کد مطلب: ۳۳۸۰۰۶

آخرین وضعیت ترخیص و رسوب کالا

آخرین وضعیت ترخیص و رسوب کالا

با وجود این که دستورهایی مبنی بر تسهیل ورود کالا به کشور صادر شد اما همچنان این مساله محل مناقشه میان طرفین مختلف ماجرا است.

به گزارش تجارت‌نیوز، موضوع ترخیص کالاها از گمرکات کشور و نحوه سیاست‌گذاری برای ورود کالاهای اساسی و موردنیاز به یکی از نقاط اختلاف‌نظر میان بخش‌خصوصی و بخش تصمیم‌ساز تجارت کشور تبدیل شده است.

از ماه‌های گذشته و پس از جهش‌های ارزی، مساله رسوب کالا درگمرکات به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی برای بخش‌های مختلف اقتصاد و تجارت کشور مورد توجه فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران قرار گرفت.

درحال‌حاضر نیز با وجود آنکه در چند نوبت دستورهایی مبنی بر تسهیل ورود کالا به کشور صادر شد و حتی سیاست‌گذار در مقاطعی سوت ترخیص کالاهای‌ اساسی از گمرکات را هم به‌صدا درآورد اما همچنان این مساله محل مناقشه میان طرفین مختلف ماجرا است.

در جدیدترین صحبت‌ها و واکنش‌ها در مورد آخرین تحولات درزمینه ترخیص کالاها، نماینده بخش‌خصوصی و نماینده گمرک با حضور در یک برنامه تلویزیونی هرکدام از زاویه‌ای متفاوت این موضوع را مورد ارزیابی قرار دادند.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران «فرآیند کند ثبت‌سفارش» را یکی از مهم‌ترین موانعی عنوان کرد که منجر به رسوب کالاها شده است.

به گفته مظفر علیخانی برابر آمارها فقط در بندر شهید رجایی ۱۴۰ هزار کانتینر رسوب کرده است، اتفاقی که تنظیم بازار داخلی و تامین کالاهای مصرفی را با مشکل مواجه کرده است.

وی معتقد است با وجود آنکه فرآیند ترخیص نسبت به ماه‌های اخیر روند مناسب‌تری پیدا کرده اما از منظر«تنظیم بازار»، «تامین کالاهای اساسی» و «تامین مواد موردنیاز خط تولید» همچنان چالش‌هایی اساسی وجود دارد.

اما در سوی دیگر، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک نظرات متفاوتی را در همین‌باره مطرح کرد. علی معقولی اظهارکرد که در ماه‌های قبل محدودیت‌هایی برای ترخیص کالا وجود داشت اما با اتخاذ سیاست‌هایی مبنی بر تسهیل در روند ترخیص، انباشت کالاها متوقف شده و شرایط به حالت عادی بازگشته است.

نماینده گمرک با ارائه آماری که دلالت بر سهولت ترخیص کالاها دارد عنوان کرد که اکنون ۹۵ درصد کالاهایی که اظهار می‌شود در کمتر از ۳ روز از گمرک ترخیص می‌شود و بنابراین انباشت کالا وجود ندارد.

معقولی «کالاهای اساسی»، «دارو»،‌ «تجهیزات پزشکی» و «مواد مرتبط با تولید» را چهار خط قرمز گمرک برای ترخیص از گمرکات دانست و تاکید کرد که هیچ مشکلی برای تخصیص ارز و ورود این کالاها وجود ندارد.

در هفته‌ها و روزهای اخیر اظهارنظر‌های جدیدی از سوی مسوولان دولتی نسبت به آسان‌سازی ورود کالاهای اساسی به کشور مطرح شده است. ابتدا رضا رحمانی،‌ وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت خواستار اتخاذ تدابیری شد که کالاهای موردنیاز مردم در گمرکات معطل نماند و تاکید کرد که باید هرگونه مانعی که در حوزه ثبت‌سفارش وجود دارد برطرف شود.

همچنین در هفته جاری اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری دو ماموریت را در همین زمینه به مسوولان مربوطه اعلام کرد. مطابق ماموریت اول، با حذف مقررات زائد و دست‌وپاگیر از سوی دستگاه‌ها، باید شرایطی فراهم شود که از رسوب کالاها و مایحتاج کشور در گمرکات جلوگیری و وضعیت کالاهای متروکه و مراحل ترخیص آنها به سرعت مشخص شود.

همچنین براساس ماموریت دوم با ۲۴ ساعته شدن فعالیت گمرکات، گزارش میزان رسوبات کالا باید به‌طور منظم از سوی استانداران، سازمان بنادر و کشتیرانی و نیز سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به هیات دولت ارائه شود.

اما با وجود دستورات متعدد سیاست‌گذاران، گلایه‌ها و انتقادات در مورد سیاست‌هایی که درعمل در مورد ترخیص کالاها از گمرکات اتخاذ می‌شود، وجود دارد.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران در برنامه‌ای که با حضور نمایندگان گمرک و نماینده سازمان توسعه تجارت برگزار شد، اظهار کرد:« برابر آمارها فقط در بندر شهیدرجایی ۱۴۰ هزار کانتینر رسوب کرده است که این رسوب ما را در تنظیم بازار و تامین کالاهای مصرفی و اساسی با مشکل مواجه می‌کند و از سوی دیگر نیز این مساله برای تامین مواد موردنیاز خط تولید مشکل‌آفرین شده است».

وی افزود:« مشکل دیگر این است که از یکسو این مساله منجر به دموراژ برای کشتی‌ها می‌شود و از سوی دیگر انبارداری واحدهای تجاری و تولیدی با مشکل مواجه شده است».

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سامانه نیما نتوانسته مشکل ارزی را حل کند، افزود:« مقررات کشور برای شرایط عادی تصویب می‌شود، بنابراین در شرایط خاص امروز که با تحریم‌ها مواجه هستیم، نیازمند استراتژی و برنامه‌ای خاص هستیم».

همچنین علی معقولی، مدیرکل مرکز واردات و امورمناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک در واکنش به صحبت‌های نماینده بخش‌خصوصی از عادی شدن روند ترخیص کالا خبر داد و گفت:« تا چند ماه قبل محدودیت‌هایی برای ترخیص کالا از گمرک وجود داشت اما با ترخیص‌هایی که انجام شد، انباشت کالایی در گمرکات رفع و شرایط به حالت نرمال بازگشت».

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.