کد مطلب: ۴۷۹۰۳۷

فروش پالایشی یکم چه شد؟

فروش پالایشی یکم چه شد؟

دومین پذیره‌نویسی بزرگ سال در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری پالایشی یکم یا همان دارادوم روز یکشنبه (۳۰ شهریورماه) به پایان رسید. به این ترتیب پس از دو بار تمدید، باقیمانده سهام دولت در ۴ شرکت‌ پالایشگاهی اعم از نفت تهران، نفت اصفهان، نفت تبریز و نفت بندرعباس پذیره‌نویسی شد و ۴/ ۱۷ درصد از سهام مذکور به فروش رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دومین پذیره‌نویسی بزرگ سال در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری پالایشی یکم یا همان دارادوم روز یکشنبه (۳۰ شهریورماه) به پایان رسید. به این ترتیب پس از دو بار تمدید، باقیمانده سهام دولت در ۴ شرکت‌ پالایشگاهی اعم از نفت تهران، نفت اصفهان، نفت تبریز و نفت بندرعباس پذیره‌نویسی شد و ۴/ ۱۷ درصد از سهام مذکور به فروش رسید. به این ترتیب در صورت در نظر گرفتن سقف ۳میلیون تومانی برای هر کد ملی کمی بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این رویداد شرکت کردند.

پیگیری‌‌ها نشان می‌دهد سهام دولت در هر پالایشگاه ۱۵ درصد بوده و تاکنون حدود ۵/ ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صندوق پالایشی یکم صورت گرفته است. به این ترتیب متقاضیان دارای کد ملی و بدون محدودیت سنی از طریق کد بورسی (سامانه‌های آنلاین شرکت‌های کارگزاری‌) و سایر متقاضیان از طریق مراجعه به شعب ۱۵ بانک منتخب در این پذیره‌نویسی مشارکت کردند.

صندوق ETF پالایشی یکم بر حسب قیمت پایانی روز ۴ شهریور ماه (مبنای تعیین نرخ سهام موجود در این صندوق)، ۷۲ هزار میلیارد تومان ارزش‌‌گذاری شد و با احتساب تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده، ارزش کل واحدهای قابل واگذاری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. سقف خرید این صندوق ۵ میلیون تومان اعلام شد، اما سرمایه‌گذارانی که تا سقف ۲ میلیون تومان از «دارا یکم» خریداری کرده بودند، فقط توانستند تا ۳ میلیون تومان از واحدهای صندوق پالایشی یکم را خرید کنند.

در این میان روز گذشته خبر رسید هیات وزیران با افزایش تخفیف سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله که متشکل از ۴ شرکت پالایشی است، موافقت کرد. تخفیفی که اکنون به ۳۰ درصد می‌رسد و دلیل آن جلوگیری از ضرر و زیان سرمایه‌گذاران در پی ریزش‌های اخیر شاخص بورس است.

هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش رقم دقیقی از تعداد مشارکت‌کنندگان اعلام نشده است اما صندوق پالایشی یکم با احتساب تخفیف ۳۰ درصدی اکنون حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود. با در نظر گرفتن اینکه حدود ۵/ ۱۲ هزار میلیارد تومان آن مورد استقبال آحاد جامعه قرار گرفته است، ۵/ ۴۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده آن نیاز به تعیین تکلیف جدید دارد.

صندوق دارا یکم که ۱۷ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، بیش از ۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان آن مورد استقبال بیش از سه میلیون و ۴۸۱ هزار نفر قرار گرفت و ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر آن‌ نیز همچنان در دست دولت و هیات واگذاری است. نخستین صندوق ETF دولتی متشکل از باقیمانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، بیمه‌های البرز و اتکایی امین بود. حال باید در انتظار تصمیم هیات واگذاری بود. فروش بلوکی،‌ تدریجی یا تشکیل صندوق ETF جدید در آینده می‌تواند از راه‌حل‌های این هیات در نظر گرفته شود.

