کد مطلب: ۴۰۷۲۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گرانی در روستاها بیشتر از شهرها / کدام محصولات در روستاها گران‌تر هستند؟

گرانی در روستاها بیشتر از شهرها / کدام محصولات در روستاها گران‌تر هستند؟

هزینه مصرف برخی از کالاها و خدمات برای نقاط روستایی در مهر ماه امسال بیشتر از نقاط شهری است. به عبارتی مصرف برخی از کالاها و خدمات برای کسانی که در روستا زندگی می‌کنند گرانتر تمام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خانوارهای روستایی تورم سالانه بیشتری را نسبت به خانوارهای شهری تحمل می‌کنند، به عبارتی در حالی که تورم 12 ماهه منتهی به مهر ماه سال جاری برای خانوارهای شهری معادل 41.3 درصد است این شاخص برای خانوارهای شهری حدود شش واحد درصد بالاتر، معادل 46.3 درصد است.

اما روستاها و شهرها تورم نقطه‌ای نزدیک به هم را در مهر ماه امسال تجربه کرده‌اند، تورم نقطه‌به‌نقطه برای نقاط شهری و روستایی به ترتیب معادل 28.3 و 28.5 درصد است.

اما در خصوص تورم ماهانه خانوارهای شهری نسبت به روستایی افزایش قیمت بیشتری را در مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل خود متحمل شده‌اند، درحالی که تورم نقاط روستایی معادل 0.8 درصد است، این شاخص در نقاط شهری به بیش از دو برابر و معادل 1.9 درصد می‌رسد.

علی‌رغم این که تورم ماهانه شهرها بالاتر است، اما هزینه مصرف برخی از کالاها و خدمات برای نقاط روستایی در مهر ماه امسال بیشتر از استفاده همان کالاها و خدمات در نقاط شهری است. به عبارتی مصرف برخی از کالاها و خدمات برای کسانی که در روستا زندگی می‌کنند گرانتر تمام شده است.

در خصوص استفاده از خدمات آموزشی خانوارهای روستایی افزایش قیمت 16.7 درصدی را در مهر ماه نسبت به شهریور ماه تجربه کرده‌اند، اما این گروه خدماتی برای نقاط روستایی افزایش قیمت 12.4 درصدی داشته است.

درباره گذراندن اوقات فراغت، تفریح و فرهنگ نیز وضع همین طور است و نقاط روستایی گران شدن 3.3 درصدی را در مهر ماه امسال نسبت ماه قبل تجربه کرده‌اند اما این افزایش قیمت برای نقاط شهری با 1.4 واحد درصد کمتر معادل 1.9 درصد است.

22

گروه کالا مصرفی میوه و خشکبار برای استفاده‌کنندگان شهری ارزانتر شده؛ به نحوی که تورم ماهانه این اقلام در مهر ماه معادل منفی 3.3 درصد بوده، اما برای استفاده‌کنندگان روستایی نه‌تنها ارزان نشده بلکه افزایش یک درصدی نیز داشته است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران از تورم مهر ماه امسال، حمل‌ونقل نیز برای خانوارهای روستایی در مهر ماه نسبت به شهریور ماه رشد قیمت 1.3 درصدی داشته اما برای خانوارهای شهری تنها 0.9 درصد افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    روستاها الان دیگه تبدیل شدن به شهر، دیگه فرهنگ روستایی خیلی کم شده، تقریبا بیشتر مایحتاج روستاها به‌صورت بسته‌بندی توی بقالی‌ها فروخته می‌شه.