کد مطلب: ۵۰۵۰۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

فروش کالای دولتی با نرخ آزاد! / تخلف تازه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

فروش کالای دولتی با نرخ آزاد! / تخلف تازه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای تنظیم بازار را با نرخ آزاد فروخته‌اند. همان کالاهای دولتی که مردم را ساعت‌ها با کارت ملی‌شان در صف‌های طولانی معطل می‌کرد و در نهایت پاسخ این بود که تمام شده است … اما این فقط یک مورد فساد از بی‌شمار فسادی است که دخالت دولت در بازار ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز اسحاق جهانگیری،‌ معاون رییس‌جمهوری در سال ۹۷ اعلام کرد که دولت با هدف کنترل بازار به تاجران و واردکنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد. دلار ۴۲۰۰ تومانی همان و پیدا شدن سر و کله سلطان‌های مختلف همان… سلاطینی که گفته می‌شد برای گرفتن دلار یارانه‌ای دست به هرکاری زده‌اند.

کارت بازرگانی برای کارتن‌خواب‌ها گرفته‌اند، حساب اجاره کرده‌اند و شرکت‌های یک شبه ثبت کرده‌اند و … رقم فساد دلار ۴۲۰۰ تومانی آن چنان بزرگ و سرسام آور شد که به اندازه کسری بودجه دولت رسید و این ماجرا صدای کارشناسان اقتصاد را درآورد.

صرف نظر از تمام فسادها و بگیر و ببندهای دلار ۴۲۰۰ تومانی، ارز جهانگیری که بنا بود جهش قیمت‌ها را مهار کند، شکست خورد و قیمت انواع کالا جهش‌های خیره‌کننده‌ای را به ثبت رساند.

هم دلار ۴۲۰۰ گرفتند و هم گران فروختند!

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که بهای کالاهای اساسی در یک سال گذشته جهش خیره‌کننده‌ای داشته است. در بازه زمانی مهر ۹۸ تا مهر ۹۹ قیمت انواع حبوبات بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ درصد رشد کرده و بهای برنج هندی ۱۶۰٫۴ درصد و بهای برنج پاکستانی باسماتی ۱۱۲٫۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

در این مدت بهای شکر ۵۸٫۱ درصد، تخم مرغ ۹۴٫۵ درصد و مرغ ۵۰٫۶ درصد جهش نرخ را تجربه کرده‌اند. در واقع این گزارش به آن معناست که تاجران دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفته و همه کالاها را با بهای دلار آزاد و حتی بالاتر به مردم فروخته‌اند.

بهای دلار ۴۲۰۰ با تورم از مردم گرفته شد

از گرانی سرسام‌آور مواد غذایی که عبور کنیم مرکز پژوهش‌های مجلس هم امروز گزارش قابل توجهی منتشر کرده مبنی بر اینکه دولت در ۷ ماهه اول امسال فقط ۲ میلیارد دلار نفت فروخته و ۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است که این به معنای افزایش ۵ میلیارد دلاری پایه پولی و تحمیل تورم به عموم مردم است. در واقع دولت برای پرداخت یارانه ارزی به تاجران تورم را به عموم مردم تحمیل کرده است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای دولتی را با نرخ آزاد فروختند

جالب است که در این میان دولت دوباره دست به دخالتی عجیب‌تر در بازار زده و اعلام می‌کند که کالاهای اساسی مثل مرغ، گوشت، برنج و روغن با قیمت دولتی در اختیار مردم می‌گذارد.

بر اساس گفته امیرخسرو فخریان، رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مشاور معاون بازرگانی وزیر صمت و مدیرعامل یک فروشگاه زنجیره‌ای است بیشتر کالاهای تنظیم بازار یا همان کالاهای اساسی با بهای دولتی در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار گرفته است تا آنها این کالاها را بین مردم توزیع کنند اما حالا خبر می‌رسد که برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای تنظیم بازاری را قیمت آزاد به مردم فروخته‌اند.

موضوعی که ابراهیم درستی، نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف آن را تایید کرده و به تجارت‌نیوز می‌گوید که فروشگاه‌های زنجیره‌ای لانه‌های فساد شده‌اند و انواع تقلب و تخلف را مرتکب می‌شوند از دستکاری قیمت و تخفیف‌های دروغین و تبانی با شرکت‌های بسته‌‌بندی برای جا زدن کالای درجه سه به جای درجه یک گرفته تا فروش کالاهای تنظیم بازاری به نرخ آزاد و احتکار.

او تاکید می‌کند که تعزیرات به جای زیر فشار گذاشتن مغازه‌های کوچکی که قدرت خرید چندان و فضایی برای انبار و احتکار ندارند، بهتر است ذره‌بین‌اش را روی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بگذارد تا متوجه شود که چه کلاهبرداری‌های از مردم انجام می‌دهند.

محمدعلی اسفنانی، رییس تعزیرات حکومتی تهران هم به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که گزارش‌هایی درباره فساد فروشگاه‌های زنچیره‌ای دریافت کرده‌اند و چنانچه اتاق اصناف مدارک تخلف این فروشگاه‌ها مبنی بر فروش کالاهای تنظیم بازاری با نرخ آزاد را به این سازمان تسلیم کند، بدون مماشات با آنها برخورد می‌کند.

و در نهایت اینکه نتیجه دخالت دولت در بازار فقط یک بازنده بزرگ داشته است به نام مصرف کننده.

مطالعه گزارش علت گرانی چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    والا ما حاظریم روغن گرون با نرخ ازاد بخریم ولی گیر نمیاد،نمیدونم بدون روغن چیکارکنیم؟کره هم گرونه دمبه هم بدبو….فقط میشه تاسف خورد واسه این مملکت

    • ناشناس

      برای امثال شما باید تاسف خورد که حاضری بهت ظلم بشه.

  • ناشناس

    الان که ارز 4200 ی مثلا تعلق گرفته به کالاهای اساسی وضعیت اینه. خدا به داد همه برسه وقتی این ارز قراره بشه 17500. یعنی همه چی فضایی تر از الان میشه چه اساسی چه غیر اساسی. خوراک. پوشاک. خودرو و…

  • ناشناس

    اقاماارمسولین محترم میخاهیم نظارت بشه روقیمتها _

  • ناشناس

    تجربشو دارم فروشگاه رفاه خرید کردم قیمتش گرانتر بود از مغازه واقعا ناراحتم هیچ کسی نیست جلوی تخلف این فروشگاها رو بگیرن یا دائم دارن قیمتها رو روی اجناس پاک میکنن قیمت جدید میزنن و گاهیم تاریخ گذشته رو به روز میکنن

  • ناشناس

    خانه از پای بست ویران است

  • مردم

    خشت اول گر نهد معمار کج،،،تا ثریا میرود دیوار کج.نخبگان!؟ژن برتر!؟عجب سفره با برکتیه برای بعضی ها؟؟

  • آرسام

    حالا شما گفتی تخلف صورت گرفت ما هم گفتیم متخلف ولی در آخر هیچ تاثیری ندارد جز اینکه بیشتر تخلف میکنند به ریش من وشما می‌خندند….

  • رضا

    دولت قصد داره گرونی و کم کاری خودش رو گردن فروشگاهای زنجیره ای بندازه. اخییی چقد دولت بیگناههههه

  • موری

    همه فروشگاه ها همینطور هستن اصلان جنس یارانه ای ندارن همه رو خود کارمنداشون بیرون به نرخ ازاد میفروشن

  • گل

    گران فروش تر از افق کوروش نداریم