کد مطلب: ۳۸۵۷۳۷

ولادیمیر پوتین و محمد بن‌سلمان پیش از برگزاری اجلاس اوپک اعلام کردند:

تمدید احتمالی ۶ تا ۹ ماهه توافق کاهش تولید

تمدید احتمالی 6 تا 9 ماهه توافق کاهش تولید

ولادیمیر پوتین و محمد بن‌سلمان، در کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس G20 اعلام کردند، توافق کاهش تولید که امروز منقضی می‌شود به مدت شش تا 9 ماه دیگر تمدید خواهد شد.

قیمت نفت در ماه‌های اخیر تحت تاثیر افزایش ذخایر نفتی ایالات متحده از یک‌سو و کاهش رشد اقتصادی جهان کاهش یافته است. ولادیمیر پوتین روز گذشته در اجلاس G20 از توافق دو کشور روسیه و عربستان برای تمدید شش تا 9 ماهه طرح کاهش تولید خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از گاردین ، در عین حال خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نیز امروز اعلام کرد که احتمالا توافق کاهش تولید به مدت 9 ماه تمدید می‌شود و نیازی به کاهشِ بیشتر وجود ندارد. به گفته او، اگرچه تقاضا تا حدودی کاهش یافته اما طی شش تا 9 ماه آینده تعادل به بازار نفت باز خواهد گشت.

ولادیمیر پوتین و محمد بن‌سلمان، در یک کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس G20 اعلام کردند، توافق کاهش تولید که امروز منقضی می‌شود، به شکل قبلی و با همان حجم تمدید خواهد شد.

بر اساس این توافق، کشورهای عضو اوپک به رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه از ابتدای سال جاری میلادی روزانه 1.2 میلیون بشکه از تولید خود را با هدف مهار ذخایر جهانی و افزایش قیمت‌ها کاهش دادند.

تمدید 9 ماهه توافق به این معناست که مدیریت عرضه از سوی این گروه تا ماه مارس 2020 ادامه خواهد یافت.

کریل دمیترف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه نیز به تازگی اعلام کرده، توافق کاهش تولید که از سال 2017 اجرایی شده، بودجه روسیه را بیش از هفت تریلیون روبل (معادل 110 میلیارد دلار) افزایش داده است.

به گفته او، همکاری استراتژیک با گروه اوپک‌پلاس منجر به تثبیت بازار نفت شده و باعث می‌شود بسته به میزان تقاضا کاهش یا افزایشِ تولید صورت بگیرد. این مساله همچنین به پیش‌بینی و رشد سرمایه‌گذاری در این صنعت کمک بسزایی می‌کند.

از ابتدای سال جاری میلادی، نفت خام برنت بیش از 25 درصد رشد داشته است. با این حال، به دنبال نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی جهان و تقاضا برای نفت از یک‌سو و افزایش ذخایر ایالات متحده از سوی دیگر، بازار نفت تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

به گفته وزیر انرژی عربستان تمدید این توافق به کاهش ذخایر جهانی نفت، تعادل بازار و سرمایه‌گذاری‌های جدید در این صنعت کمک خواهد کرد.

وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک نیز گفته است، بیشتر اعضای اوپک از جمله ایران از تمدید این توافق حمایت کرده‌اند. او همچنین گفته است تمدید 9 ماهه این توافق به جای شش ماه عاقلانه‌تر است. به این ترتیب در ماه‌هایی از سال که تقاضای فصلی برای نفت کاهش می‌یابد نیز این توافق اجرا می‌شود.

ایران یکی از کشورهای عضو اوپک به دلیل تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده از این توافق معاف است. در ماه می سال 2018 آمریکا اعلام کرد از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج می‌شود. پس از آن تحریم‌ها در دو نوبت علیه ایران اجرایی شدند و این روند موجب شده صادرات نفت این کشور به شدت کاهش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.