کد مطلب: ۶۰۶۷۸۵

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری محقق می‌شود؟

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری محقق می‌شود؟

با گذشت نزدیک به ۲۲ ماه از مبارزه نفسگیر و ازخودگذشتگی مدافعان سلامت در کارزار کرونا، حالا مطالبات پرستاران و نارضایتی آنها از تبعیض و نابرابری در توزیع درآمدهای بیمارستانی، تأخیر در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، تبدیل وضعیت قراردادهای موقت و فوق‌العاده خاص از حاشیه به متن آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطالبات و مشکلات بر زمین مانده مدافعان سلامت بویژه عدم اجرای «قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری»، آن هم درشرایطی که پرستاران در طول شیوع اپیدمی کرونا در مراکز درمانی از جان خود گذاشتند، تذکر صریح رهبر انقلاب را نیز پی داشت.

ایشان متذکر شدند: «این قانون ۱۴ سال قبل تصویب شده اما متأسفانه تا روزهای آخر دولت قبل، حتی آیین‌نامه‌های اجرای آن تنظیم نشده بود که اصرار دارم در این دولت، وزارت بهداشت مسأله تعرفه‌گذاری را دنبال و اجرا کند.»

تأکید رئیس‌جمهور بر پیگیری مطالبات پرستاران

عصر روز یکشنبه نیز رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت دستورداد این موضوع با فوریت پیگیری شود و از طریق درآمدهای اختصاصی و بودجه عمومی خدمات پرستاری تعرفه‌گذاری گردد. از سوی دیگر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم قانون اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را حکمی شرعی می‌داند لذا برآیند وعده‌های مسئولان حکایت از این دارد قانون مزبور در آستانه اجرا قرار دارد با این حال هنوز صنف پرستاران نسبت به چگونگی اجرای آن به‌دلیل عدم پیش‌بینی اعتبار در بودجه سال آینده نگران هستند.

اعضای سازمان نظام پرستاری به‌عنوان صنف مطالبه گر پرستاران می‌گویند؛ قانون اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و فوق‌العاده خاص همچنان در بن‌بست بین وزارت بهداشت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه گیر افتاده و تا به امروز هیچ بودجه‌ای برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی نشده است.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نحوه تأمین بودجه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون از جمله تعرفه اقدامات مراقبتی و پروسیجرها می‌گوید: رهبر انقلاب سال گذشته نیز اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را فرمایش کردند و این باعث شرمندگی ما است که هنوز این فرمایش اجابت نشده است.

آیین نامه اجرایی این قانون مرداد ماه ابلاغ شد که در آن بسته خدمات پرستاری تدوین شده اما بسته‌های خدمات پرستاری برخلاف تعرفه‌های پزشکی که پروسیجر محور است و منجربه تقاضای القایی می‌شود بر مبنای بسته خدمات پرستاری است برای مثال به ازای هر شبانه روز بستری بیمار در آی‌سی‌یو یا اورژانس فارغ از تعداد پروسیجرها (اقدامات درمانی) بیمه‌ها بابت مجموعه خدمات پرستاری در آن مجموعه تعرفه مشخصی را پرداخت می‌کنند.

تأمین اعتبار قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در بررسی بودجه سال ۱۴۰۱

براساس قانون برنامه توسعه، بودجه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید از محل بودجه عمومی تأمین شود؛ این در حالی است که هیچ ردیف بودجه‌ای برای اجرای این قانون در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی نشده است.

محمد پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل جلسات متعدد برای پیگیری اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌افزاید: ایجاد ردیف و تأمین اعتبار برای اجرای قانون محل اختلاف بوده و به نوعی سازمان برنامه و بودجه و مجلس اختلاف دیدگاه داشتند از طرفی وزارت بهداشت به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی بدهکار بود و به‌دلیل شیوع کرونا درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها تقلیل پیدا کرده است. با همه اینها و به‌دنبال فرمایش رهبری، به کمیسیون تلفیق این پیشنهاد را مطرح کردیم که اجرای این قانون ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ سال گذشته مقرر شد اجرای قانون را در حد دو تا چهار هزار میلیارد تومان شروع کنیم اما نتیجه‌ای دربرنداشت.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در بحث تأمین اعتبار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اهتمام جدی دارند؛ بیان می‌کند: فصل الخطاب ما دستور رهبری است و از طرفی رئیس جمهوری نیز در استان لرستان تأکید زیادی بر این مسأله داشتند بنابراین امسال در چکش کاری که در بودجه سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود تلاش بر اجرای فرمایش مقام رهبری است. بنابراین مجلس اعتبار لازم را در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌کند و وزارت بهداشت نیز باید از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها و تعرفه‌ها به اجرای طرح کمک می‌کند.

منبع: روزنامه ایران

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.