خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۲۶۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام استان‌ها بیشترین و کمترین تورم را دارند؟/ سیستان؛ در صدر بالاترین تورم

کدام استان‌ها بیشترین و کمترین تورم را دارند؟/ سیستان؛ در صدر بالاترین تورم

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان (66.7 درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (43.9 درصد) است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع اصلی اعلام نرخ تورم و رشد اقتصادی روز گذشته اقدام به انتشار نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه کرد.

بر اساس این گزارش، تورم دی ماه 1401 به 4.3 درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد این تورم ناشی از رشد قیمت‌ها در دو سبد خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌هاست. بدین ترتیب در دی ماه سال جاری یکی از رکوردهای جدید تورمی به ثبت رسید، چرا که نرخ تورم ماهانه دارای بیشترین سطح در شش ماه اخیر بوده است.

افزون بر این، ورود مجدد تورم نقطه‌ای به کانال 50 درصد یکی دیگر از رکوردهای تومی ماه جاری است. تورم نقطه‌ای در دی ماه به 51.3 درصد رسیده است. این برای چهارمین بار است که نرخ تورم در سال جاری بالاتر از 50 درصد قرار گرفته است.

اما تورم نقطه‌ای به چه معناست؟ این شاخص به معنای مقایسه شاخص عمومی قیمت‌ها با موقعیت مشابه آن در سال گذشته است. بنابراین، این یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 51.3 درصد (بیش از یک و نیم برابر) بیشتر از دی 1400 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

تورم سالانه هم در دی ماه رکورد زد. تورم سالانه هم به معنای درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه به ۴۶.۳ درصد رسیده؛ این یعنی افزایش 1.3 واحد درصدی.

شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌ها

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرده است که درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 51.3 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان (66.7 درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (43.9 درصد) است.

کل خانوارها

در دی ماه 1401 ، شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور (100=1395) به عدد 587.4 رسید که نسبت به ماه قبل 4.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان با 5.6 درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌ کرمان با 2.1 درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 51.3 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان (66.7 درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (43.9 درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه 1401 ، برای خانوارهای کشور به عدد 46.3 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (51.6 درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (41.3 درصد) است.

خانوارهای شهری

در دی ماه 1401، عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (100=1395) به 578.5 رسید که نسبت به ماه قبل 4.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 6.1 درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کرمان با 2.5 درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور 50.6 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان سیستان و بلوچستان (61.6 درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (41.0 درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه 1401 برای خانوارهای شهری به عدد 45.5 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (50.8 درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (40.2 درصد) است.

خانوارهای روستایی

در دی ماه 1401، عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (100=1395) به 637.1 رسید که نسبت به ماه قبل 4.3 درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان‌ بوشهر با 6.3 درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ کرمان با 1.3 درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی 54.9 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان (77.8 درصد) و کمترین آن مربوط به استان زنجان (45.1 درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه 1401، برای خانوارهای روستایی به عدد 50.0 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان قزوین (55.4 درصد) و کمترین آن مربوط به استان­‌ خوزستان (43.8 درصد) است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    استان سیستان نداریم اصلاح بفرمایید