کد مطلب: ۴۲۸۸۹۵

تعیین تکلیف خودروهای معطل‌مانده در گمرک بوشهر

تعیین تکلیف خودروهای معطل‌مانده در گمرک بوشهر

رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور ماموریت داد تا سه ماه آینده، خودرو‌های معطل مانده در گمرک‌ بوشهر را تعیین تکلیف کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جریان سفرش به بوشهر قبل از دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی این استان به طور از پیش اعلام نشده در گمرک بوشهر و محل دپوی خودرو‌های وارداتی حاضر شد. وی در این بازدید در جریان علت دپو و تعداد این خودروها قرار گرفت و در مورد ماندگاری کالا‌هایی که در گمرک هستند، سوالاتی را مطرح کرد.

رئیس دستگاه قضا، درباره موضوع ته‌لنجی و کالای همراه ملوان تاکید کرد: این موضوع از مدت‌ها قبل در دستور کار بوده است که باید ساماندهی شود و آنچه مورد درخواست ملوانان است باید پیگیری شود.

وی با بیان این‌که صیادان بوشهر از صید ترال گلایه دارند و مساله ته‌لنجی باید برای بنادر، گمرکات و مردم روشن شود، ادامه داد: برخورد با این نوع صید که خسارت زیادی به صیادی می‌زند از سوی دستگاه قضا، نیروی انتظامی و دیگر مسئولان به‌ویژه در جهاد کشاورزی دنبال می‌شود تا فضا برای صیادانی که قانونی کار می‌کنند سخت نشود. مساله صید ترال که زندگی آبزیان را با خطر مواجه کرده است باید روشن و با متخلفان برخورد شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قاچاق کالا خنجری است که بر پشت تولید می‌خورد، ادامه داد: قاچاق کالا تولید را متوقف می‌کند و موجب کاهش تولید و کاهش رونق تولید می‌شود که دستگاه قضا به‌ طور ویژه این موضوع را رسیدگی می‌کند، همچنین مبارزه با قاچاق کالای سازمان‌یافته به‌ویژه در صادرات و واردات موضوعی محوری است و باید پیگیری شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این که برای خدمت به مردم به‌ویژه در دستگاه قضا باید نگاهی عاشقانه و جهادی مانند روز‌های اول انقلاب اسلامی و نگاهی پنجاه ‌و هفتی باشد، در آن زمان کسی نمی‌گفت که کار برای چه کسی و کجاست؛ بلکه کار را با جدیت و کامل انجام می‌داد. نگاه دستگاه قضایی باید بر گره‌گشایی عاشقانه از مشکلات مردم باشد.

در این دیدار نمایندگان قضات، کارکنان و شورا‌های حل اختلاف خواست‌های خود را مطرح کردند.

دیدار صمیمی با صیادان و ملوانان

رئیس قوه قضائیه در ادامه سفرش به بوشهر از اسکله صیادی جفره بازدید و به طور سرزده با حضور در جمع صیادان و ملوانان در جریان مشکلات این قشر قرار گرفت.

در این دیدار صیادان و ملوانان مشکل سوخت، قطع شدن پیاپی سامانه‌ها، پیاده نشدن مناسب طرح دولت الکترونیک در اسکله، عدم بهره‌مندی از امتیاز سختی کار، امتیاز آب و نداشتن بیمه را از مشکلات خود اعلام کردند.

رئیس دستگاه قضا پس از شنیدن مشکلات صیادان خطاب به استاندار بوشهر گفت: پیش از سفر با آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری تلفنی در مورد مشکلات صیادان صحبت کردم که ایشان گفت: در جلسه دولت این موضوع تصویب شده است.

رئیسی از استاندار بوشهر خواست که این موضوعات را پیگیری کند و به صیادان اطمینان خاطر داد که مشکلات آنها بررسی و اگر در استان قابل حل بود از سوی استاندار و اگر در حوزه استانداری نبود، در تهران پیگیری خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه همچنین از گمرگ بوشهر دیدن و با کارکنان آن گفتگو کرد.

