کد مطلب: ۱۱۸۰

تخت روانچی: بانک مرکزی مشکلی برای دسترسی به درآمدهای ارزی آزاد شده ندارد

معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاکنون 4 قسط از درآمدهای ارزی نفتی محدود شده ایران بر اساس توافق ژنو آزاد و دریافت شده است، گفت: بانک مرکزی مشکلی برای دسترسی به این اموال ندارد و پول ها کاملا آزاد شده است. «مجید تخت روانچی» عصر سه شنبه و در حاشیه

معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاکنون 4 قسط از درآمدهای ارزی نفتی محدود شده ایران بر اساس توافق ژنو آزاد و دریافت شده است، گفت: بانک مرکزی مشکلی برای دسترسی به این اموال ندارد و پول ها کاملا آزاد شده است.

«مجید تخت روانچی» عصر سه شنبه و در حاشیه مراسم ختم مرحوم شیخ علی اکبر صادقی پدر همسر سید محمد خاتمی رییس جمهوری اسبق کشورمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره واریز شدن قسط پنجم نیز اظهار داشت که تاکنون چهار قسط نقد شده و قرار بود امروز قسط پنجم آزاد شود که باید بررسی شود که این اقدام صورت گرفته است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این سوال که آیا تاخیری در دستیابی ایران به این منابع وجود دارد؟ گفت: به هرحال این مورد هم مثل تمام سیستم های بانکی دیگر وقتی شروع بکار می کنیم تا شروع برداشت بازه زمانی خاصی دارد اما بانک مرکزی مشکلی برای دسترسی به این اموال ندارد و پول ها کاملا آزاد شده است.

«محمدباقر نوبخت» معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری روز گذشته گفت: اقساط مربوط به چهار میلیارد و 200 میلیون دلار تاکنون در قالب پنج قسط دریافت شده و منابع در اختیار ایران است.

وی در حاشیه جلسه نهاد تعامل در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت بازگشت دارایی های بلوکه شده ایران و گمانه زنی های ایجاد شده در خصوص تاخیر در عودت آن افزود: روال اداری برای بازگشت دارایی های بلوکه شده ایران و انجام تعهدات در مهلت های مقرر، به زمان نیاز دارد.

نوبخت تصریح کرد: همانطور که اقساط پیشین دریافت شد این مرحله نیز به همین ترتیب است و صرف نظر از روند طولانی مدت بازگشت، به همه تعهدات دست یافتیم و منابع در اختیار ایران است.

وی در مورد محل هزینه اقساط دریافتی نیز گفت: دریافت این اقساط منابع عمومی کشور هستند و می توانیم برنامه های توسعه کشور را با منابع عمومی به انجام برسانیم و فعالیت تیم مذاکره کننده و سیاست خارجی کشور در این زمینه قابل تقدیر است.

پیش از این، «حمید بعیدی نژاد» دیگر عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای 21 فروردین ماه گفت: قسط پنجم از دارایی های مسدود شده ایران هفته جاری به مبلغ 450 میلیون دلار آزاد می شود و با فراهم شدن مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیماها، بزودی این موتورها به مراکز اصلی تعمیراتی در اروپا ارسال خواهد شد.

رییس دبیرخانه توافق ژنو پس از برگزاری نشست دو روزه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای نظارت بر اجرای توافق ژنو در شهر وین اتریش برای رفع موانع هرچه سریعتر اجرای این توافق، افزود: تا امروز چهار قسط از هشت قسط دارایی های مسدود شده کشورمان آزاد شده که با آزادشدن قسط پنجم، مجموع دارایی های آزادشده به دو میلیارد و ٦٥٠ میلیون دلار می رسد.

مدیرکل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: این منابع براساس سیاست های بانک مرکزی می تواند به خرید ارزهای خارجی، طلا و یا خرید همه نوع اقلام غیرتحریمی اختصاص یابد که در این خصوص اقدامات لازم در جریان است.

بعیدی نژاد اظهار داشت: حساب های بانک های غیرتحریمی ایرانی نزد بانک های ژاپنی و سوئیسی کاملا فعال شده و ثبت سفارش خرید کالاهای اساسی، دارویی و محصولات کشاورزی بدون پرداخت پول و با استفاده از دارایی های مسدود شده کشورمان در حال انجام است.

این مقام وزارت خارجه با بیان اینکه «سقفی برای این خریدها وجود ندارد» تصریح کرد: سازو کار ایجاد نظام پرداخت شهریه های دانشجویی دانشجویان خارج از کشور نیز مورد بحث قرار گرفت و تصمیم گرفته شد اجرای این ساز و کارها در دور بعدی مشورت ها نهایی شود و همچنین مقرر شد سازو کار پرداخت هزینه های درمانی بیماران خارج از کشور در دور بعدی مشورت ها نهایی شود.

