کد مطلب: ۴۳۶۸۲۵

سخنگوي وزارت امور خارجه مطرح اعلام كرد:

تشکیل ستاد ویژه همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با کرونا

تشکیل ستاد ویژه همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با کرونا

سید عباس موسوی اظهار كرد: ما ستاد ویژه‌اي در وزارت خارجه برای همکاری با کشورهای منطقه و حتی کشورهای دورتر براي مقابله با كرونا تشکیل داده‌ايم. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید عباس موسوی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اتباع آذربایجانی که در ایران هستند در پی شروع ویروس کرونا اعلام کردند که قصد بازگشت به کشورشان را دارند، آیا ایران در زمینه صدور مجوز پرواز به هواپیماهای آذربایجان برای بازگشت اتباع آذربایجانی اقداماتی را انجام داده است، گفت: همانطور که ما انتظار داریم مجوز پروازها از سوی کشورها به ما داده شود تا اتباع ایرانی به کشور بازگردانده شوند همان اندازه آمادگی داریم تا اتباعی که از کشورهای همسایه و غیرهمسایه در ایران هستند و تمایل به بازگشت به کشورشان را دارند به صورت فوری و آنی مجوز دهیم تا این اتباع به کشور خود بازگردند.

وی افزود: در مورد آنچه که شما مطرح کردید من اطلاعات کاملی ندارم ولی همانطور که اشاره کردم صد درصد ایران آماده همکاری و همراهی با کشورهایی است که قصد دارند اتباع خودشان را بازگرداند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد لغو پروازهای ایران‌ایر به اروپا و مشکلی که در این زمینه به وجود آمده بود، گفت: دوستان ما در سازمان هواپیمایی کشور توضیحات مبسوطی دادند گویی ظاهرا اشکالات فنی مطرح بوده است. من در جریان جزییات آن نیستم و ممکن است در این زمینه برخی از فشارها و اقداماتی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند تاثیرگذار بوده باشد ولی همان‌طور که گفتم من توضیحی در این زمینه ندارم و به توضیحات ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه بسنده می‌کنم.

نامه‌نگاري براي لغو تحريم‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نامه‌نگاری‌های روز گذشته علی لاریجانی به اتحادیه بین‌المجالس در مورد شیوع ویروس کرونا و لزوم لغو تحریم‌ها علیه ایران جهت مبارزه با این ویروس و کنترل شیوع آن اظهار کرد: قطعا وزارت امور خارجه از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور در عرصه همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با این ویروس منحوس استفاده می‌کند که یکی از این ظرفیت‌ها، ظرفیت دیپلماسی پارلمانی است که خوشبختانه در کشور ما از ظرفیت بالایی برخوردار است و تاکنون موفقیت‌های چشم‌گیری داشته است.

وی ادامه داد: اقدام آقای لاریجانی اقدام مثبت و خوبی بوده است و ما از ظرفیت‌های داخلی خود در وزارت خارجه از جمله معاونت مجلس شورای اسلامی و معاونت اقتصادی برای کمک به دیپلماسی پارلمانی استفاده می‌کنیم.

به اقلام ضروری برای درمان نیاز داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست در مورد اقدامات کشور برای استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور برای مبارزه با ویروس کرونا در ایران، گفت: در شرایطی هستیم که همه باید به هم کمک کنند ما شاهد درخواست‌های خیرین ایرانی مقیم خارج از کشور برای ارسال کمک به هموطنان در داخل کشور بوده‌ایم در همین چارچوب سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان اعلام آمادگی کرده‌اند که کمک‌های نوع‌دوستانه و مردمی از جاهای مختلف را به صورت نقدی یا غیرنقدی بپردازند.