حضور در جمع مردم

رئیس قوه قضائیه در جمع مردم بوشهر و خانواده‌های شهدا و ایثارگران در مصلی جمعه بوشهر گفت: با تقویت حوزه‌های اقتصادی کشور با تکیه به نیروهای متخصص داخلی می‌توانیم دشمن را ناامید کنیم. با پرهیز از نگاه به بیرون و تکیه به نیروهای خودی هر چه در حوزه اقتصادی توانمند شویم دشمن نا امیدتر می‌شود.

وی افزود: هرکس باید در هر حوزه، کار خود را با انگیزه و با اقتدار انجام دهد. در هر بخش که ما نیروی با‌انگیزه و قوی داشته باشیم موفق هستیم و اگر کسی برای گره‌گشایی مشکلات چشم به بیگانگان داشته باشد توفیقی به دست نمی‌آورد.

رئیس دستگاه قضا به اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات پیش روی ماست و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی هر کس دل در گرو عزت و اقتدار ایران دارد، باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد. اگر کسی با هر انگیزه‌ای انتخابات را زیر سؤال ببرد باید بداند با تضعیف جریان انتخابات در مسیر دشمن قرارگرفته است؛ همان دشمنی که می‌خواهد با همه ظرفیت‌های عظیم و منابع سرشار کشور ملت را از آینده درخشان ناامید کند.

رئیسی با بیان این که وظیفه ما در گام دوم انقلاب توانمندکردن کشور با تکیه به دستگاه‌های قوی است، ادامه داد: شکل‌گیری مجلس قوی از پایه‌های اقتدار کشور است. مجلس قوی با افرادکارآمد شکل می‌گیرد. ایمان به خدا، مردمداری، دوری از اشرافیت، مرز بندی بین خودی و دشمن، کارآمدی، وفاداری به انقلاب و نظام، شناخت مسائل و رفع مشکلات از ویژگی‌های یک نماینده قوی و کارآمد است.

رئیس قوه قضائیه، زمان‌شناسی، وظیفه‌شناسی، دوست‌شناسی، دشمن‌شناسی، شناخت نیازهای جامعه و خطرپذیری را از مؤلفه‌های مهم برشمرد و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره زمان‌شناسی، مقاومت و دشمن‌شناسی مردم بوشهر، تأکید کرد: شهید رئیسعلی دلواری، آیت‌الله سید عبدالحسین لاری و آیت‌الله بلادی با شناخت موقعیت حساس خود به وظیفه‌شان به خوبی عمل کردند.

رئیسی در ادامه راه کاهش ناهنجاری‌ها و تقویت هنجارها در جامعه را هویت‌سازی با تکیه به فرهنگ اسلامی دینی دانست و گفت: بعضی آسیب‌های اجتماعی زیبنده نظام اسلامی نیستند و اگر مورد غفلت واقع شوند، تبدیل به جرم می‌شوند و هزینه جرم برای کشور بسیار سنگین است.

رئیسی اجرای عدالت را وظیفه اصلی دستگاه قضا برشمرد و گفت: تحقق عدالت در همه دستگاه‌ها دنبال می‌شود و برای اجرای عدالت فراتر از هر حزب ، گروه و رابطه‌ای اقدام می‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه همچنین با جمعی از خانواده‌ شهدای این استان از جمله خانواده‌های شهید مهدوی، شهید احمدنیا، شهید رئیسعلی دلواری و فرمانده پاسدارانی که نظامیان متجاوز آمریکایی را در آب‌های خلیج فارس بازداشت کرد، دیدار کرد.

پیشرفت کشور باید متکی به داخل باشد

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای اداری استان بوشهر گفت: اگر بخواهیم پیشرفته شویم، باید پیشرفتمان مبتنی و متکی به توان و تخصص داخلی باشد زیرا نسخه‌ای شفابخش در ورای مرزها وجود ندارد.

