کد مطلب: ۲۶۵۸۸۲

تورم دو رقمی شد؛ افزایش بی‌سابقه تورم ماهانه

تورم دو رقمی شد؛ افزایش بی‌سابقه تورم ماهانه

نرخ تورم خرداد ماه سال جاری دو رقمی شد. نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد ماه سال جاری با افزایشی کم‌سابقه طی چند سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 10.2 درصد رسید.

فریبا تاجدینی: نرخ تورم خرداد ماه سال جاری از سوی مرکز آمار اعلام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام مرکز آمار شاخص کل قیمت مصرف کننده در خرداد ماه سال جاری به 116.2 واحد رسیده است. تورم نقطه به نقطه خرداد ماه سال جاری 10.2 درصد اعلام شده یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 10.2 درصد بیشتر از خرداد ماه 1396 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه سال جاری نسبت به ماه قبل 1.9 درصد افزایش داشته است. این میزان افزایش در نرخ تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل (1.9 واحد درصد) در یک ماه، از فروردین ماه سال 1392 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

همچنین طبق آمارها نرخ تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری 8.2 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.2 درصد افزایش یافته است.

شاخص کل شهری در خرداد ماه سال 1397 به 116.1 واحد رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.2 درصد و نسبت به ماه قبل سال جاری 1.7 درصد افزایش داشته است.

شاخص کل روستایی نیز در خرداد ماه سال 1397 به 117.1 واحد رسید. تورم نقطه به نقطه این شاخص به 9.9 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل سال جاری 2.7 درصد افزایش داشته است. نرخ تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری خانوارهای روستایی 7.9 درصد بوده است.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 4.2 درصد افزایش داشته و نرخ تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه سال 1397 برای این گروه 10.5 درصد اعلام شده است. بیشترین افزایش قیمت‌ نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام هندوانه، طالبی، خربزه، آب معدنی و گوشت قرمز و بیشترین کاهش قیمت به اقلام لیموترش، هلو، زردآلو و مرغ ماشینی تعلق دارد.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نرخ تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری 7.3 درصد بوده است.

دامنه تغییرات نرخ تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 8.1 درصد برای دهک اول تا 8.4 درصد برای دهک هفتم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    ببخشید دو رقمی یا سه رقمی ؟ کدام؟لاقل تکلیف ابن یکی را روشن کنید، چون تمام دعوا در همین است:یک دو سه؛ یک ؛ دو سه؛ یک….

  • WW

    خداوند ریشه مدیران بی دانش در کشور را بخشکاند

  • far

    چه جوری حساب میکنید؟

  • سعید

    تورم در کشور ما 200 درصد استبا سپاس

  • حق

    تازه از خواب بلند شدي الان يكساله كه دو رقمي دادا

  • علی

    دروغگویی از زمان احمدی نژاد در این مملکت نهادینه شده خوب مرکز امار باید خجالت بکشه این چه جور امار دادنه سبد کالاهایی که این امارهای کاذب رو در میارند ومد نظرشون هست رو اعلام کنند تا اگه حساب کتاب بلد نیستند من براشون حساب کنم که تورم بالای 150 درصد است …

  • biname avare

    خدایی بجز بانک مرکزی و دولت کی این رقم تورم رو قبول داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سکه بیش از دو برابر شده
    طلا دو برابر
    دلار بیش از دو برابر
    قیمت گوشت گوسفند، میوه ، برنج ، همه دو برابر(طی یکسال گذشته)
    مسکن 30% و استیجاری 50%
    بعد این 10% 9% که میگن تورم از کجا پیدا میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دروغ به این بزرگی که کل ملت با این رقم اعلامی مخالفندلااقل واقعیتش بگید حداقل حداقل 50% تورم طی یکسال گذشته داشتیم حداقللللللللللللش و واقعیتش بین 100 تا 150%

  • محمد

    جالبه همینا دولت احمدی نژاد رو به دادن آمار غلط متهم میکردن حالا خودشون دست محمود رو از پشت بستن!!!
    من که به هرچیزی نگاه میکنم در کمترین حالت 20 الی 30% روش رفته!!!! تازه این پیشواز برای گرون شدن هست کافیه اجناس جدید که با دلار های جدید خریداری شدن به بازار برسن تا معلوم بشه درصد تورم چند رقمی شده!!!