کد مطلب: ۴۳۸۵۰۸

به بهانه برگزاري دومین نشست دستمزد شورای عالی کار:

آغاز جلسه تعیین دستمزد سال آینده کارگران

آغاز جلسه تعیین دستمزد سال آینده کارگران

دومین نشست دستمزد شورای عالی کار به منظور تعیین دستمزد سال ۱۳۹۹ کارگران آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دویست و هشتاد و نهمین جلسه شورای عالی کار به منظور تعیین دستمزد سال ۱۳۹۹ کارگران از ساعتی قبل با حضور انصاری معاون، رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد، وزیر کار، نماینده استاندارد و نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی در وزارت کار آغاز شده است.

پیش از این، نخستین جلسه دستمزد شورای عالی کار ۲۶ اسفند ماه تشکیل شد اما علیرغم آنکه پیش‌بینی می‌شد رقم دستمزد کارگران در این جلسه مشخص شود به دلیل اختلاف شدید نمایندگان کارگران و کارفرمایان بر سر درصد افزایش حداقل مزد بدون نتیجه پایان یافت.

در این جلسه که به تنش و درگیری لفظی میان دو طرف کشیده شد هر دو گروه کارگری و کارفرمایی در مواضع خود پافشاری کردند.

کارفرمایان وضعیت بنگاه‌ها، مشکلات کارفرمایان و شرایط اقتصادی کشور را پیش کشیدند و نمایندگان کارگران با اشاره به افزایش سبد هزینه‌ معیشت خانوارهای کارگری و رسیدن آن از سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ به چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸، تعیین دستمزدی شایسته و متناسب با هزینه‌های زندگی کارگران و حفظ قدرت معیشت آنها را خواستار شدند.

وزیر کار نیز تاکید داشت که تکلیف حقوق و دستمزد جامعه کارگری در همین جلسه مشخص شود. در این نشست نمایندگان کارگران افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی حداقل دستمزد را مطرح کردند این در حالی بود که نمایندگان کارفرمایان بر افزایش ۱۵ درصدی متمرکز شده بودند و این اختلاف نظر شدید باعث شد که جلسه به نتیجه نرسد.

در نهایت مقرر شد سه‌شنبه نشست کمیته دستمزد با حضور معاون روابط کار وزیر کار و نمایندگان دو طرف به منظور نزدیک شدن دیدگاه‌ها تشکیل شود که طبق شنیده‌ها اختلاف نظر دو گروه در این نشست همچنان ادامه داشته است.

پیش‌تر یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفته بود که در صورتی که کارفرمایان در شورای عالی کار روی درصد افزایش ۱۵ درصدی اصرار ورزند نمایندگان کارگران جلسه را ترک خواهند کرد.

به گفته یکی از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار گروه کارگری با دغدغه دستمزد کارگران به جلسه امروز می‌رود و از درصد مورد نظر خود برای افزایش حداقل مزد کوتاه نخواهد آمد.

وی گفت: اگر کارفرمایان بر شرایط اقتصادی کشور تحریم‌ها و کرونا، و وضعیت بنگاه‌ها تاکید دارند ما هم به عنوان نمایندگان کارگری اعلام می‌کنیم که کارگران هم مثل کارفرمایان در این مملکت زندگی می‌کنند و از نوسانات اقتصادی و شرایط اقتصادی تاثیر می‌پذیرند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: مگر افزایش قیمت بنزین در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ را پیش بینی کرده بودیم؟ یا از رویدادهای سیاسی و نظامی و کرونا خبر داشتیم؟ سال آینده هم مشخص نیست چه شرایطی داشته باشیم؛ لذا تاکید ما این است که دستمزد کارگران با در نظر گرفتن ملاحظات این چنینی و مهمتر از همه افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران از سال گذشته تا امسال تعیین و تصویب شود.

وزیر کار در حاشیه نخستین نشست رسمی دستمزد شورای عالی کار عقب ماندگی دستمزد کارگران را تایید کرده و گفته بود به دلیل آنکه در دوران جنگ دستمزد کارگران هیچ گونه افزایشی پیدا نکرد امروز با عقب افتادگی حقوق آنها روبرو هستیم.

به گفته‌ وی، هزینه سبد معیشت یک خانوار که درآخرین نشست کمیته دستمزد به تصویب رسیده بود مبنای مذاکرات مزد و تعیین دستمزد سال آینده قرار خواهد گرفت.

دویست و هشتاد و نهمین نشست شورای عالی کار به منظور تعیین دستمزد بیش از ۱۳ میلیون کارگر ایرانی از ساعتی قبل آغاز به کار کرده و با توجه به حضور معاون رئیس جمهوری و وزیران کابینه، نماینده سازمان استاندارد و نمایندگان کارگران و کارفرمایان پیش‌بینی می‌شود رقم دستمزد کارگران امشب نهایی شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کارگران هم خدایی دارند ای آن کسی که حق زن و بچه کارگر را نادیده میگیرید ونتیجه را همیشه به
    وقت اضافه وا مدارید

    • ناشناس

      اونای که حق کارگر نادیده میگیرن هر روز وضعشون بهتر میشه

  • امیر

    بدبخت تر از کارگر وجود نداره.نه دولت درکمون میکنه نه کارفرما.سفره ها هم هروز کوچکتر و خالیتر میشه

  • اا

    آقای نوبخت خجالت هم خوب چیزی است باعث بانی کارگران بدبخت شماهستید شما که میگوید حقوق کارگر ربطی به من ندارد پس چرا پیشنهاد ۱۵درصدی دادید کاشان