کد مطلب: ۳۴۳۹۲۹

تنور گرم دریافت مجوز صنعتی

تنور گرم دریافت مجوز صنعتی

کارنامه مجوز دهی در نیمه فصل پاییز از گرم شدن تنور صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای بنگاه‌های صنعتی حکایت دارد. گرمایی که در تولیدات صنعتی احساس نمی‌شود؛

به گزارش تجارت‌نیوز، کارنامه مجوز دهی در نیمه فصل پاییز از گرم شدن تنور صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای بنگاه‌های صنعتی حکایت دارد. گرمایی که در تولیدات صنعتی احساس نمی‌شود؛ چرا که با وجود روند مثبت صدور جواز و پروانه بهره‌برداری همچنان تولید روی نوار منفی قرار دارد و در دومین ماه فصل پاییز و با وجود رشد بیش از ۲ درصدی پروانه بهره‌برداری (ایجادی و توسعه‌ای) می‌توان گفت سرما به استخوان این بخش رسیده است و افت تولید را می‌توان در بیشتر محصولات منتخب صنعتی و معدنی ارزیابی شده در نیمه پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مشاهده کرد.

داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی از میان ۳۹ محصول منتخب صنعتی و معدنی ارزیابی شده در نیمه پاییز سال جاری ۲۲ محصول افت تولید داشته‌اند و سایر محصولات نیز رشد تولید اندکی را تجربه کرده‌اند.

براساس آمار اعلام شده از سوی این وزارتخانه در مدت زمان مورد بررسی مجموع پروانه بهره‌برداری صادره برای بخش صنعت در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۳ هزار و ۷۴۱ فقره بوده که در مقایسه با ۳ هزار و ۶۶۳ فقره پروانه بهره‌برداری صادره در مدت زمان مشابه سال قبل، رشدی بیش از ۲ درصد داشته است.

رشد اشاره شده در آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها در برگیرنده تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره (ایجادی و توسعه ای) نمی‌شود، بررسی آمار نشان دهنده آن است که سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای پروانه‌های صادره نیز رشدی بیش از ۹۷ درصد داشته است.

با توجه به داده‌های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع بیش از ۳۸۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی صورت گرفته است که این رقم در مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۹۴ هزار میلیارد ریال بوده است. اما اشتغال‌زایی صورت گرفته به واسطه پروانه‌های صادره نیز رشدی نزدیک به ۷ درصدی داشته است.

براساس آمار اعلام شده، مجموع اشتغال ایجاد شده در این مدت برای ۶۷ هزار و ۵۲۹ نفر بوده است. سال گذشته میزان اشتغال‌زایی از محل پروانه‌های بهره‌برداری برای ۶۳ هزار و ۱۹۶ نفر بود.

اما با توجه به داده‌های اعلام شده جواز تاسیس صادره نیز در مدت زمان مورد بررسی از رشد بی نصیب نبوده است، به‌طوری که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور جواز تاسیس در نیمه پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۱۹ درصدی داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع ۱۴هزار و ۶۴۲ فقره جواز تاسیس در کشور صادر شده این در حالی که جوازهای تاسیس صادره در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۲هزار و ۲۴۷ فقره ثبت شده است. مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای جوازهای تاسیس صادره نیز رشدی بیش از ۵۹ درصدی داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده مجموع سرمایه‌گذاری پیش بینی شده در دوره زمانی مورد بررسی برابر با یک میلیون و ۶۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است. اما اشتغال پیش بینی شده برای جوازهای تاسیس صادره نیز رشدی بیش از ۲۲ درصد در مدت زمان مورد بررسی داشته؛ به‌طوری که در این دوره زمانی پیش بینی اشتغال ۳۴۲ هزار و ۷۴۱ نفری صورت گرفته که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر با ۲۷۹ هزار و ۴۷۶ نفر است. روند صدور جواز تاسیس این امکان را به متولیان صنعتی می‌دهد تا بتوانند چشم‌انداز صنعتی را در آینده بررسی کنند، اما در برخی از موارد جوازهای صنعتی صادره در همان ابتدای امر نیمه‌کاره رها می‌شوند که این امر تنها بر میزان طرح‌های نیمه تمام می‌افزاید.

