کد مطلب: ۳۹۹۱۰۱

قیمت بلیت هواپیما بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود

قیمت بلیت هواپیما بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: قیمت بلیت هواپیما بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود و در شرایط فعلی بیش از ۶۵ درصد قیمت تمام شده، هزینه ارزی است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: بر اساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه، مرجع تصمیم‌گیری درباره قیمت بلیت، شرکت‌های هواپیمایی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی؛ با اشاره به وابستگی شدید صنعت حمل‌ونقل هوایی به نرخ ارز گفت: قیمت بلیت هواپیما بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود و در شرایط فعلی بیش از ۶۵ درصد قیمت تمام شده، هزینه ارزی است.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما ادامه داد: اخیرا با توجه به کاهش نرخ ارز در بازار، با هماهنگی انجام شده قرار شد نرخ جدید بلیت هواپیما بر اساس نرخ ارز ۱۱ هزار تومان تعیین شود که این کار انجام شد و از طریق انجمن شرکت‌های هواپیمایی جمع‌بندی و اطلاع‌رسانی شده است.

سامانی با اشاره به اینکه نرخ بلیت به صورت یک بازه متشکل از کف و سقف قیمتی ارائه می‌شود، گفت: قیمت بلیت شناور است و در باره اعلام شده عرضه می‌شود، بعد از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، همیشه این تصور وجود داشت که رهاسازی رخ داده است، اما انجمن برای از بین بردن این ذهنیت و کمک به دستگاه‌های نظارتی برای نظارت بهتر بر بازار بلیت هواپیما، کف و سقف نرخی را اطلاع‌رسانی کرد که اکنون دستگاه‌های نظارتی با اطلاع از بالاترین کلاس نرخی، می‌توانند بازار را رصد کرده و اگر تخلفی صورت گرفت و بلیت با نرخ بالاتر فروخته شد، برخورد کنند.

وی ادامه داد: فروش بلیت در سقف قیمتی به صورت بسیار محدود اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال با اینکه سقف قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد بیش از ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده، در ۵ ماه گذشته میانگین نرخ بلیت در این مسیر ۳۸۸ هزار و ۸۵۱ تومان بوده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ضمن انتقاد از برخی اظهار نظر‌ها در خصوص لزوم قیمت‌گذاری بلیت هواپیما گفت: بر اساس قانون ۱۳۲۸ مجلس وقت، مرجع تعیین نرخ حمل‌ونقل هوایی شورای عالی هواپیمایی است. در ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه نیز ذکر شده که نرخ بلیت باید آزاد شود که در سال ۹۳ این اتفاق افتاد و شورای عالی هواپیمایی نیز به این مصوبه احترام گذاشته است.

وی ادامه داد: اکنون قیمت‌گذاری بلیت هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی و بر اساس هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری و با نظارت شدید این سازمان بر تمام جنبه‌ها انجام می‌شود.

سامانی با اشاره به هماهنگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی با سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درباره قیمت بلیت هواپیما گفت: ماه گذشته انجمن در جلسه‌ای با شورای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، درباره نرخ بلیت هواپیما توضیح داد و کارشناسان این شورا، نرخ تیر ماه شرکت‌های هواپیمایی را پذیرفتند. اکنون با توجه به اینکه نرخ بلیت ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، قیمت‌های جدید قطعا مورد تایید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.