رئیسی افزود: بدون توانمندی در حوزه‌های مختلف، اقتصاد پیشرفته نمی‌شود، همان‌گونه که در بعد هسته‌ای و دفاعی با تکیه به توان نیروهای بومی به پیشرفت دست یافته‌ایم گره‌گشا و درمان مشکلات اقتصادی هم نسخه‌ای بومی است. پیشرفت در تولید و افزایش تولیدات داخلی عامل پیشرفت است. جوانان ما با تکیه بر توان خود در بخش‌های هسته‌ای و دفاعی پیشرفت کردند. بیگانگان نه فقط در صنعت هسته‌ای گامی برای کمک به ما برنداشتند که جلوی ما را هم گرفتند تا در صنعت هسته‌ای و موشکی نتوانیم بومی‌سازی کنیم که پیام موشکی کشورمان به دنیا، اقتدار ایران بود. تکیه به خود و نیروی داخل، اقتدار می‌آورد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به لزوم مشخص‌شدن چارچوب‌ها و سازو کارهای قانونی برای مردم گفت: مردم ما عموما قانون‌گریز نیستند؛ این قانونگذاران و مجریان هستند که باید قانون را برای مردم مشخص و روشن کنند.

احساس امنیت در سایه اقتدار نیروهای مسلح ایران

رئیس قوه قضائیه در صبحگاه نیروهای مسلح در پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی بوشهر گفت: در سایه اقتدار نیروهای مسلح، استکبار و سلطه‌گران به این کشور راه پیدا نمی‌کنند.

رئیسی با بیان این که خلیج فارس باید همیشه برای ملت بزرگ ایران امن بماند، افزود: آمریکایی‌ها اگر بخواهند در این کشور و در خلیج فارس دست به اعمالی بزنند که نشان از تهدید، حمله و اقدامات ناامن کننده برای منطقه داشته باشد، به دست توانای نیروهای مسلح ما، سپاه و ارتش دلاور ما و نیروی دریایی و هوایی و بسیج ما، یا جای آنها در قعر آب‌های خلیج فارس خواهد بود یا دست بر سر و سر به زیر افکنده تسلیم نیروهای ما خواهند شد.

وی افزود: امروز نیروهای مسلح دست به اقداماتی خیره‌کننده زده‌اند که اقدامات دفاعی و امنیتی آنها اقتدارآفرین است و جلوه‌های آن، زدن پهپاد آمریکا و اقدامات نسبت به حکومت خبیث انگلیس بود که آنها را سر جای خودشان نشاندند. از دست‌دادن چهره‌های ارزشمند ما که خون پاکشان به زمین ریخت برای ما خیلی خسارت‌بار بود. برای حاج قاسم، شهادت مبارک بود؛ اما اکنون اطمینان داریم که رویش‌ نیروهای مسلح، نیروهای جوان و ولایی و مردمی برای کشور افتخارآفرین است. آن چه باید شاکر باشیم این است که جوانان برومند ما سرمایه‌های عظیم ما و پشتوانه نظام هستند.

رئیسی با بیان این که مردم امنیت را از نیروهای مسلح می‌خواهند و قدردان زحمات عزیزانی هستند که مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را پاسداری می‌کنند، ادامه داد: امروز مردم منطقه با حضور نیروهای مسلح ما در برابر تجاوزهای آمریکا احساس امنیت می‌کنند. نیروهای ما برای منطقه امنیت‌آفرین هستند. آنها اجازه نمی‌دهند آمریکا به امنیت ما دست‌اندازی کند و امنیت منطقه را به خطر بیندازد. اجازه نمی‌دهند آمریکایی ها خواب خوب و راحت داشته باشند و موشک باران پایگاه آمریکا در عراق، جلوه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح بود.

اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال برای رفع مشکلات قضایی بوشهر

رئیس قوه قضائیه در پایان سفر به بوشهر گفت: پس از بررسی‌های مختلف گروه‌های اعزامی قوه قضائیه به استان بوشهر، در شورای قضایی استان، اختصاص مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال برای رفع فوری مشکلات دستگاه قضا در استان بوشهر به تصویب رسید.

رئیسی درباره وضع زندان‌های این استان گفت: برای وضع زندان کارگروه‌هایی فعال شدند تا پیگیری‌های لازم را نسبت به بررسی وضع زندان‌ها انجام دهند.

وی با اشاره به این‌که برخی پرونده‌های خاص در استان وجود دارد، گفت: در یکی از این‌ها حدود ۹۰۰ خودرو بیش از ۲ سال است که در بنادر استان وجود دارد که قرار است پرونده آن‌ مورد بررسی قرار بگیرد و وضع آنها روشن شود.