وي افزود: اکنون به اقلام ضروری برای درمان نیاز داریم و اگر کمک‌های نقدی ارسال شود با آنها اقلام مورد نیاز جامعه پزشکی کشور و مردم خریداری خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا شیوع ویروس کرونا بر رفت و آمدهای دیپلماتیک در کشور از جمله سفرهای وزیر خارجه به دیگر کشورها تأثیرگذار بوده است، گفت: اگر شرایط اقتضا کند این مسائل خیلی مطرح نیست. در این شرایط آمادگی داریم که اگر کاری پیش بیاید و موضوع حیاتی و مهمی وجود داشته باشد آقای ظریف به نقاط مورد نظر سفر کند. طبعا شرایط موجود قدری بر تحرکات اثر گذاشته است ولی رایزنی‌های ما با مقامات کشورهای مختلف از طریق تماس تلفنی و سفارتخانه‌هایمان برقرار است.

این دیپلمات کشورمان در مورد بیانیه اخیر وزیر خارجه آمریکا و ابراز نگرانی او از وضعیت زندان‌های ایران و اینکه او از تهران خواسته به دلایل بشردوستانه زندانیان آمریکایی در ایران را آزاد کند، گفت: نگرانی به جا و درستی است و نگرانی ما هم هست چرا که با وضعیت بلبشویی که در آمریکا این روزها سراغ داریم وضعیت زندان‌ها و وضعیت بهداشتی آن‌ها نگران کننده است.

موسوي افزود: این موضوع شعار نیست بلکه براساس گزارش‌هایی است که رسانه‌های رسمی آمریکا منتشر می‌کند و همه نگران از وضعیتی هستند که الان در این شرایط در آمریکا و در ایالت‌های مختلف آن وجود دارد. آن‌ها همچنین نگران سلامت عموم مردم خودشان و هم نگران سلامت میلیون‌ها فقیر، گرسنه و کارتن خوابی هستند که در اقصی نقاط آمریکا هستند و زندانیانی که در آمریکا به سر می‌برند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:‌ ما هم نگران سلامتی زندانیان ایرانی به گروگان گرفته در آمریکا هستیم و امیدواریم که دولت آمریکا زمینه سلامتی آن‌هارا فراهم کند.

موسوی خاطر نشان کرد: ما آمادگی داریم که این گروگان‌ها را که بدون هیچ دلیل محکمه‌پسندی در آنجا هستند به کشورمان بازگردانیم و آمریکایی‌ها توجه جدی به وضعیت سلامت این عزیزان داشته باشند.

وی تصريح كرد: آمریکایی‌ها در یک اقدام سوءاستفاده جویانه و فرصت طلبانه وقتی که ویروس کرونا در چین، ایران و برخی دیگر از کشورهایی که با آن‌ها زاویه دارند شیوع پیدا کرد، سعی کردند از این موضوع سوءاستفاده کرده و دولت‌ها را به سوء مدیریت متهم کنند.

موسوی خاطر نشان کرد: ‌دولت آمریکا با منابعی که در نقاط مختلف دنیا برای اهداف سلطه‌طلبانه خود هدر می‌دهد می‌تواند این منابع را برای بیماران و رفاه حال مردم خود به کار بگیرد و ما امیدواریم گوش شنوایی در آمریکا در این زمینه وجود داشته باشد.

آمار دقیقی از اثرات اقتصادی آن ندارم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تأثیر کرونا بر میزان تبادلات ایران گفت: آمار دقیقی از اثرات اقتصادی آن ندارم. کرونا نه تنها بر اقتصاد ما بلکه بر اقتصاد جهان اثر گذاشته است. ما تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم که در داخل ایران این اثرات را کمتر کنیم و با چشم‌اندازی که برای مبارزه با این ویروس وجود دارد انشاءالله در این زمینه موفق خواهیم شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، ایران در شرایط غیرهمسطحی با سایر کشورها در مقابله با کرونا است و تحریم‌ها در این زمینه موانعی را ایجاد کرده، اقدامات وزارت خارجه در این ارتباط چیست، گفت: ما اعلام کرده‌ایم تحریم‌های یک جانبه، ظالمانه و غیرقانونی آمریکا که در راستای فشار حداکثری آن‌ها علیه ایران است بر رفاه عمومی و سلامت مردم ایران اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه دارو و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی نباید جزو تحریم‌ها باشد و آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که این اقلام تحریم نیست، گفت: ولی عملا آمریکایی‌ها راه هر گونه مبادلات و مراودات بانکی را برای خرید این اقلام بسته‌اند و با پررویی تمام ادعا می‌کنند که دارو و غذا جزو تحریم نیست.