با این حال پس از تخصیص سهام به صندوق متناسب با رقم فروش رفته مابقی یونیت‌‌ها به طور مجدد در اختیار دولت قرار می‌گیرد. در این زمینه زمان و رقم عرضه جدید در اختیار هیات واگذاری است. در خصوص میزان تخفیف هم دولت با توجه به شرایط بازار و میزان ارزندگی سهام می‌تواند تصمیم‌گیری کند.

فارغ از موارد فوق صندوق ETF پالایشی یکم، احتمالا از اواخر مهر به چرخه معاملات بورس وارد خواهد شد. سومین صندوق ETF که متشکل از صنایع فلزی و خودروسازی شامل شرکت‌های فولاد مبارکه، صنایع مس، خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو است پس از این عرضه در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

میزان بازدهی دارا یکم و پالایشی یکم می‌تواند نقش موثری در میزان استقبال مردم از آخرین صندوق ETF دولتی در ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم داشته باشد. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که دولت با توجه به ریزش‌های بی‌سابقه چند وقت اخیر باید تخفیف بیشتری برای سرمایه‌گذاران قائل می‌شد.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • زهرا

    سلام دوستان سهم پالایش به پرتفوی تون اضافه شده ؟؟

    • ناشناس

      باید برید تو صفحه خودتون تغییر کارگزاری ناظر بزنی،اگر آگاه هستی یا مفید هستی اونجا عوض کنی،

    • ناشناس

      نه

    • کیخسرو

      سلام . نه متاسفانه . 100 سهم خریده بودم و تا دیروز یک میلیون تومان من بلوکه بود اما الان از بلوکه خارج شده و در پرتفوی نه یک میلون پول برگشت خورده و نه در پرتفوی اومده !!!

    • امید

      نه والا برای من که اضافه نشده

    • جواد

      پس از یک ماه اضافه میشه

    • عرفان

      نه فعلا تا ۲۶

    • عرفان

      نه ۲۶ اضافه میشه چون سهم های دولتی وقتی خریداری میشه یک ماه بعد تازه میاد تو پرتفوی شما

    • مجتبی

      برای من که هنوز نیومده تو پرتفوی
      اعصابم ریخته بهم دو ماه شد هنوز اضافه نشده به پرتفوی

    • Alireza

      خیر تا الآن که 27 آبان است هنوز اضافه نشده گویا هنوز تخصیص نزده اند!!!!؟؟

  • نوری

    سلام هر که پالایش دوم خرید بیچاره شد ،با این ریزشی که بازار رو ویران کرده ،مثل من???مگه تخفیف رو تا پنجاه درصد ببرن تا به اصل پولمون برسیم

    • زهرا

      انشالله تا اون موقع درست شن

  • کارگر فنی

    سلام.از همان ابتدا هم معلوم بود.از خرید پالایش یکم استقبال نمی شود.همین طور هم شد فقط 20% صندوق خریداری شد.
    ماه بعد هم خریداران این صندوق به جمع صف فروش اضافه می شوند.
    شاید خیلی طول نکشد مردم بفهمند .با این اوضاع قمر در عقرب اقتصادی .بورس جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست .
    برای من سئوال بود چرا معاملات میلیاردی روزانه در بورس به رشد تولید کمک نمی کند.خیلی کاوش وپرسوجو کردم . متوجه شدم اتفاقا درآمد چند صد میلیاردی در بورس .به رشد تولید کمک میکند.انهم به تولید انواع.پهباد.موشک و….
    لذا ضمن عذرخواهی تاکید می کنم بورس هیچ وظیفه ای در تامین سرمایه در گردش برای شرکتهای تولید کننده مایحتاج ضروری مردم ندارد.وانگهی کما فی السابق درآمد بازارهای دیگر هم باید در اختیاردوستان محور مقاومت برای مبارزه با استکبار جهانی قرار بگیرد. چون مردم ما خیلی صبور هستند .و گرانی وتورم و مشکلات برای مردم اهمیتی ندارد. مهم امنیت است که الحمدالله برقراره.