** گزارش انگلیسی ها یکسویه، مغرضانه و سیاسی است

تخت روانچی در پاسخ به سوال درباره تمدید شدن تحریم تعدادی از مقامات کشورمان همزمان با ادامه مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: گزارش حقوق بشر منتشر شده از سوی انگلیسی ها ازنظر ما گزارشی یکسویه، مغرضانه و از دید ما کاملا مردود و سیاسی است.

معاون وزیر امور خارجه در عین حال افزود: ما مسیر خود برای مذاکرات را طی می کنیم تا به نتیجه برسیم البته نسبت به اقداماتی از این دست، پیش ازاین نیز واکنش نشان داده ایم.

وزارت دارایی انگلیس به بهانه نقض حقوق بشر و با انتشار بیانیه ای نام 15 مقام کنونی و سابق ایران را در فهرست تحریمها تمدید کرد.

افرادی که در فهرست تازه منتشر شده، آمده است پیش از این هم در فهرست تحریم های انگلیس بوده اند، اما در لیست امروز اطلاعات این افراد به روز شده است.

وزارت دارایی انگلیس در این بیانیه خواستار بلوکه شدن دارایی های این افراد در انگلیس شده و نهادهای مالی این کشور را از هرگونه مراوده با آن ها منع کرده است.

** مذاکرات بر اساس بیانات رهبری ادامه خواهد یافت

این مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتقادات برخی از نمایندگان از وزیر امور خارجه در مجلس گفت: همه شما نظر مقام معظم رهبری را شنیده اید ؛ایشان فرموده اند مذاکرات ادامه دارد و ما هم در همین مسیر پیش می رویم؛ البته نظر نمایندگان مجلس نیز محترم است و در جامعه مردم سالار هر کس نظر خود را می دهد ونمایندگان نیز دیدگاههای خود را مطرح کرده اند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: مذاکرات بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب ادامه خواهد داشت.

** آخرین اقدامات درباره حمید ابوطالبی

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال درباره آخرین اقدامات درباره صادر نشدن ویزا برای حمید ابوطالبی سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: از طریق سیستم سازمان ملل مسیر را طی می کنیم و در این راستا به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشته و از وی خواسته ایم که نظر حقوقی خود را در این زمینه اعلام کند.

تخت روانچی گفت: همچنین ازکمیته روابط با کشور میزبان سازمان ملل متحد خواسته ایم فورا جلسه ای در این خصوص تشکیل دهد و منتظر هستیم از طریق سازمان ملل به نتیجه برسیم که این کمیته هنوز تشکیل جلسه نداده است.

** مسیر توسعه روابط با لندن را تدریجی طی می کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رابطه با کشورانگلیس گفت: روابط ما با این کشور قدم به قدم پیش می رود و فعلا کاردار موقت تعیین شده که طی هفته آینده به این کشور می رود و مسیر توسعه روابط را به صورت تدریجی و پله پله طی می کنیم.

به گفته وی، سفیر انگلیس نیز درایران مقیم نیست و در حال رفت آمد است ضمن اینکه کاردار ما نیز به صورت غیر مقیم، کارهای خود را انجام می دهد.

معاون اروپا و آمریکای وزیرامورخارجه روز گذشته (دوشنبه)در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به نظر برخی نمایندگان مجلس درباره اینکه مانعی برای افزایش سطح روابط تهران - لندن وجود ندارد، آیا سطح روابط دو کشور ارتقا خواهد یافت؟ گفت: در حال حاضر ایران در لندن حافظ منافع ندارد و از طریق کاردار غیرمقیم، کارها را پیگیری می کند.

تخت روانچی تصریح کرد: با برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز سفارتخانه کشورمان در لندن، کارهای کنسولی به خوبی پیش می رود و خدمات لازمه به ایرانیان انجام می شود.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه با اعلام اظهار رضایت و خوشحالی ایرانیان برای انجام کارهای کنسولی آنها از طریق سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران، گفت: با مقامات انگلیس توافق کرده ایم که مراحل بهبود و افزایش سطح روابط را طی کنیم.

آذرماه 1390 در پی ورود جمعی از دانشجویان معترض به سفارت انگلیس در تهران،روابط دو کشور قطع شد. پس از آن دولت این کشور اعلام کرد دیپلمات هایش را از خاک ایران خارج خواهد کرد و از تهران خواست ظرف 48 ساعت دیپلمات های خود را از انگلیس خارج کند.

پس از تعطیلی سفارت های دو کشور، سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت انگلستان و در مقابل سفارت عمان در لندن، حافظ منافع دولت جمهوری اسلامی ایران شد.

با روی کارآمدن دولت حسن روحانی، نخست وزیر انگلستان در نامه ای انتخاب وی را تبریک گفت و نسبت به ارتقای روابط دو کشور ابراز علاقه کرد.

پس از رایزنی های دیپلماتیک ایران و انگلیس در تاریخ 16 مهرماه 92 توافق کردند ارتباط شان را به سطح کاردار غیرمقیم ارتقا دهند و از اول اسفند ماه گذشته روابط ایران و انگلیس در سطح کاردارغیر مقیم و بدون حضور حافظ منافع از سر گرفته شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.