کد مطلب: ۳۰۶۲۱۲

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۷ مهر ماه سال ۱۳۹۷

تغییرات احتمالی کابینه دولت به روایت مطبوعات

تغییرات احتمالی کابینه دولت به روایت مطبوعات

آفتاب یزد از پییش‌بینی‌های خود در مورد تغییرات در کابینه می‌نویسد. همچنین ایران نیز روایت می‌کند که تغییرات چشمگیری در کابینه در راه است. ابتکار از ثاتیرات منفی افزایش صادرات کالاهای مصرفی بر رشد قیمت‌ این کالاها در داخل کشور می‌گوید. در نهایت خراسان از کولاک قیمت‌ها در شهریور روایت می‌کند.

مدت‌‌هاست که چند وزارتخانه دولت بی‌وزیر هستند. وزیران کار و اقتصاد به ترتیب توسط نمایندگان استیضاح شدند. ضمن آنکه سخنگوی دولت نیز چند وقتی است که استعفا داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی زمزمه‌ها حاکی از آن است که شریعتمداری، وزیر صمت نیز رفتنی است. با این اوصاف، گمانه‌زنی‌ها برای وزارت‌خانه‌های بی‌وزیر آغاز شده است.

روزنامه آفتاب یزد در گزارش امروز خود با عنوان « خانه‌تکانی جدی در پاستور » می‌نویسد: شنیده‌های آفتاب یزد نشان می‌دهد که طی روزهای آتی تغییرات متعددی در دولت رخ خواهد داد. بدینگونه که نوبخت از سازمان برنامه خواهد رفت.»

این روزنامه ادامه می‌دهد: شریعتمداری از وزارت صمت به وزارت کار و رفاه می‌رود، کرباسیان جایگزین شریعتمداری می‌شود، وزیر علوم نیز تغییر می‌کند. همچنین روحانی در تلاش است ربیعی را سخنگوی دولت کند.

روزنامه ایران نیز در گزارشی تقریبا مشابه می‌نویسد: پس از سفر روحانی به نیویورک و موفقیت‌های دیپلماتیک در سازمان ملل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تحول در سیاست‌ها و تصمیم‌های اقتصادی محور فعالیت‌های جدید دولت قرار گیرد.

ایران با تیتر « نوبت نوسازی اقتصادی » ادامه می‌دهد: ایجاد آرامش اقتصادی، رفع التهاب از بازار، تامین کالاهای اساسی و تغییر در برخی وزارتخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

اما از بحث تغییر در وزارتخانه‌ها که بگذریم، باز هم به خبر داغ این روزها یعنی افزایش قیمت دلار می‌رسیم. روزنامه ابتکار با عنوان « دوپینگ گرانی با بهانه صادرت » به این موضوع می‌پردازد که افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر صادرات می‌گذارد.

این روزنامه می‌نویسد: نوسان‌های اخیر ارز و تلاطم در بازار کالاهای مصرفی، نشان می‌دهد که واردات چندان به‌صرفه نیست و این امر باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح ‌دهند کالاهای خود را به خارج از مرزها صادر کنند و از این طریق سود بیشتری عایدشان شود.

گفتگویی که ابتکار با اعضای اتاق بازرگانی داشته، حاکی از آن است به علت کاهش ارزش پول ملی تولیدکنندگان تمایل دارند تا کالاهای خود را به خارج از کشور صادر کنند تا آنکه آن را در بازار داخل به فروش برسانند و همین موضوع خود بر گرانی و افزایش قیمت کالاهای مصرفی در کشور دامن زده است. چرا که با صادر کردن بیش از حد کالاهای اساسی، این کالاها در بازار نایاب می‌شوند.

خراسان نیز در گزارشی با عنوان « کولاک قیمت‌ها در شهریور » به گزارشات بانک مرکزی از افزایش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف می‌پردازد. این روزنامه می‌نویسد: بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه ماهانه در شهریورماه نسبت به مرداد ماه را 6.1 درصد اعلام کرد که در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است. طبق گزارش این بانک، قیمت ها در شهریور 97 نسبت به شهریور 96، 31.4 درصد افزایش یافته است.

خراسان همچنین به افزایش بیش از 74 درصدی قیمت مسکن در تهران اشاره کرده است. این روزنامه در همین زمینه می‌نویسد: متوسط قیمت مسکن در تهران به بیش از هشت میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل حدود 9.4 درصد و نسبت به شهریور 96، بیش از 74 درصد (74.1 درصد) رشد را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، این آمارها نشان می‌دهد که میزان معاملات مسکن در شهریورنسبت به مرداد، 13.9 درصد کم شده و این میزان نسبت به شهریور 96، منفی 33.5 درصد بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.