کد مطلب: ۳۳۲۶۱۸

توافق اوپک چه اهمیتی دارد؟/واکنش‌های توییتری به دستاورد زنگنه

توافق اوپک چه اهمیتی دارد؟/واکنش‌های توییتری به دستاورد زنگنه

کاهش میزان تولید نفت اوپکی‌ها با حفظ معافیت ایران از این کاهش تولید، شاید مهم‌ترین خبر اقتصادی 24 ساعت اخیر باشد که در فضای توییتر هم کاربران واکنش‌های قابل توجهی نسبت به این اتفاق نشان داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کاهش میزان تولید نفت اوپکی‌ها با حفظ معافیت ایران از این کاهش تولید، شاید مهم‌ترین خبر اقتصادی 24 ساعت اخیر باشد که در فضای توییتر هم کاربران واکنش‌های قابل توجهی نسبت به این اتفاق نشان داده‌اند. توافق اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت چه اهمیتی دارد؟

الیاس حضرتی، نماینده مجلس در واکنش به توافق اوپک توییت کرده است: «موفقیت امروز زنگنه در عرصه‌ دیپلماسی، دستاوردی بزرگ است. اینکه ایران از کاهش تولید نفت معاف شده است، تلنگر جدی دیگری است برای امریکا. عرصه امروز عرصه‌ دیپلماسی است و خوشبختانه دولت روحانی، از دو بال قدرتمند دیپلماسی بهره‌مند است. یکی ظریف و دیگری زنگنه.»

محمد مبین، مدیر عامل خبرگزاری برنا هم نوشته است: «به احترام زنگنه باید تمام‌قد ایستاد، با غرور و افتخار باید از او نام برد، به داشتن چنین ژنرالی باید بالید. خستگی دیشب زنگنه شاید دلمان را لرزاند ولی پیروزی امروز او مقابل ترامپ، سعودی، روسیه و امارات آنقدر بزرگ است که همچنان باور کنیم نامدار زنگنه مردی است به وسعت تدبیر.»

در این مورد رضا کربلایی، روزنامه‌نگار اقتصادی توییت کرده است: «توافق نفتی نه نتیجه صرف دیپلماسی نفتی که قاعده و اجماع اوپک و غیر اوپک بود و چون به اجماع برسند، همه برنده‌اند و چون نه، همه بازنده‌اند. زنگنه تلاش موثر و دفاع قاطع داشت و نگذاشت اوپک به بن‌بست بخورد. نه بت بسازیم و نه کوچک شماریم. واقع بین‌باشیم»

توافق اوپک و بیژن زنگنه در اجلاس اوپک

زنگنه پیش از اجلاس اوپک گفته بود: کاهش حتی یک بشکه نفت، خط قرمز ایران است.

همچنین کاربری به نام حجت توییت کرده است: «بعد از شکست دیشب آمریکا در تصویب قطعنامه خود علیه حماس در مجمع عمومی، این دومین شکست ترامپ در کمتر از 24 ساعت گذشته است. ترامپ از اعضای این سازمان خواسته بود تولید نفت را کاهش ندهند ، ولی حتی عربستان هم به حرف‌های او گوش نکرد.»

هانیه موحد، روزنامه‌نگار اقتصادی دیگر نیز توییت کرده است: «نه کرکری‌های عربستان، نه توییت‌های ترامپ، نه رایزنی‌های برایان هوک، نه کارشکنی‌های امارات، نه تلاش‌های پشت پرده روسیه، تجربه ثابت کرده هر چند سخت، اما در نهایت اوپک هیچ‌کدام را به قدر مواضع زنگنه به رسمیت نمی‌شناسد. ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید نفت اوپک معاف شد.»

محمود اکبری، خبرنگار نیز در توییتر خود نوشته است: «ایستادگی امروز زنگنه در برابر عربستان و روسیه و جلوگیری از کاهش سهمیه فروش نفت ایران در اوپک بی‌شک کمتر از تلاش‌های ظريف در امضای برجام نیست.»

رضا بهرامی، روزنامه‌نگار هم نوشته است: «ایستادگیِ تاريخىِ امروزِ زنگنه در برابر عربستان و روسیه و حفظ سهمیه فروش نفت ایران در اوپک به اندازه هنرنمایی‌ ظریف در عقد و حفظ برجام ستودنی است. به احترام شيخ‌الوزرا كلاه از سر بر مى‌داریم.»

علیرضا صلواتی نیز با اشاره به تفاوت داشتن وزرای نفت دولت‌های روحانی و احمدی‌نژاد توییت کرده است: «هم کاهش سطح تولید اوپک و غیر اوپک محقق شد، هم ایران از این کاهش مستثنی شد، و هم قیمت نفت جهش پنج درصدی یافت! این فرق دو وزیر است.»

کاربری دیگر توییت کرده است: «مجاهدت و جنگندگى زنگنه كم از رشادت و جانفشانى مدافعين وطن ندارد… اگر نبود اين درايت و مديريت معلوم نبود چه بر سر كشور مى آمد…»

در عین حال برخی کاربران نیز همچنان بدبینی‌هایی دارند. مهران ابراهیمیان، روزنامه‌نگار اقتصادی توییت کرده است: آنهایی که از توافق تولیدکنندگان نفت ذوق‌زده شده‌اند، بدانند: ۱-کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای یعنی اعلام رسمی توانمندی حذف ایران از بازار ۲-با کاهش التهابات بازار ناشی از تصمیم و اتمام فصل سرما نه‌تنها کاهش قیمت‌های بیشتر محتمل است، بلکه حذف ایران از بازار نفت بدون شوک قیمتی هم میسر شد!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توافق اوپک خبر خوبی بود به شرط اینکه دولت هم در داخل کشور بتونه ازش در جهت بهبود وضعیت اقتصاد استفاده کنه.
    هر چند امیدوارم خبر استیضاح بیژن زنگنه چند وقت دیگه پخش نشه.