رئیسی درباره پرونده‌ای دیگر گفت: گزارش‌هایی از زمین‌ها و اراضی در نقاط مختلف استان داده شده که نشانگر این است که برخی زمین‌خواری‌ها و بی‌توجهی به قوانین در تغییر کاربری انجام می‌گیرد. تغییر کاربری نیاز به مصوبه دارد تا قانونی انجام شود. حتماً کار‌های خودسرانه‌ای در بخش‌هایی انجام می‌شود.

قرار شد در جلسه و شورایی با حضور استاندار و رئیس کل دادگستری استان و همه دست‌اندرکاران حفظ حقوق بیت‌المال، نسبت به وضع این اراضی و حفظ منابع ملی، بررسی سریعی انجام و تصمیماتی اتخاذ شود.

ملاقات مردمی

رئیس قوه قضائیه قبل از اتمام سفرش در استان بوشهر با شماری از مراجعان به دادگستری کل استان بوشهر دیدار و گفتگو کرد.

در جریان دیدار رئیس قوه قضائیه با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان بوشهر، کلیپی پخش شد که در آن شماری از مراجعه‌کنندگان به بخش‌های مختلف قضایی استان، انتقاداتی را مطرح کردند. پس از جلسه شورای عالی قوه قضائیه، شماری از افرادی که در مورد مشکل قضایی خود انتقاداتی را در آن کلیپ مطرح کرده بودند، به دیدار چهره به چهره با رئیس قوه قضائیه دعوت شدند و از نزدیک به بیان مشکل خود پرداختند.

همزمان یک فعال اجتماعی هم از مشکل کمبود آب در برخی نقاط استان بوشهر گفت و‌ دلیل آن را تخلفات گسترده رخ داده در باغشهرها دانست.

رئیس دستگاه قضا در این مورد سازمان بازرسی کل کشور را مأمور کرد که به سرعت گزارشی در این باره تهیه کند.

همچنین، برخی از مراجعه کنندگان به دادگستری استان بوشهر، پرونده‌های خود را با رئیس قوه قضائیه در میان گذاشتند و رئیسی دستورات لازم را برای بررسی مشکلات قضایی آنها صادر کرد.

گذشت ۴ خانواده بوشهری از اجرای حکم قصاص

همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به استان بوشهر و در مراسمی با حضور رئیس سازمان زندان‌ها واقدامات تأمینی و تربیتی کشور، چهار خانواده بوشهری با اعلام گذشت، از اجرای حکم قصاص چشمپوشی کردند.

در این مراسم نامه آزادی این چهار زندانی که با تلاش و پیگیری مددکاری زندان و مسؤولان قضایی استان بوشهر فراهم شده بود به آنها اهدا شد.

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها واقدامات تامینی و تربیتی کشور در حاشیه این مراسم، گفت: سخن گفتن از گذشت و توصیه کردن به آن کار ساده‌ای است، اما آن را اجرا کردن و عمل به آن، به ویژه از سوی کسانی که عزیز خود را از دست داده‌اند، سخت است و باید قدر این اقدام ارزشمند دانسته شود.

وی یکی از راه‌های کاهش جمعیت کیفری را توسعه فرهنگ صلح و گذشت در جامعه برشمرد و افزود: به دنبال صلح و سازش در زندان‌های کشور هستیم و تلاش می‌کنیم زندانی‌های جرایم مالی آزاد شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها واقدامات تأمینی و تربیتی کشور ادامه داد: برنامه داریم همه پروند‌ه‎ها چهره به چهره و فرد به فرد بررسی شوند و شرایط اجتماعی و جسمانی مددجویان زندانی مورد ارزیابی قرار گیرد. می‌خواهیم زندان فقط برای افراد شرور و نا امن‌کنندگان جامعه باشد. باید سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی بهبود یابد تا بتوانیم جلوی رشد جمعیت کیفری را بگیریم و نیاز به همکاری سه قوه داریم تا جرایم کاهش یابند.

در ادامه این مراسم ۱۶نفر از زندانیان جرایم غیرعمد بوشهر که بدهی آنها را ستاد دیه استان تامین کرده بود، نامه آزادی خود را دریافت کردند.

همچنین با حضور رئیس سازمان زندان‌های کشور، مرکز بهداری و مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی زندان مرکزی بوشهر افتتاح شد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.