولید در شرکت‌ها خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر به صفحه بورس تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.