کد مطلب: ۳۳۲۶۹۱

مکانیزم جدید تهاتر پول‌های تامین اجتماعی

مکانیزم جدید تهاتر پول‌های تامین اجتماعی

با سازوکار جدیدی که در نظر گرفته شده، حدود 3 هزار میلیارد تومان از بدهی‌ دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است. این در حالی است میزان بدهی دولت به این سازمان بالغ بر 130 هزار میلیارد تومان است.

مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت طی سال‌های اخیر به یک معضل اصلی تبدیل شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که دولت‌های مختلف طی سالیان گذشته برای جبران کسری بودجه دست در جیب سازمان تامین اجتماعی می‌‍‌کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اما از طرف دیگر، خود سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه آن نیز در حد قابل توجهی به بانک‌ها بدهکار هستند. اکنون برخی خبرها حاکی از آن است که قرار است مطالبات سازمان اجتماعی از دولت با بدهی این سازمان به بانک‌ها، تهاتر شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی ، سرپرست معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی از شروع فرآیند تازه‌ای برای تهاتر مطالبات این سازمان از دولت در قالب برنامه ششم توسعه و بودجه سال جاری کل کشور خبر داد و گفت: این فرآیند با همکاری سازمان تامین اجتماعی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و‌ بودجه، بانک رفاه و سایر بانک‌ها در حال اجرا است.

وی اشاره می‌کند: در قانون بودجه سال 97 کشور ظرفیت‌هایی برای دریافت مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت وجود دارد که پیگیری‌های لازم برای اجرای این قوانین در دستور کار قرار دارد. در بند «ن» و بند «و» تبصره 5 قانون بودجه سال جاری کشور تهاتر بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه با مطالبات از دولت پیش‌بینی شده است. بر اساس بند «و» تهاتر در دو قالب اسناد خزانه نوع اول و اسناد خزانه دوم (تهاتر بدهی بانکی) اجرایی می‌شود.

وی درباره تهاتر اسناد خزانه اظهار داشت: برای دریافت مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت در این روش؛ تدوین آیین‌نامه با همکاری وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بانک مرکزی پیگیری شد و در نهایت این آیین‌نامه اجرایی به تصویب هیات دولت رسید.

سرپرست معاونت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی وصول مطالبات این سازمان از طریق اسناد خزانه نوع دوم را با همکاری بانک‌ها و بانک مرکزی قابل انجام دانست و گفت: سازمان تامین اجتماعی از دولت مطالباتی دارد، از طرفی این سازمان به بانک‌ها بدهی دارد و بانک‌ها نیز به بانک مرکزی بدهی دارند. بر اساس آیین‌نامه مصوب هیات وزیران تسویه این بدهی‌ها با اوراق خزانه نوع دوم انجام می‌شود. با این کار بخشی از مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت از طریق تهاتر بدهی این سازمان به بانک‌ها و بانک‌ها به بانک مرکزی تسویه می‌شود.

وی در بخشی از سخنان خود اشاره می‌کند: در سال‌های 95 و 96 حدود 9000 میلیارد تومان از بدهی‌ها را از طریق اوراق تسویه نوع اول تهاتر کرده‌ایم. تهاتر بدهی‌ها از طریق این اوراق بین سازمان تامین اجتماعی و دولت انجام شده است و بانکی در بین نبوده است. بخشی از آن مربوط به بدهی‌های سازمان به دولت بود و بخشی نیز مربوط به بدهی شرکت‌های تابعه سازمان به دولت.

وی درباره تهاتر بدهی شرکت‌های تابعه سازمان تامین اجتماعی گفت: پذیرش دیون شرکت‌ها با مکانیزمی انجام شده است تا در آینده مبالغ آن به سازمان بازگردد. به نحوی که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 1500 میلیارد تومان از این مطالبات از شرکت‌های تابعه دریافت شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود ادامه می‌دهد: تا به حال بیش از 3 هزار میلیارد تومان از ظرفیت بند «و» تبصره 5 بودجه کل کشور از طریق بند «و» تبصره 5 بدهی‌های بانکی سازمان با مطالبات از دولت تسویه شده است که پیش‌بینی ارقام بالاتر از این مبلغ نیز برای تهاتر بدهی‌های بانکی در حال پیگیری است.

لازم به ذکر است که حجم کل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مبلغی در حدود 130 هزار میلیارد تومان است که پرداخت 3 هزار میلیاردی آن، چندان اقدام قابل توجهی به حساب نخواهد آمد.

اما خبرگزاری ایرنا در خبری در همین زمینه اسامی نام بانک‌های بدهکار بابت تسویه اوراق خرانه را اعلام می‌کند که بانک‌‍‌های ملی ایران، سپه، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه تعاون، توسعه صادرات، تجارت، رفاه کارگران، صادرات ایران، ملت، قوامین، انصار، آینده، گردشگری، پارسیان، سرمایه، پاسارگاد و موسسه اعتباری ملل را شامل می‌شود.

ایرنا ادامه می‌دهد: همچنین بانک‌های اقتصاد نوین، سامان و کارآفرین فاقد بدهی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و مستثنی از تسویه بدهی از طریق صدور اوراق تسویه خزانه نوع دوم‌ شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.