کد مطلب: ۳۰۲۲۳۷

سی‌ان‌ان مانی بررسی کرد:

تعرفه‌های جدید آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی

تعرفه‌های جدید آمریکا بر 200 میلیارد دلار کالای چینی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه گذشته اعلام کرد، تعرفه‌ 10 درصدی بر واردات 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین اعمال می‌کند. در صورت اجرایی شدن این تعرفه‌ها، در مجموع نیمی از محصولاتی که هر ساله از چین به ایالات متحده وارد می‌شود، مشمول تعرفه خواهند شد. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه گذشته اعلام کرد، تعرفه‌ 10 درصدی بر واردات 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین اعمال می‌کند. این تعرفه‌ها تجهیزات الکترونیک، تجهیزات اینترنت و شبکه را هدف قرار می‌دهد اما شامل محصولاتی چون ساعت هوشمند اپل و ایرپاد نخواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، آمریکا پیش‌تر بر واردات کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار تعرفه وضع کرده بود. مقامات دولت ترامپ گفته‌اند که این اقدام در راستای کاهش اختلاف تراز تجاری سالانه چین و ایالات متحده انجام شده است.

یک مقام ارشد دولتی به خبرنگاران گفته است که لوازم الکترونیکی مصرفی نظیر ساعت‌های هوشمند و دستگاه‌های بلوتوث از فهرست محصولاتی که بر آنها تعرفه وضع شده خارج شده‌اند اما همچنان مودم‌ها و روترها در این فهرست قرار دارند.

اعمال تعرفه 10 درصدی بر این کالاها از هفته آینده -24 سپتامبر- اجرایی می‌شود اما قرار است تا پایان سال 2018 به 25 درصد افزایش یابد. دور سوم تعرفه‌ها از سوی آمریکا به این دلیل اعمال می‌شود که چین تغییری در سیاست‌های خود که ترامپ آن را اقدامات تجاری ناعادلانه می‌خواند، ایجاد نکرده است.

این در حالی است که وضع تعرفه بر تجهیزات شبکه تاثیر مهمی در بخش فناوری دارد. مودم‌ها و روترهای تولیدشده در چین به شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان صادر می‌شوند.

کمپانی‌هایی چون دِل، سیسکو، ژوپیتر نتورکس، هیولت پاکارد انترپرایز اعلام کرده‌اند که تعرفه‌های جدید ممکن است درآمدهای آنها را به خطر بیندازد و منجر به کاهش شغل در ایالات متحده آمریکا شود.

به گفته تحلیل‌گران، گوگل، فیس‌بوک و آمازون هم روترهای چینی را برای اجرای عملیات رایانش ابری به کار می‌برند. از این رو این سیاست تیم ترامپ به زیان آنها خواهد بود.

شرکت اپل که از تعرفه‌های دونالد ترامپ در امان مانده پیش‌تر در نامه‌ای به نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتیزر، درخواست کرده بود تا برای محصولات اپل تعرفه وضع نشود. از آنجا که این تعرفه‌ها در نهایت به عنوان مالیات برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود، هزینه‌های محصولات اپل را برای مشتریان که به نوعی زندگی روزمره‌شان به آنها وابسته است، افزایش می‌دهد.

این مرحله سوم اعمال تعرفه بر کالاهای چینی است که در صورت اجرایی شدن در مجموع نیمی از محصولاتی که هر ساله از چین به ایالات متحده وارد می‌شود، مشمول تعرفه خواهند شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.