کد مطلب: ۴۰۸۳۸۲

تلویزیون ارزان شد / قیمت تلویزیون ایرانی چند؟

تلویزیون ارزان شد / قیمت تلویزیون ایرانی چند؟

روند تامین قطعات تلویزیون آسان‌تر از گذشته شده است و حالا فعالان این بازار از کاهش 10 تا 15‌ درصدی قیمت تلویزیون تا دو ماه آینده خبر می‌دهند.

بازار تلویزیون به تسخیر تلویزیون‌های ایرانی درآمده است. شهاب، تماشا، اسنوا، پارس، مادیران و… که روزگاری از صحنه بازار تلویزیون ایران محو شده بودند حالا در روزهای دشوار تحریم دوباره به بازار برگشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که چند ماهی است سامسونگ و ال‌جی بساط خود را جمع کرده و از ایران رفته‌اند. جالب است بدانید تا همین چند وقت پیش چیزی حدود 70‌ درصد بازار تلویزیون ایران در دست این دو برند کره‌ای بود. سامسونگ و ال‌جی همچنین اعلام کرده‌اند که دیگر به خط مونتاژشان در ایران اجازه نمی‌دهند تولیدات‌شان را با برند آنها به بازار عرضه کنند و به همین دلیل تلویزیون‌های ایرانی این دو برند به نام «سام» و «جی‌پلاس» راهی بازار می‌شوند.

تولید تلویزیون در ایران توجیه اقتصادی ندارد. این نکته‌ای است که بسیاری از فعالان بازار تلویزیون به آن اشاره می‌کنند و می‌گویند که نزدیک به 80‌ درصد قیمت تلویزیون مربوط به پنل آن است و تولید پنل تنها در انحصار سه کشور جهان است.

مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید که تولید تلویزیون در ایران به دلیل تکنولوژی بالایی که دارد تقریبا غیرممکن است و اگر کشورهای تولید‌کننده پنل نخواهند به ایران پنل بفروشند تمام خطوط تولید تلویزیون ایرانی می‌خوابد.

تلویزیون ایرانی چند؟

این روزها ویترین فروشندگان لوازم صوتی و تصویری راسته جمهوری و حتی فروشگاه‌های اینترنتی پر از برندهای ایرانی تلویزیون است. در این میان اسنوا، ایکس ویژن، شهاب، مادیران و پارس این روزها در بازار ایران یکه‎‌تازی می‌کنند و البته گه‌گداری برندهای ناشناخته‌ای هم در بازار دیده می‌شود. قیمت تلویزیون‌های ایرانی تقریبا در یک بازه است و تنها براساس کیفیت‌شان رقابت می‌کنند و البته قیمت تلویزیون‌های انباری برندهای سامسونگ و ال‌جی تقریبا به دو برابر قیمت تلویزیون‌های ایرانی رسیده است.

تلویزیون ال‌ای‌دی هوشمند اسنوا مدل SUD-55S100BLD سایز 55 اینچ که در رده تلویزیون‌های نسبتا ارزان‌قیمت قرار دارد 7‌ میلیون و 500‌ هزار تومان است. یکی دیگر از برند‌های ایرانی که قدمت نسبتا طولانی هم دارد، شهاب است. تلویزیون ال‌ای‌دی هوشمند مدل SH102U1 سایز 55 اینچ نزدیک به 7‌ میلیون تومان قیمت دارد. تلویزیون ال‌ای‌دی هوشمند ایکس ویژن مدل 55XTU625 سایز 55 اینچ در بازار 7‌ میلیون و 200‌ هزار تومان است.

این درحالی است که تلویزیون ال‌ای‌دی هوشمند خمیده سامسونگ، مدل 55NU7950 سایز 55 اینچ اگر چه در بازار به ندرت پیدا می‌شود؛ ولی قیمت‌هایی هم که دارد از 10‌ میلیون و 900‌ هزار تومان به بالاست. تلویزیون ال‌ای‌دی ال‌جی مدل 55UK61000GI سایز 55 اینچ هم 13‌ میلیون و 500‌ هزار تومان قیمت دارد. اما مدل‌های دیگر با همین سایز قیمت‌شان به 20‌ میلیون تومان هم می‌رسد. برند محبوب دیگری هم که در کمتر مغازه‌ای دیده می‌شود سونی است. در این میان تلویزیون ال‌ای‌دی هوشمند سونی مدل KD-55X7500F سایز 55 اینچ قیمت‌هایش از 11‌ میلیون تومان آغاز می‌شود.