رشد صدور پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس صادره در مدت زمان مورد بررسی در حالی است که در هشت ماه منتهی به آبان امسال، پروانه بهره‌برداری بخش معدن به لحاظ تعداد افتی ۲۵ درصدی داشته و این افت در میزان سرمایه‌گذاری نیز نزدیک به ۳۰ درصد ثبت شده است.

مجموع پروانه بهره‌برداری صادره در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۳۷۵ فقره بوده، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل در مجموع ۵۰۰ فقره پروانه بهره‌برداری برای بخش معدن صادر شده بود.

افت صدور پروانه بهره‌برداری بخش معدن در روند تولید این بخش قابل لمس است، براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید محصولات معدنی که پس از یک دوره طولانی رکود تولید در ماه‌های اخیر توانسته بود رونق یابد، در نیمه پاییز مجدد در رکود فرو رفت به‌طوری که از میان ۱۳ محصول ارزیابی شده معدنی در دوره زمانی مورد بررسی ۶ محصول افت تولید داشته‌اند و رشد تولید سایر محصولات نیز چندان ملموس نبوده است.

روند صدور جواز در سایر گروه‌ها

اما آخرین آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از روند صدور جوازها در ۷ بخش حکایت از صعودی شدن مجوزهای صادره در مدت زمان مورد بررسی دارد. براساس آمار اعلام شده روند صدور جواز در برگیرنده هفت بخش «صنعت»، «معدن»، «صنف»، «تجارت خارجی»،‌ «تجارت الکترونیک»، «نرم‌افزار»، «پژوهش، فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه» می‌شود که برای بخش‌های مذکور ۱۶ زیربخش تعریف شده است.

با توجه به آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجموع بخش‌های مذکور، ۸ زیربخش در مدت زمان مورد بررسی توانسته‌اند روند مثبت را برای دریافت جواز تجربه کنند؛ اما ۷ زیربخش در مدت زمان مورد بررسی با افت دریافت جواز مواجه بوده‌اند و برای یک زیر‌بخش نیز تغییری ثبت نشده است.

در این دوره زمانی در مجموع ۶۷۵ فقره «پروانه اکتشاف» صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد بیش از ۶ درصدی را ثبت کرده است. رشد ثبت شده برای این بخش در حالی است که «گواهی کشف» نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۶/ ۰ درصدی داشته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی و در بخش گواهی کشف، ۳۳۵ فقره جواز صادر شده است.

همچنین دیگر داده‌های آماری نشان می‌دهد در بخش «پروانه‌های صنفی» نیز در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۲۶۰ هزار و ۳۹۴ فقره پروانه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۷ درصدی برای این بخش به ثبت رسیده است.

در گروه «تجارت خارجی» نیز آمارها حکایت از روند منفی صدور «کارت‌های بازرگانی» دارد. براساس ارزیابی‌ها در مدت‌زمان مورد بررسی، ۴هزار و ۷۷۷ فقره کارت بازرگانی برای تجار ایرانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت نزدیک به ۱۰ درصدی داشته است.

«تجارت الکترونیک» هم یکی ‌دیگر از هفت گروه مورد بررسی در جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت است. برای این بخش دو زیربخش «گواهی امضای الکترونیکی» و «نماد الکترونیکی» در نظر گرفته شده است که با توجه به آمار اعلام شده، صدور جواز هر دو زیر بخش روند رو به رشدی را طی کرده‌اند.

ششمین گروه مورد بررسی بخش صدور جواز «نرم‌افزار» است. در این گروه که زیرشاخه‌‌ای به‌نام «پروانه بهره‌برداری نرم‌افزار» جای گرفته است، روند صدور مجوزها نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد بیش از ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

هفتمین گروه مورد بررسی بخش صدور جواز «پژوهش، فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه» است که خود ۶ زیربخش دارد. داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که بیشترین افت در صدور جواز در مدت زمان مورد بررسی به زیربخش‌های «پژوهش، فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه» اختصاص داشته به‌طوری که از مجموع ۶ زیربخش پیش‌بینی شده برای این بخش در مجموع چهار زیربخش در مدت زمان مورد بررسی بیشترین افت مجوزهای صادره را داشته‌اند و صدور جواز برای یک گروه نیز بدون تغییر بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.