    • ناشناس

      تو توهم به سر میبری…

    • ناشناس

      اینو نگی چی بگی

    • جواد

      نخریدی از دستت رفت
      ماشالله همه امدن شدن کارشناس
      بیکاری

    • ناشناس

      هذیون میگی

    • ناشناس

      سلام برادر کاش برای این دلیلی که شما می گفتی بود لکن برای پر کردن جیب دولتمردان و کسری بودجه الباقی بدهی های ملی کشور و غیره هست امنیت که بود که خوب بود مگر کسی هست از امنیت بدش بیاد به اسم امنیت می گن به جیب آقازاده ها و غیره می ره

  • کمال نوربخش

    لطفا یک کمک کنه بدبخت شدم, من پالایش یکم رو از طریق اپلیکشن بانک تجارت خریدم و کد رهگیریش اومد برای گوشیم , سپس گوشیم افتاد توی اب و حافظه اش پاک شد. خلاصه کد رهگیریشو گم کردم .الان هم وقتی می خواهم ازطریق سجام صندوق پالایش یکم رو اضافه کنم اصلا صندوق های ETF اونجا نیست نمی تونم به حساب کارگذاری اگاهم اضافه کنم . یعنی 5 میلونم رفت ……………..

    • ناشناس

      نه برادر کجا بره سر جاشه شما از طریق درگاه ذینفعان میتونی به پورتفویت اضافه کنی البته نه الان وقتی که وارد بورس شد تقریبا اواخر مهر ماه

    • ناشناس

      نه عزیز نگران نباش
      شما با کد ملی خرید کردید و در سامانه با کد ملیتون ثبت شده، نگران قضیه نباشید و از کارگزاریت راهنمایی بگیرید تا در پورتفوتون نمایش داده بشه

    • روباه ساکت

      مشکلی‌پیش نمیاد. صبرکنید تا واگذاری پالایش۱انجام بشه، بعد به آدرس ddn.csdiran.com وارد بشین و چک کنید که براتون خرید پالایش۱انجام شده یانه.
      بعد وارد حساب‌آگاه بشین و تغییر کارگزار ناظر رو انتخاب‌کنید، اسم سهم رو بنویسین که میشه پالایش۱, گواهی هم اگه نیاز داشته از همون سایت ddn دانلود کنین، ذکر کنید که پالایش۱رو از بانک تجارت با کد ملی خریدین و تایید.
      به حساب آگاه چند روز بعد اضافه میشه.

    • ناشناس

      نه مشکلی نیست کد ملی خرید کردی دیگه کارگزاری که انتخاب کردی برو انجا تا تو پورتفوی درجش کنه برات

    • ناشناس

      خودش میاد تو حساب پورتفوی بعدش تغییر کارگزار بزنید درست میشه

  • سهام

    سلام
    پالایشی یکم رو کجا باید فروخت بانک و یا کارگزاری؟

    • ناشناس

      کارگزاری

    • ناشناس

      توروخدا ماهم نیاز داریم پالایش یکم دارا دوم نه سود داده نه خبری از فروشش هست امیرحسین تصدیقی

  • ناشناس

    سلام من از سهام دارا یکم 100سهم خریده ام امروز میخواستم بفروشم نشد این پیام اومد
    محدودیت_شمامجازبه حق تقدم استفاده نشده نمیباشید
    درضمن 400سهم هم پالایشی خرید کردم راهنمایی کنید ممنون

  • نصیری

    کی پالایشی یکم رو تخصیص میدن پس کفته بود اوسط مهر به بعد

  • ناشناس

    چرا پالایش تخصیص نمیشه عزیزان ؟؟؟؟ از وقت دقیقش خبردارید؟؟

  • ناشناس

    سلام. نماد پالایش هنوز به صفحه پرتفوی من اضافه نشده. تغییر کاررگزازی هم زدم. خیلی وقته که این کار رو کردم. لطفا راهنمایی کنید. واسه همه همین طوره یا فقط واسه من اینطوریه؟

    • ناشناس

      با سلام واسه من هم هنوز تو پرتفوی نیامده چرا کسی پیگیری نمی کند؟

  • ناشناس

    سلام دوستان من برای امتحان 100 هزارتومان سهام دولتی پالایش بکم رو خریدم الان میخوام این 100 تومن بیاد حسابم نمیشه من باید چیکارکنم کسی ازدوستان هست راهنمای کنه