برند‌های عجیب‌وغریب و بی‌نام و نشانی که به‌تازگی وارد بازار لوازم خانگی شده‌ است و با قیمت‌های ارزانی به فروش می‌رسد؛ به‌عنوان مثال تلویزیون ال‌ای‌دی سونیا مدل S-43KD4120 سایز 43 اینچ 3‌میلیون‌و600‌هزار تومان قیمت دارد یا نام غریبی چون تلویزیون ال‌ای‌دی ضد آب ایلیا مدل Waterproof سایز 55 اینچ 3‌ میلیون‌ و 800‌ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است.

تولید تلویزیون ایرانی نمی‌صرفد

آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد که در پنج ماه ابتدای امسال تولید تلویزیون در کشور حدود 17.5‌ درصد نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته کاهش داشته است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که رضا رحمانی، وزیر صنعت، گفته بود که به‌زودی تمام برندهای خارجی تلویزیون با تولیدات داخلی جایگزین می‌شود؛ اما تولیدکنندگان تلویزیون می‌گویند که در تامین قطعات مورد نیاز خود دچار مشکل هستند؛ هر چند که مدیران وزارت صنعت اعلام کرده بودند که برای تأمین قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان تلویزیون با چینی‌ها وارد رایزنی شده‎‌اند.

مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، با تاکید بر این‌که چیزی به نام تلویزیون داخلی وجود ندارد، توضیح می‌دهد: «ما چیزی به نام تلویزیون تولید داخل نداریم؛ زیرا پنل در زمره قطعاتی قرار می‌گیرد که حتما باید وارداتی باشد چرا که تولید پنل نه‌تنها برای ایران بلکه برای دیگر کشورها صرفه اقتصادی ندارد و تولید پنل تنها در انحصار سه کشور کره، چین و ترکیه است».

او در ادامه با اشاره به اینکه راه‌اندازی خط تولید پنل تلویزیون به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست، توضیح می‌دهد: «شرکت‌های جهانی روزانه صدها‌ هزار پنل تولید و صادر می‌کنند و چون مقیاس تولید آنها بالاست و بازاری به بزرگی تمام کشورهای جهان دارند، بنابراین تولید پنل برای‌شان صرفه اقتصادی دارد. این در حالی است که نیاز سالانه ایران به تلویزیون نزدیک به یک میلیون و 700 دستگاه تلویزیون است و به این ترتیب اگر شرکتی بخواهد در ایران پنل تولید کند، تولید روزانه آن تنها نزدیک به 4‌ هزار پنل در روز است و تولید این میزان پنل به دلیل تکنولوژی بالایی که دارد، برای ایران به صرفه نیست. از آن سمت راه‌اندازی خط تولید پنل بسیار گران است و مورد دیگر این‌که تکنولوژی تلویزیون روز به روز جدید‌تر می‌شود و راه‌اندازی خطوط جدید بسیار گران تمام می‌شود».

کاهش 15‌ درصدی قیمت تلویزیون

البته گویا روند تامین قطعات تلویزیون آسان‌تر از گذشته شده است و حالا فعالان این بازار از کاهش 10 تا 15‌ درصدی قیمت تلویزیون تا دو ماه آینده خبر می‌دهند. با وجود این حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، هم می‌گوید: «امکان تولید تلویزیون در ایران وجود ندارد».

او در ادامه توضیح می‌دهد: «تولید تلویزیون متفاوت از سایر لوازم خانگی است زیرا تولید یک تلویزیون ال‌ای‌دی بر مبنای دو اصل است؛ یکی پنل و دیگری برد که هر دوی این قطعات وارداتی هستند».

او در ادامه با اشاره به این‌که پنل مهمترین قطعه در تلویزیون است و در صورت بروز آسیب دستگاه ارزش خود را از دست می‌دهد، ادامه می‌دهد: «نزدیک به 80 تا 85‌ درصد قیمت دستگاه تلویزیون را پنل آن تشکیل می‌دهد؛ زیرا مهمترین قطعه دستگاه است و در صورت بروز آسیب باید آن را به‌طور کامل تعویض و یا با استفاده از تعمیرکاران خبره آن را تعمیر کرد؛ در غیر این صورت دستگاه شما کیفیت ابتدایی را ندارد». البته تلویزیون‌های ایرانی هم بنا است که با همان گارانتی‌های قبلی مانند گلدیران و سام سرویس تلویزیون‌ها را پشتیبانی کنند.

منبع: شهروندآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.