وی افزود: ما آمادگی داریم که همه راه‌ها برای کاهش فشار بر ملت ایران را امتحان کنیم و به آمریکایی‌ها نیز گفته‌ایم که اگر صداقت دارند و به واقع مدعی دلسوزی برای ملت ایران هستند که البته ما در صداقت و اظهارات آن‌ها شک داریم حداقل در این شرایط که مردم ایران نیاز دارند تحریم‌ها را بردارد. آن‌ها می‌توانند با آزاد گذاشتن بانک‌ها و موسسات مالی و تجاری بین‌المللی راه ورود اقلام پزشکی را به کشور ما باز کنند ولی همان طور که اشاره کردم ما به ادعا و صداقت آن‌ها شک داریم.

موسوی گفت: ما رأی دیوان بین‌المللی دادگستری را در این زمینه داریم ولی چون آمریکایی‌ها را می‌شناسیم و میزان ادعا و عدم صداقت آن‌ها را دیده‌ایم چشم‌انداز مثبتی را در این زمینه متصور نیستیم.

بیانیه کشورهای اروپایی، بیانیه‌درمانی است

موسوی درباره بیانیه اخیر اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: این بیانیه دو بخش داشت؛ یکی سود ایران از منافع اقتصادی برجام و دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام. ما این بیانیه را «بیانیه‌درمانی» می‌دانیم اگر اروپایی‌ها آماده هستند بسم‌الله. آنها به تعهدات خود برگشته و منافع اقتصادی برجام را برای ملت ایران تضمین کنند همانطور که در ذمه آنها است و همانطور که پس از خروج آمریکا منافع اقتصادی برجام را برای ایران تضمین کنند که علیرغم شعارهایشان نتوانستند.

وی افزود: هر وقت اروپا گام عملی برای انجام تعهدات خود بردارند ایران اقدامات خود برای کاهش تعهدات و متوازن‌سازی تعهدات و حقوق انجام داده و به تعهدات کامل خود برمی‌گردد.

موسوی درباره همکاری‌های منطقه‌ای ایران برای مقابله با کرونا اظهار داشت: متاسفانه بالای صد و چند کشور درگیر کرونا شده‌اند. کشورهای منطقه ما نیز مصون این مسئله نیستند هرچند برخی کشورها با سیاسی‌کاری تلاش کردند این مسئله را پنهان کرده یا منبع شیوع را به جای دیگر ربط دهند. ما ستاد ویژه در وزارت خارجه برای همکاری با کشورهای منطقه و حتی کشورهای دورتر از ما تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه راه حل مقابله با کرونا جهانی است، تصریح کرد: ظریف در تماس‌های تلفنی خود بر این مسئله تاکید کرده و آمادگی ایران برای هر گونه همکاری اعلام کردند. ایران ضمن رعایت قوانین و مقررات بهداشتی که لازم است در سطح فردی و مسافران و حتی در تبادلات کالا رعایت کند و همین انتظار را از کشورهای مختلف دارد. لازم است کشورها در مورد همکاری‌های جدی فنی و بهداشتی زیر نظر سازمان بهداشت جهانی فکر اساسی کرده و یافته‌ها و داشته‌های خود در اختیار دیگران قرار دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی در زمینه درمانی داشته است، خاطرنشان کرد: هر کشوری که مایل به دریافت این کمک‌ها باشد، آماده‌ایم پیشرفت‌های خود در اختیار دوستان قرار دهیم.

منبع: ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.